Megkezdődött a vagyon széthordása a Budapest Airport (BA) Rt.-nél – értesült lapunk. Úgy tudjuk, a néhány nap múlva távozó menedzsment egy-két éves, extrákkal felszerelt céges autóit amortizációs áron eladják a gépjármű eddigi használóinak. A cég érdekképviseletei azért tartják méltatlannak ezt, mert miközben fillérekért adják el a BA Rt. ezen vagyontárgyait, addig a béremelésre nincs elég pénz.
A földi kiszolgálás üzletágát a BA Rt. vezetése már kiszervezte, jelenleg a biztonsági feladatok, a fegyveres biztonsági őrség, a repülés- és repülőtér-védelem külön társaságba történő kiszervezése folyik – tudtuk meg. Értesüléseink szerint a BA Rt. hamarosan megkezdi annak a kerítésnek a lebontását, amely a repteret elválasztja a Leisztinger Tamás MSZP közeli vállalkozó közvetett érdekeltségébe tartozó cég földjeitől. A Ferihegyi repülőtér mellett száz hektár feletti „uralmat” biztosító ACC Kft.-ben és CAD Rt.-ben nemrégiben vásárolt többségi részesedést a Leisztinger fémjelezte társaság. Időközben az is kiderült, hogy a brit BAA jól bebiztosította magát az ÁPV Rt.-vel kötött szerződésben. Ha valamilyen okból visszavonnák vagy érvénytelenítenék a tendert, akkor a BAA 11 százalékos kamattal együtt kapná vissza a pénzét, ami a 464,535 milliárd forintos vételár esetén 51 milliárd forint pluszpénzt jelent.
Tegnap folytatódtak a sztrájkbizottsági tárgyalások. Hilmer Sándor szóvivő arról tájékoztatott, hogy tegnap megjelent a BA Rt. tárgyaló delegációja, s a brit BAA képviselője, aki szakértőként vett részt az egyeztetésen. Úgy fogalmazott: a tegnapra bekért, vasárnap a BAA és az ÁPV Rt. által szignált szerződés munkavállalókat érintő dokumentumról a sztrájkbizottság megállapította, hogy annak tartalma elfogadhatatlan, nem értelmezhető, nem tartalmaz konkrét biztosítékot egyetlen munkavállaló továbbfoglalkoztatására sem. Úgy határoztak, hogy soron kívüli, azonnali tárgyalásra szólítják fel a munkáltató delegációját. Ennek során ma délig újabb haladékot adtak a szakszervezetek a munkáltatónak és az új tulajdonosnak.
A brit BAA repülőtér-üzemeltető 1,3 milliárd fontot fizet a budapesti Ferihegyi repülőtér üzemeltetője, a BA Rt. háromnegyedéért, ez körülbelül 28-szorosa a budapesti cég idénre várt pénzforgalmi többletének kamatfizetés, adózás, értékcsökkenési leírás előtti nyereségének (EBITDA), miközben a BAA saját részvényének tőzsdei ára csak 11-szeres szorzójú. Ilyen magas árnak csak akkor van értelme, ha a BAA jóslatai beválnak – írta tegnap a Wall Street Journal Europe. A befektetők a tőke több mint 12 százalékos megtérülésére számíthatnak a BAA saját becslése szerint, miközben ez az arány alig hétszázalékos a brit repülőtereken. A dolog hátulütője csak az, írta a lap, hogy a befektetők kénytelenek évtizedekig megtartani a részvényeket, ha részesülni akarnak a megtérülésből, feltéve, hogy a BAA rózsás növekedési előrejelzései egyáltalán beválnak.
A Morgan Stanley és még három bank – az ABN Amro Holding NV, a Barclays Plc. és a Royal Bank of Scotland Group Plc. – összesen 2,25 milliárd euró hitelt adott a BAA-nek a BA Rt. többségi pakettjének megvásárlásához – jelentette a Budapest Business Journal.
A Rákoshegyi Polgári Kör szervezésében 162 lakos aláírásával keresetet nyújtott be a BA Rt. ellen birtokháborítás megszüntetése és kártérítési felelősség megállapítása iránt a Pesti Központi Kerületi Bíróságon – tudtuk meg. Azt szeretnék elérni, hogy a nemzetközi és az EU-elvekkel összhangban a környezetszennyezés lakóhelyünkön a repülőgép-forgalom emelkedése esetén se növekedjen, hanem csökkenjen – áll a közleményben.
PM-vád a Hochtiefnek. A tranzakció pénzügyi lezárását követően lesz nyilvános a BA Rt. értékesítésének valamennyi irata az országgyűlési képviselők számára – mondta Veres János a közszolgálati televízió tegnap reggeli adásában. Kifejtette, hogy az ÁPV Rt. foglalkozik majd ezzel a kérdéssel. Tájékoztatása szerint a képviselők az ÁPV Rt. kijelölt helyiségében titoktartási kötelezettség mellett ismerhetik majd meg a dokumentumokat. A titoktartási kötelezettségre azért van szükség, mert a dokumentumok egyes elemei olyan témákat érintenek, amelyek nem nyilvánosak. Elmondta: információi szerint a német pályázó (a Hochtief – a szerk.) megsértette azt a nyilatkozatot, amelyet mindhárom jelentkező aláírt, s amely kizárta a pályázatot követően az eljárás elleni jogorvoslat lehetőségét. A dokumentumot a PM eljuttatta a bírósághoz. (MN)