Akár 300 millió forintot is meg lehet takarítani az autópályák árából kilométerenként – állítja a gazdasági miniszter. Kóka János olyan műszaki megoldásokat kíván alkalmazni a magyar autópályák építésénél, amelyek nem rontják a használhatóságot, de olcsóbbá teszik a kivitelezést – mondta el a kormányszóvivői tájékoztatón. Ilyen megoldás lehet a kis sugarú íven kanyarodó útszakasz építésénél a keskenyebb leállósáv és a szűkebb elválasztófolyosó alkalmazása. A magyar előírások eddig szükségessé tették a megközelítő földutak meghatározott minőségben való építését. A miniszter ausztriai példát említve gyengébb minőségű, olcsóbb földutat is elégségesnek tartott.
Lényegesen csökkenthető a leállósáv szélessége olyan terepadottságok esetén, ahol aránytalanul sok földmunkát igényelne a szélesítés. Szlovén példát hozott a miniszter arról, hogy a segélykérőtelefon-rendszert a GSM-lefedettséggel lehet pótolni. Azt is megfontolandónak vélte a miniszter, hogy a jelenlegi kétszer egy sávos főutak helyett – horvát mintára – először kettő plusz egy vagy két plusz két sávos út épüljön, és egy későbbi ütemben bővítsék ezeket valódi sztrádává, ha valóban szükséges.
– Nem Kóka János találta ki, hogy a magyar autóút-építési szabványok túlságosan szigorúak, erről szakmai körökben legalább egy évtizede folyik a vita – mondta el kérdésünkre Fónagy János, az Orbán-kormány közlekedési minisztere.
– Csak az a kérdés– tette hozzá Fónagy János –, hogy ha ilyen jól tudják ezt Kóka János köreiben, miért három év kormányzás után állnak elő vele.
Fontos nemzetstratégiai cél a föderalista mesterterv megakadályozása
