Emelkedő autópályadíjak

Miközben az áfa csökkenése miatt mérséklődniük kellene, a jelenlegi árakhoz képest átlagosan öt százalékkal drágulnak újévtől a jövő évi autópályadíjak. A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) vezetése a kamionokra vonatkozó egynapos és éves matricák árairól később, a vonatkozó uniós irányelv módosítása után dönt.

Putsay Gábor
2005. 12. 24. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Átlagosan öt százalékkal emelkedik 2006. január 1-jétől a gyorsforgalmi úthálózat használati díja, miután Kóka János miniszter aláírta az erről szóló rendeletet. A tárca vezetője novemberben 9,75 százalékos díjnövekedést jelentett be a jelenlegi árakhoz képest: akkor a 12 tonna össztömeg feletti járművek (D4-es díjkategória) éves és egynapos úthasználati díjait is előre meghatározták, az utóbbinál 37,5 százalékos áremelkedést kalkuláltak. Most viszont mégis vár a GKM a D4-es díjkategória egynapos és éves úthasználati díjainak meghatározásával, mert csak azután nyílhat erre lehetőség, miután az Európai Unióban módosul az úgynevezett „Eurovignette” irányelv. A 12 tonnánál nehezebb járművekre legfeljebb 8 eurós napi használati díjat enged kivetni az EU – ami 2000 forint, ennyibe kerül jelenleg a matrica –, a tervek szerint ez a tarifa 11 euróra módosul. A szaktárcánál korábban ehhez igazítva, 2750 forintban határozták meg a napi úthasználati díjat, mondván, hogy az országon áthaladó tranzitforgalomból az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Rt. is jelentős bevételre tehet szert.
Ismert ugyanakkor, hogy 2006. január 1-jétől az általános forgalmi adó 5 százalékkal csökken, tehát ennyivel kellene az autópályadíjakat is mérsékelni. Mégsem ez történik, hanem a jelenlegi tarifákhoz mérten lesz ötszázalékos az emelés. Kóka János miniszter a drágulást azzal indokolta, hogy idén 95 kilométerrel, azaz 14 százalékkal bővült az autópálya-hálózat, így a fenntartási költségek is nőnek. Szakértők viszont arra mutatnak rá, hogy az új építésű autópályák esetében lényegesen kevesebbet kell fenntartásra és fejlesztésre költeni, viszont az új fogyasztói kör megjelenésével emelkedik az autópálya-társaság bevétele. Az ÁAK Rt. 2006-os bevételi terveiben 30,7 milliárd forint szerepel, ugyanakkor a díjmentes szakaszok aránya jelenleg 30 százalék. Állami támogatásban nem részesül a társaság. Viszont a díjmentes szakaszok hossza 16 kilométerrel csökken 2006 elejétől, mivel az M1-es autópályán a 86-os főút csomópontjától az országhatárig tartó szakaszon is fizetniük kell az autósoknak az úthasználatért.
A négynapos, személygépjárművekre érvényes matrica ára 4 százalékkal, a jelenlegi 1120-ról 1170 forintra emelkedik. A D1-es, 3,5 tonna össztömeg alatti autókra és motorkerékpárokra érvényes kategóriában a heti matricáért a jelenlegi 2300 helyett 2500 forintot, az egy hónaposért 3900 helyett 4200 forintot, míg az éves matricáért 35 ezer helyett 37 ezer forintot kell fizetni. A 3,5–7,5 tonna össztömeg közötti D2-es díjkategóriájú járművek esetében a 10 napos matrica 6500, a hónapos 12500, míg az éves 106 ezer forintba kerül jövőre. Ugyanígy a 7,7–12 tonnás D3-as járművek esetében 10 ezer, 18 ezer, illetve 158 ezer forintot fizetnek az autósok a matricáért. A D4-es kategóriájú heti matrica ára 13 ezer forint lesz, a haviért pedig 22 500 forint kell fizetnünk január 1-jétől.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.