Elviszi a reptér árát az adósság

A Budapest Airport Rt. privatizációjából származó bevétel nagy részét az államadósság csökkentésére fordítja a Pénzügyminisztérium. Ugyanakkor az Állami Számvevőszék elnöke szerint privatizációs bevételt nem szabad a folyó költségvetési kiadások fedezetére költeni, mert ez a kiadások megismétlődéséhez vezethet.

K. Tóth László
2005. 12. 29. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Budapest Airport Rt. 75 százalékos részvénycsomagjának értékesítéséről tegnap Katona Tamás, a Pénzügyminisztérium közigazgatási államtitkára kifejtette: a múlt héten befolyt 464,5 milliárd forintból csaknem hatvanmilliárd forint az ÁPV Rt. számláján marad, ám ezt a privatizációs szervezet nem költheti el. 177,8 milliárd forintot jelent a Nemzeti Autópálya Rt.-től átvállalt hitel, miközben 32,4 milliárd forintért államkötvényeket vásárolnak vissza, 192,1 milliárd forint értékben pedig japán hiteleket törlesztenek. Mint megírtuk, Orbán Viktor kedden javasolta, hogy a repülőtér privatizációjából befolyt pénzt többek között kutatás-fejlesztésre fordítsák. Kovács Árpád, az Állami Számvevőszék (ÁSZ) elnöke kérdésünkre elmondta, hogy vitathatatlanul hasznosnak tartja ezt az ötletet. Leszögezte, hogy ezen összeget állami célra lehet felhasználni. Ám figyelmeztetett, hogy nem szabad, sőt súlyos hiba lenne a folyó költségvetési kiadások fedezetére költeni, mert ez a kiadások megismétlődéséhez vezethet.
*
Kovács szerint ez csak átmenetileg csökkentené az ország terheit, s csupán tüneti kezelést eredményezne ahelyett, hogy a terheket valóban csökkentenénk vele. Mint mondta, erre erkölcsi kötelessége felhívni a döntéshozók figyelmét. Hangsúlyozta, alapelv, hogy egyszeri bevételeket nem szabad folyó kiadások finanszírozására fordítani, sőt az olyan beruházásoktól is tartózkodni kell, amelyek növelik a kiadásokat, mert újabb költségvetési terheket veszünk magunkra. Az elmúlt években, amikor e kérdéseket vizsgáltuk, kicsiben és nagyban is azt tapasztaltuk (például olyan esetekben, amikor a települések a privatizációból nekik juttatott forrásokat presztízsberuházásokra fordították), hogy emiatt igen komoly gondjaik keletkeztek – hívta fel a figyelmet az ÁSZ elnöke, kiemelve, hogy értéket kell teremteni. Hozzátette, akár az egészségügyet, akár a közlekedést tekintjük, erre lehetőség van, csak végig kell gondolni, hogy mit akarunk tenni ezzel a pénzzel. Kovács Árpád emlékeztetett arra a vitára, ami 1995–1996 fordulóján Suchman Tamás és Bokros Lajos között zajlott, amikor a mostanihoz hasonlóan magas privatizációs bevétel folyt az államkasszába. A privatizációs ügyekért felelős miniszter a folyó kiadásokra s olyan beruházásokra javasolta fordítani ezt a pénzt, amelyek tovább növelték volna a terheket, a pénzügyi tárca vezetője viszont az államadósság törlesztésére. Az ÁSZ elnöke hangsúlyozta, hogy azóta politikai konszenzus van a kérdésben, s illik ennek megfelelően eljárni. A BA Rt. eladásából befolyt pénzről az ÁSZ pontos leltárt fog készíteni, a kormánynak ezen összeggel el kell számolnia – tette hozzá végezetül Kovács Árpád.
Utóbbira szükség is van, hiszen a Postabank értékesítését követően a kormány azt ígérte, hogy autópálya-építésre fordítja a befolyt összeget, ám ez mégsem történt meg. Az ÁSZ ugyanakkor a vizsgálata során megállapította, hogy nem követhető pontosan ennek a pénznek a sorsa.
– Az MSZP felszólítja a Fideszt, hogy pénzköltési ötletelése előtt tanulmányozza a hatályos jogszabályokat, és ne tegyen törvényellenes javaslatokat – tartalmazza Podolák Györgynek, az MSZP parlamenti frakció gazdasági munkacsoportja vezetőjének az MTI-hez eljuttatott közleménye.
– A Budapest Airport privatizációjából származó pénzt a konzervatív párt elnöke mindennap újra elkölti, mindig éppen annak ígéri oda, akinél kampányol – írta az SZDSZ az MTI-hez eljuttatott közleményében. Hozzátették: az SZDSZ érdeklődve szemléli, hogy miután már a Nemzeti Egészségügyi Fejlesztési Alapra, majd a népbetegségek elleni küzdelemre, később a Magyar Tudományos Akadémiának, legújabban pedig oktatásra, majd mégis inkább vállalkozásfejlesztésre is elígérte a bevételt, milyen „konzultációt” kíván még folytatni Orbán Viktor.



Orbán az egyeztetés híve. Az Országgyűlés költségvetési bizottsága előtt nemcsak politikusok, hanem a civil szervezetek képviselői is kifejthetnék véleményüket konzultáció keretében, mire lehetne fordítani a Budapest Airport privatizációjából befolyó, történelmi fejlesztésekre is alkalmas pénzt – mondta tegnap Orbán Viktor. Reményét fejezte ki, hogy ezen az ülésen ott lesznek a különböző ágazatok, az egészségügy és a tudományos szféra képviselői is. A Fidesz elnöke szerint csak egy álláspont, egy lehetséges változat, hogy az összeget az államháztartási hiány, illetve az államadósság csökkentésére különítsék el. Megjegyezte ugyanakkor: a magánosításból befolyt pénzt a jövő érdekében végrehajtandó nagy ívű fejlesztésekre kell fordítani. Azon felvetés kapcsán, hogy egyes törvények nem engedik a több száz milliárd forint fejlesztésekre történő elköltését, a volt miniszterelnök úgy fogalmazott: érdemes lenne a jogszabályokat a magyar élethez igazítani. Ugyanakkor kiemelte, hogy az összeget nem napi kiadásokra, hanem a jövő érdekében történő fejlesztésekre kellene fordítani. (P. G.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.