Építhetnénk olcsóbb autópályát!

A gazdasági tárca számításai szerint háromszázmillió forintos megtakarítás is képződhet egy kilométer új autópályán. Az olcsóbb kivitelezést ugyanakkor nem mostanában találták ki – reagál az ellenzék a felvetésre. Amennyiben így van, nem tudni, hogy a kormány három és fél esztendeje miért nem építtet olcsóbban sztrádát hazánkban.

2005. 12. 13. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Akár 300 millió forintot is meg lehet takarítani az autópályák árából kilométerenként – állítja a gazdasági miniszter. Kóka János olyan műszaki megoldásokat kíván alkalmazni a magyar autópályák építésénél, amelyek nem rontják a használhatóságot, de olcsóbbá teszik a kivitelezést – mondta el a kormányszóvivői tájékoztatón. Ilyen megoldás lehet a kis sugarú íven kanyarodó útszakasz építésénél a keskenyebb leállósáv és a szűkebb elválasztófolyosó alkalmazása. A magyar előírások eddig szükségessé tették a megközelítő földutak meghatározott minőségben való építését. A miniszter ausztriai példát említve gyengébb minőségű, olcsóbb földutat is elégségesnek tartott.
Lényegesen csökkenthető a leállósáv szélessége olyan terepadottságok esetén, ahol aránytalanul sok földmunkát igényelne a szélesítés. Szlovén példát hozott a miniszter arról, hogy a segélykérőtelefon-rendszert a GSM-lefedettséggel lehet pótolni. Azt is megfontolandónak vélte a miniszter, hogy a jelenlegi kétszer egy sávos főutak helyett – horvát mintára – először kettő plusz egy vagy két plusz két sávos út épüljön, és egy későbbi ütemben bővítsék ezeket valódi sztrádává, ha valóban szükséges.
– Nem Kóka János találta ki, hogy a magyar autóút-építési szabványok túlságosan szigorúak, erről szakmai körökben legalább egy évtizede folyik a vita – mondta el kérdésünkre Fónagy János, az Orbán-kormány közlekedési minisztere.
– Csak az a kérdés– tette hozzá Fónagy János –, hogy ha ilyen jól tudják ezt Kóka János köreiben, miért három év kormányzás után állnak elő vele.



Drágul a matrica. Csak az euróvignettával kapcsolatos december 12-i európai uniós szabályozási döntés után születhet meg a 2006-os magyar autópálya-matricák árát meghatározó rendelet. Bár a döntés az idén már októberben megszületett a jövő évi sztrádadíjakról, de a január 1-jétől hatályos matricaárakról szóló rendelet még mindig nem jelent meg. Ennek oka, hogy a jogszabállyal meg kell várni az euróvignettával kapcsolatos december 12-i brüsszeli szabályozási döntést. Az elképzelések alapján ekkor emelik meg a 12 tonnánál nehezebb gépjárművek számára hazánkban ez évben bevezetett D4-es díjkategória egynapos változatának maximális árát nyolcról tizenegy euróra.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.