Szakmai hibát követett el az ÁPV Rt. a Malév Rt. legutóbbi privatizációs eljárása során azzal, hogy a pályázati kiírásban megfogalmazott alapfeltételnek nem tett eleget. Mivel ezzel közvetlenül is anyagi kárt okozott a privatizációs tenderen ajánlatot adó Aviation Solution Befektetési Konzorcium (ASBK) Kft.-nek, elvárható lenne, hogy ezeket a költségeket megtérítse a privatizációs társaság – nyilatkozta lapunknak Reményik Kálmán, az ASBK Kft. ügyvezető igazgatója.
Mint arról lapunk beszámolt, peres úton kívánja rendezni vagyoni kárának megtérítését az ASBK Kft. az ÁPV Rt.-vel szemben. Reményik Kálmán közölte: a pályázat a társaságnak 28 millió forintjába került, ez a költség indokolatlanul merült fel. A privatizációs szervezet ugyanis tárgyalásos pályázatot hirdetett meg, amelyen a magyar–orosz AirBridge Rt. ajánlatával együtt az ASBK-ét is befogadta. Ugyanakkor a tárgyalásos eljárás ellenére csak az egyik fél, az AirBridge ajánlatát vette figyelembe, hiszen vele kezdte meg az egyeztető tárgyalásokat. Reményik Kálmán szerint az ajánlatok beérkezését követően az ÁPV Rt. arról hozott döntést, hogy a számukra kedvezőbb ajánlattevővel, az AirBridge-dzsel kezdik meg az egyeztetéseket, ha viszont ez nem vezet eredményre, a másik fél beadványát veszik figyelembe. Ennek ellenére – tette hozzá az ügyvezető igazgató – az ÁPV Rt. megtévesztette az ASBK-t, amelynek így jelentős költségei merültek fel. Amennyiben az ÁPV a pályázati feltételek figyelembevétele mellett nyilvánította volna eredménytelennek a privatizációs eljárást, az ASBK azt a határozatot tudomásul veszi.
Veres János pénzügyminiszter a napokban kijelentette, hogy a Budapest Airport (BA) Rt. privatizációs eljárásának lezárását követően lehetne ismét meghirdetni a Malév Rt. tenderét. Az AirBridge Rt. orosz tulajdonosa, Borisz Abramovics ezt megelőzően közölte, hogy ha a kormány újabb pályázatot hirdet, továbbra is érdeklődést mutatnak a Malév megvétele iránt. Arra a kérdésre, hogy az ASBK részt venne-e egy újabb tenderen, Reményik közölte: ajánlatot a Malév helyzetének átértékelését követően nyújtanának be. Jelenleg nincsenek pontos információik a Malév piaci helyzetéről. Ráadásul a légitársaság most akarja eladni egyik értékes üzletrészétét – a kerozin-üzletágat –, s egyáltalán nem ismeretes, milyen megállapodást kötöttek erről a vevőként fellépő BA Rt.-vel. Az ügyvezető igazgató elmondta: a Oneworld-csatlakozás mindenképpen előnyt jelent a Malév számára (a nemzeti légitársaság a napokban csatlakozott a több vezető légitársaság alkotta társuláshoz), ezzel együtt más stratégiai szövetségi partnerkapcsolatot is felvehet a légitársaság. Az ASBK a Malév pályázatának idején a lengyel LOT-tal való szövetkezést szorgalmazta, e társaság viszont egy másik nemzetközi légiforgalmi szövetség, a Star Alliance tagja.
Oravecz Péter, az ÁPV Rt. szóvivője az esettel kapcsolatban lapunkkal közölte: meglepődve fogadták az ASBK döntését, hiszen nem világos előttük, milyen alapon perel a cég. Véleménye szerint a tárgyalásos eljárás a törvényi szabályoknak megfelelően történt, valamennyi pályázó elfogadta a feltételeket. Az ÁPV Rt. arra nem vállalt kötelezettséget, hogy az ASBK beadványáról kezdik meg a tárgyalásokat, amenynyiben a kedvezőbb ajánlatot adó pályázóval nem jutnak eredményre.

Steve Bannon: „Vagy van országod, vagy nincs országod”