Jövőre elindul a MÁV Cargo

A jövő év elején megalakuló MÁV Cargo Rt. vagyonát leginkább a teherkocsipark jelenti majd, az iparvágányok használatát és a szolgáltatásokat a MÁV Rt.-től veszi igénybe a társaság.

Putsay Gábor
2005. 12. 23. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Önálló társaságként, ám a MÁV Rt. tulajdonában működik a vasúti áruszállítást bonyolító MÁV Cargo Rt. 2006. január 1-jétől. A vasútvállalaton belül számviteli értelemben jelenleg is külön üzletágban bonyolódik az áruszállítás, ami egyben annyit jelent, hogy az eredményt is a társaságban „osztják szét” annak ellenére, hogy az Európai Unió tiltja a keresztfinanszírozást. Az üzletág eredményének elvonása egyébként a vasúti teherkocsik műszaki állapotán is megmutatkozik, mivel a MÁV veszteségeinek finanszírozása miatt a jövedelmét nem tudja az üzletág visszaforgatni a fejlesztésekre: hiába rendelkezik a MÁV Európa egyik legnagyobb kocsiparkjával, információink szerint a 13 000 vagonból 9000 üzemképes, forráshiány miatt pedig gyakran a legszükségesebb nagyjavításokat sem tudják elvégezni. Az átalakulás szempontjából nem mellékesek a piaci viszonyok, hiszen 2007 elejétől hazánkban is teljesen liberalizált lesz a vasúti árufuvarozási piac, ahol a magyar cégnek Európa legtőkeerősebb társaságaival kell versenyezni. Kozák Tamás, a MÁV Cargo Rt. elnök-vezérigazgatói poszt várományosa tegnap közölte, hogy az új társaságba apportként kerülnek a tehervagonok, a működéshez szükséges iparvágányokat, a mozdonyokat és az ingatlanokat bérlet, a karbantartási munkákat szolgáltatás formájában veszik igénybe a MÁV-tól. A MÁV Cargo Rt. 3100 főt alkalmaz, ugyanakkor értesüléseink szerint az elmúlt hónapokban 588 fővel csökkent az üzletág létszáma, a munkavállalók egy részét elbocsátották, illetve a pályavasúti üzletághoz kerültek.
A 20 millió forint alaptőkével létrejövő társaság jegyzett tőkéje az apportot követően 30 milliárd forintra emelkedik, a működési költségek finanszírozásához pedig 5 milliárd forint hitelt vesz fel jövőre a MÁV Cargo. Az új cégbe kerül az árufuvarozási üzletág jelenlegi 400 millió forint hitelének fizetési kötelezettsége is. A MÁV Cargo forgalma 80 milliárd forint felett lehet 2006-ban – közölte Kozák Tamás. A leendő elnök-vezérigazgató elmondta továbbá, hogy a MÁV Cargo értékesítése nem szerepel a jelenlegi tervek között. Ugyanakkor még nem egyértelmű, hogy a MÁV Cargo Rt.-ben a dolgozók vagy csak a vezetők szerezhetnek-e majd tulajdonrészt. Mint azt Kozák Tamás közölte, ebben a témában még tartanak az egyeztetések. A Bombardier MÁV Dunakeszi Kft. újít fel 3,3 milliárd forint értékben huszonnégy elővárosi, vezetőállásos vasúti személykocsit.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.