A tudomány a kormány mostohagyermeke

Miközben a kormányzati propaganda a hazai kutatás-fejlesztésnek nyújtott jelentős támogatásról beszél, a valóság teljesen más képet mutat. Orbán Viktor minapi látogatásán is elhangzott a Magyar Tudományos Akadémián: egyre válságosabb helyzetbe kerül a gazdasági fejlődés alapját szintúgy szolgáló tudományos élet. A bruttó hazai termékhez (GDP) viszonyított állami ráfordítás 2002 óta folyamatosan csökken.

Dénes Zoltán
2005. 12. 29. 23:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Több mint 2500 kutató tiltakozó levele és a Magyar Tudományos Akadémia (MTA) kezdeményezése kellett ahhoz, hogy a kormány egyeztetéseket kezdjen a kutatás-fejlesztés helyzetéről. Az érintettek azért tiltakoztak, mert a kormány újabb egymilliárd forint megvonására készült az Országos Tudományos Kutatási Alapprogramok (OTKA) költségvetéséből. A tárgyalások után Kóka János gazdasági miniszter bejelentette, hogy jövőre 700 millió forinttal nő az OTKA költségvetési kerete. A sikerjelentés egyúttal azt is jelenti, hogy az OTKA végül a kért egymilliárd forinthoz képest 300 millióval kevesebbet kapott. Kóka János sikerpropagandáját tovább árnyalja az a tény, hogy a bejelentett döntés nyomán a tudományra valójában csak 100 millió forinttal jut több. Ennyit szánt ugyanis a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium a probléma megoldására, a többi pénzt fele-fele arányban az MTA és a Nemzeti Kutatási és Technológiai Hivatal (NKTH) kénytelen „házon belül” átcsoportosítani. Az MTA kénytelen lesz az általa fenntartott intézményektől elvonni az OTKA-nak felajánlott háromszázmillió forintot.
A helyzetet tovább súlyosbítja, hogy a kormány az Akadémiát más költségvetési tételéknél sem kímélte. Az MTA a felügyelete alá tartozó költségvetési szervek működtetésére és a központilag kezelt feladatokra 2003-ban még 36,5 milliárd forinttal számolhatott. A jóváhagyott költségvetési támogatás később 33,7 milliárd forintra módosult, ami 7,6 százalékos csökkenést jelentett. Az MTA a tavalyi büdzséjavaslatát 40,6 milliárd forint értékben nyújtotta be a Pénzügyminisztériumnak. A kormány az Országgyűlés részére már csak 37,4 milliárd forint összegű javaslatot adott tovább, ami a képviselői indítványok alapján tovább csökkent, végül 36,5 milliárd forintra zsugorodott. Ez a támogatási keret már az első negyedévben további 2,5 milliárd forinttal fogyatkozott. Az Akadémia idén valamivel több mint 37 milliárdból gazdálkodhatott, jövőre pedig – a közületeket érintő folyamatos gáz- és villanyáremelések, illetve az infláció ellenére – csak alig egymilliárd forinttal emelték az MTA költségvetését.
Az elvonások miatt az MTA alá tartozó kutató-fejlesztési feladatokat ellátó intézmények szinte kivétel nélkül a működőképesség határára jutottak. Ez hamarosan jelentős létszámcsökkentést okozhat, ami az uniós átlaghoz mért elmaradásunkat még tovább növeli, amely most még fel sem mérhető hátrányokkal jár majd. – Amennyiben nem következik be jelentős változás, a forráshiány miatt komolyan mérlegelni kell egyes kutatási területek, szervezetek megszüntetését is – jellemezte a kialakult helyzetet Kroó Norbert, az MTA főtitkára.
Az OTKA körül lényegében ugyanez a helyzet: a költségvetési támogatás 2002 előtt folyamatosan emelkedett, viszont a 2002-es 6,8 milliárdos támogatás után, a 2003-as már csak 6,5 milliárd volt, tavaly ez tovább csökkent, 5,7 milliárd forintra. Az elmúlt években a szervezet évente meghirdette a kutatási és ifjúsági, valamint a posztdoktori pályázatokat. A 2004-es keret azonban nem tette lehetővé újabb pályázatok támogatását. Az OTKA műszerpályázata 2002-ben 1,4 milliárd forint volt. 2003-ban már csak 500 millió forinttal járult hozzá a szervezet a kutatók tudományos munkájához szükséges műszerek beszerzéséhez. Tavaly pedig nem is hirdettek műszerpályázatot. Az utóbbi három évben az OTKA költségvetése több mint 37 százalékkal csökkent. Összességében tehát a kutatók által kért egymilliárd forint csupán arra lett volna elegendő, hogy elérhető legyen vele a 2003-as, még korántsem ideális állapot.
A kutatás-fejlesztésben vállalt kormányzati szerepvállalás háttérbe szorulására a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai is rávilágítanak. Míg 2002-ben hazánk kutatás-fejlesztési ráfordítása – a GDP-hez viszonyított arányban – meghaladta az egy százalékot, a támogatás 2003-ban 0,95 százalékra, 2004-ben pedig már 0,88 százalékra csökkent. A KSH a kormány nyomására később „korrigálta” ezt az utóbbi adatot. Az új kimutatások szerint a 2004-es GDP-arányos ráfordítás meghaladta a 0,9 százalékot. Mindazonáltal ez az adat erősen vitatható, mert a KSH a tavalyi ráfordítások közé számolta el azt a mintegy 10 milliárd forintot is, amit az NKTH tavaly december 31-én utalt át a különböző pályázatok nyerteseinek. Ezt a tételt azonban nem lehetett volna elszámolni, mivel a tavalyi statisztikákban csak az adott évben megvalósult ráfordításokat lehetne szerepeltetni.
Ezt az álláspontot osztja egyébként Vizi E. Szilveszter, az MTA elnöke is, aki kérdésünkre leszögezte: a tavalyi kutatás-fejlesztési ráfordítás – szemben a Kóka János által hangoztatott 0,9 százalékos adattal – GDP-hez viszonyított aránya 0,88 százalékot tett ki. Ez azt jelenti, hogy a jelenlegi kormány hivatalba lépése óta a tudományra fordított összegek aránya folyamatosan csökkent. A helyzetet jellemezve, Pakucs János, a Magyar Innovációs Szövetség elnöke mindehhez hozzátette: a politikusok sokat beszélnek tudásalapú gazdaságról, de az ezzel kapcsolatos döntések nem támasztják alá ezt. A szakember véleménye szerint a fő probléma az, hogy a kormány nem tartja a szavát, s a vállaltaknál folyamatosan kevesebbet szán a kutatás-fejlesztésre. Pedig ahogy az Európai Unió minden fórumán elhangzott már, Amerikával és a Távol-Kelettel szemben csak az e célra szánt összegek növelése lehet földrészünk egyetlen esélye.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.