Bonszaj francia stílusban

A Toyota és a PSA-csoport közösen fejlesztette ki és gyártja a csehországi Kolinban az alig 3,5 méteres, négyüléses, háromarcú törpét. A magyar piacon a Citroën C1 jelent meg elsőként, és a vártnál komolyabb autónak bizonyult – feltéve, hogy egészséges kompromisszumkészséggel rendelkezünk.

2005. 12. 29. 23:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ha a kétüléses smarttól eltekintünk, a jelenleg kapható autók közül csupán a Fiat Seicento rövidebb, mint a C1-es. A franciák újdonsága azonban két fontos ponton is eltér az olasz apróságtól: törésteszteredményeik pontosan tükrözik a piacra kerülésük között eltelt öt évet, ráadásul a C1-es ötajtós kivitelben is megrendelhető. Sőt, szívünk szerint kötelezővé tennénk ezt a verziót. A két hátsó ajtó 75 ezer forintos felára kamatostul megtérül, mivel a memóriafunkció nélküli, eredeti helyzetébe vissza nem találó első ülések mellett kétszer is meggondoljuk, hogy felvegyünk-e pluszutast. Pedig a helykínálat meglepően kedvező: ha nem kell nagyon messzire utazni, akkor még felnőtt férfiak is zokszó nélkül elviselik a kétszemélyes padot.
Persze, ha a francia miniautó minden ülésén utazik valaki, akkor meglehetősen kevés csomagot szállíthatunk – a C1 ugyanis nem nem nyújt nagy teret a pogygyászok számára. A keret nélkül nyíló hátsó szélvédő mögött a lehetőségekhez mérten ugyan elfogadható, 130 literes üregecske rejlik, ám nyílása alig tenyérnyi széles, így minden, ami egy nejlonszatyornál vagy egy kisebb sporttáskánál terjedelmesebb, csak a kalaptartót kiemelve, valamint az ülést ideiglenesen előre billentve csúsztatható be ide.
Mindez persze általánosan és kényszerűen elfogadott tény ebben a méretosztályban, így a valódi kérdés az, miben nyújt többet vetélytársainál a mini-Citroën. Dizájnban például, hiszen a vaskos lökhárítók, a márkaarculattól elütő, óriási körfényszórók és az irdatlan krómlogó feltűnővé teszi az autót az utakon. A belső formaterv még izgalmasabb: a tejszínű középkonzol a a külső világítás bekapcsolása után tompa fényű lámpásként izzik, a minimalista műszerpark a kormányoszloppal együtt mozog föl-le, az audiorendszerbe pedig mp3-lejátszó is bekábelezhető. Ez utóbbi azonban feláras tétel, csakúgy, mint a szervokormány, a központi zár vagy az elektromos ablakok.
Örvendetes alapfelszerelés ellenben a dupla légzsák és a blokkolásgátló, valamint a tömérdek tárolórekesz, amelyek ideális ifjúsági élettérautóvá teszik a kis lieblinget. Szintén dicséretet érdemel a Toyotától származó háromhengeres benzinmotor, amely a maga jellegzetes hangján morogva lelkesen veszi fel a fordulatszámot; ha emelkedőt nem sodor elé a balsors, akár a 160 km/órás végsebességig hajszolható a könnyű jármű. A felfüggesztés inkább a városi, legfeljebb országúti sebességeket kedveli, de a kellően hatékony fékrendszernek és a semlegesre hangolt futómű-geometriának köszönhetően kritikus helyzetben is helyt áll a kocsi. Mindent összevetve a kínálat egyik legérdekfeszítőbb törpeautóját dobta piacra a Citroën. Az ár azonban már a végtelenül szegényes alapkivitelben is bőven meghaladja a kétmillió forintot, és ha nem vigyázunk, hamar hármassal kezdődik. Ám ez is csak a C1 pozícióját erősíti, hiszen ez egy kisméretű ékszerautó.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.