Gazdátlan balatoni kerékpárutak

2005. 12. 14. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nemcsak az őrzött kerékpártárolók, az olcsó „bringás panziók”, a kerékpár-gyorsszervizek és az út menti büfék hiányoznak a Balaton mellől, évek óta vita tárgya az is, hogy kinek a feladata a települések közötti kerékpárút-szakaszok karbantartása. Hiányoznak a közvetlen parti és az úgynevezett háttértelepüléseket összekötő „bringautak” is. Jövőre talán körbeér a balatoni bicikliút, ám kérdés, lesz-e jogszabály által is kijelölt gazdája, karbantartója a köztes szakaszoknak.
A településeken belül általában gondozottak a balatoni kerékpárutak, az önkormányzatoknak jól felfogott érdeke, hogy a részben pályázati pénzből készült bringautakon is vendégek érkezzenek az üdülőhelyekre, ám az egyes nyaralóhelyek közötti szakaszok sok helyütt gazdátlanok. Nincs, aki lekaszálná a bringaút mellett a füvet, eltakarítaná az oda került szemetet, megtisztítaná az utat a rádőlt fáktól, és eltessékelné a bringaúton parkoló autósokat.
A minap a balatoni önkormányzatok szövetségének ülésén is napirendi pontként szerepelt a kerékpárutak helyzete, és elhangzott: habár már csaknem bezárult a 209 kilométeresre tervezett bringakörút, néhány szakaszán kimondottan veszélyes a helyzet. Jelesül ott, ahol nagy forgalmú út mellett kell tekerniük a kerékpárosoknak.
A kerékpárosok egyesületeit is felettébb bosszantja, hogy a szelíd turizmust lekicsinylő autósok – ellenőrzés- és büntetésveszély nélkül – helyenként a kerékpárúton parkolnak, s hogy eközben a négykerekű járművek súlya alatt sérül, van, ahol jelentősen megsüllyed a bicikliút aszfaltszőnyege.
A Balatoni Szövetség legutóbbi ülésén mások mellett Simon Károly, a szervezet ügyvezető elnöke is arra hívta fel a figyelmet, hogy nem szabad az egyéb terhekkel is sújtott települési önkormányzatok vállára rakni a kerékpárutak külterületi szakaszának karbantartását. Ezt a feladatot az államnak kell magára vállalnia.
Ugyanerre figyelmeztet Manninger Jenő, a keszthelyi térség országgyűlési képviselője. A fideszes honatya lapunk kérdésére leszögezte: nem szabad önkormányzati pénzből finanszíroztatni a kerékpárutak köztes szakaszának karbantartását. Egyszer már kimondatott: az állami feladat, és az illetékes megyei közútkezelő kht.-k dolga. Más kérdés, hogy azok megfeledkeznek erről, merthogy nincs, aki eszükbe juttatná a – jogszabályban mind ez idáig nem rögzített – állásfoglalást.
Mindeközben jó hír, hogy több, a Balatonhoz közeli településen bekötő bicikliutak készülnek. November közepén átadták a Keszthelyt Hévízzel összekötő, önkormányzati forrásból épített, 3,5 kilométer hosszú kerékpárutat.
Bicikliúttal csatlakozna a Balatonhoz Marcali és Tab is, ám a jövő évi költségvetés nem sok jóval kecsegteti a kerékpárút építő önkormányzatokat.
Kóka János a minap országosan mindössze néhány száz millió forintos fejlesztést ígért a kerékpárosoknak.



Büntetés a bicikliút-építés miatt. Jogosulatlan gazdasági előny megszerzésének bűntette és hivatalos személy által elkövetett közokirat-hamisítás miatt emelt vádat az ügyészség Somogybabod polgármestere, Hartung György ellen. A nemzetközi off-road versenyekről híressé vált Balaton közeli település első emberének azért kell felelnie az igazságszolgáltatás előtt, mert nem a szűkös önkormányzati büdzséből, hanem baráti kölcsönökből teremtette elő a több kilométer hosszú falu kerékpárútjának megépítéséhez szükséges négymillió forintos pályázati önrészt. Kérdés, méltányolja-e majd az ügyében eljáró bíróság, Hartung György azért vágott bele a kerékpárút-építtetésbe, hogy megóvja a közúti közlekedés veszélyeitől Somogy egyik leghosszabb falujának lakóit, illetve a Balatonhoz igyekvő kerékpárosokat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.