Good bye, Lenin?

A forradalomból már rég fordulat lett. Egyszerű puccs, amelynek következményei azért mégiscsak meghatározták a 20. századot. Az eszme már a múlté, a világproletariátus vezérének ideológiája az erre épült párttal együtt romokban hever. Csak a test dacol az idővel. Máig megtekinthető a Vörös téren álló mauzóleumban. Meddig? Ismét fellángolt az anatómiai-biológiaitól a vallásin át az érzelmi és politikai megfontolásokig az érvek széles skáláját felvonultató vita: mi legyen Lenin holttestével?

2005. 12. 24. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Isten, cár, haza. Ezek voltak mindig az orosz élet sarokkövei. E szavakkal éltek, imádkoztak és haltak az emberek. A 20. század első két évtizedének viharai, a világ-, majd a polgárháború, az éhezés, a nélkülözés azonban elvadították a társadalmat. Testvér a testvérre, fiú az apjára támadt. Az ország intellektuális elitjét elpusztították vagy külföldre száműzték. Az egyházat üldözték, lerombolva egyúttal a hétköznapokat átható pravoszláviát. Megrendültek a korábbi morális-erkölcsi alapok, amelyekre építeni lehetett volna az új Oroszország jövőjét. Ebben a helyzetben került 1924-ben hatalomra Sztálin, aki felismerte, hogy egy leendő nagyhatalom számára a gazdasági újjáépítésnél is fontosabb a társadalom érzelmi-ideológiai támaszainak megteremtése. Új hitre volt szükség.
Ami a cárt illeti, e szerepre adott volt maga Sztálin. A hazával is viszonylag egyszerű volt a helyzet, lett helyette szülőföld. A vallással akadt némi probléma, de Sztálin és a párt gyorsan megtalálta a megoldást. Mauzóleumot építettek, s abban elhelyezték Lenin bebalzsamozott tetemét. Megkezdődött alakjának mitologizálása. Lenin lett a gyerekek barátja, a legjóságosabb ember. Hosszú sorok kígyóztak a fagyban, hogy fejet hajtsanak a világforradalom vezérének holtteste előtt. Az „új isten” megteremtésének folyamata elkezdődött. Ennek kiteljesüléséhez azonban több nemzedékre lett volna szükség. Nem kellett hozzá két évtized sem, s a szovjetizált emberek a „hazáért és Sztálinért” haltak meg a második világháború frontjain, az „új isten” azonban csak nem akart megszületni. Ehhez kevés volt az idő. Lenin alakját nem sikerült misztikus homályba burkolni, a vezér ismert és nem publikált munkáin, a visszaemlékezéseken át-átütött Vlagyimir Iljics Uljanov igazi arca. A körülötte zajló kvázi vallásos kultuszt a hatalom minden erőfeszítése ellenére is meg-megtörték az 1917 utáni évek valós történetéről nyilvánosságra került adatok, a terror képei, de nem segítette az idealizálást annak sematikus volta sem. Rombolták az aszketikus forradalmárról kialakított isteni képet a Lenin magánéletéről – szerelmi viszonyáról vagy halála valódi okáról – kiszivárgott titkok is. Mindezeket nem tudták ellensúlyozni a Lenin agyának különlegességéről bedobott tudományos hírek, miközben az emberek szemét egyre inkább felnyitotta az eszme, a kommunizmus beteljesülésének egyre kínosabb elmaradása. A szakralizálás tehát elmaradt, a balzsamozás eredeti funkciója is régen kiürült, a test azonban máig látogatható a Vörös téren. Turistalátványosság. Igaz, már az egykori ünnepélyes őrségváltások nélkül. A történelem és a városkép része, bár a nagy, hivatalos Vörös téri díszszemlék idejére a Kreml jelenlegi urai diszkréten eltakarják.
Lenin eltemetésének kérdése először a peresztrojka éveiben vetődött fel, igazából azonban csak 1991-ben, az augusztusi puccs után foglalkoztak vele komolyan. Jelcinnek végül a társadalom ellenállása miatt nem sikerült kitennie a kommunizmus atyját a mauzóleumból. Legközelebb öt éve, a választási kampány idején lángolt fel ismét a vita, amikor a liberális Jobboldali Erők Szövetsége a himnusz körüli vitákban elszenvedett vereségért kompenzálta volna Lenin eltávolításával a híveit. A kampány azonban elmúlt, s Nyemcovékat sem nagyon érdekelte ezután az ügy. Néhány hónapja azonban a Kremlhez közel álló körök élesztették fel a vitát. Georgij Poltavcsenko elnöki megbízott, majd nyomában Nyikita Mihalkov rendező vetette fel a kérdést. Az értelmiség kifejtette a véleményét, többségében az eltemetés mellett, a kommunisták pedig szokás szerint tiltakoztak. A vitában a morális, vallási alapú érvek mellett gyakran hangzik el, hogy e polémia korántsem új keletű, hiszen a bebalzsamozás ellen tiltakozott már 1924 telén Lenin özvegye, Nagyezsda Krupszkaja és testvére, Dmitrij Uljanov is.
Túlzás lenne ugyanakkor azt állítani, hogy mindez lázba hozza az orosz társadalmat. Nagyrészt közönyösen állnak e kérdéshez. Ha valami, akkor sokkal inkább az foglalkoztatja őket, hogy legalább a saját halottaikat méltóképpen el tudják búcsúztatni. A Lenin eltemetésével szembeni ellenállás érezhetően csökken, ám még mindig mintegy 40 százalék véli úgy, hogy maradjon minden úgy, ahogy van. Nagyjából ugyanennyien vannak, akik eltávolítanák a „múmiát” Moszkva központjából. Közben mindenki tudja, hogy a döntés a Kreml kezében van. Putyin utoljára öt éve szólalt meg e kérdésben. Akkor az elnök úgy érvelt, hogy egy ilyen lépés az emberek jelentős hányadának érzékenységét sértené. A mostani újabb vitában az ország első embere hallgat. Szondázza a hangulatot. Eközben egyre gyakrabban dübörög a rock a Vörös téren. Gyakoriak a koncertek s egyéb látványos rendezvények. Egyik évben jégpályává alakították a teret. A többség pedig azt sem tudta, mi az az emelvény a melegedők mögött.



Az oligarcha megvilágosodása. Mihail Hodorkovszkij a börtönben jött rá, hogy a rendszerváltás utáni orosz fejlődésből valami kimaradt. Az egykori szocialista tábor országaival ellentétben ugyanis Oroszországban elmaradt a baloldali fordulat. Emiatt némi lelkiismeret-furdalást is érez, hiszen a „hét bojár” egyikeként komoly része volt abban, hogy 2006-ban Borisz Jelcin legyőzze a kommunista Zjuganovot. De ami késik, nem múlik. Hodorkovszkij szerint itt az idő, s ha Oroszországban demokrácia van, akkor 2008-ban bekövetkezik a baloldali fordulat. Csakis ők, a nemzeti baloldali Rogyina vagy a kommunisták képesek ugyanis helyrebillenteni a kizökkent időt, egyensúlyba hozni a szabadságot és az igazságosságot, emelni a politikai morált, és perspektívát nyújtani a társadalomnak. Az oroszok többségének szemében Hodorkovszkij víziója nem több egy oligarcha önmaga rehabilitására tett elkeseredett (vagy éppen cinikus?) kísérleténél. Legfeljebb azon gondolkodnak el, hogy talán mégiscsak javítani kellene a börtönviszonyokat Oroszországban. (S. G.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.