Kóka: Sínen a MÁV-reform

Önálló árufuvarozás, vasúti hivatal, célegyenesbe fordult törvényalkotás: a gazdasági miniszter szerint a magyar vasút reformja is „dübörög”. Az ellenzék szerint Kóka János reformjának bejelentése óta is nőtt a MÁV vesztesége, hitelállománya, és ha elfogadják a törvényt, a választásokig mindent kivisznek a vasúttársaságból, ami mozdítható.

2005. 12. 16. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Január elsején áll fel a MÁV új árufuvarozási vállalata, amelynek az engedélyét a Közlekedési Főfelügyelet tegnap adta ki – közölte Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter a vasúti reform helyzetét ismertető sajtótájékoztatón tegnap a Keleti pályaudvaron. Vezetője Kozák Tamás, a cég jelenlegi stratégiai vezérigazgató-helyettese lesz. Kóka elmondta, hogy az önálló társaság célja, hogy növekedjék a vasúti árufuvarozás hatékonysága, a logisztikai árbevétel. A miniszter szólt arról, hogy a reform keretében elkészült az új vasúti törvény, amelynek zárószavazása jövő héten lesz a parlamentben. A jogszabály alapján létrejön a Magyar Vasúti Hivatal. Szeptember óta a vasút fejlesztésére 45 milliárd, a működésre 58,5 milliárd forint államilag garantált hitelt vett fel a társaság. A vasúti reform lépéseként említette, hogy a vezetői szinteken 17 százalékkal csökkent a létszám. Elkészült a MÁV 2006. évi üzleti tervének első változata, amely többet szán fejlesztésre, ugyanakkor takarékos a működés tekintetében. A miniszter azt kérte a MÁV vezetésétől, hogy jövőre ne nőjön a veszteség. Kóka János a Ferihegyi repülőtér vasúti öszszeköttetésének megteremtése érdekében a Budapest Airport befektetőjével kezdeményez tárgyalásokat. A vasúti összeköttetés 2-2,5 éven belül megvalósulhat PPP-együttműködés keretében. A MÁV januárban ingatlanfejlesztési pályázatot ír ki a Déli pályaudvar területére, hogy magántőke bevonásával felújítsák a területet. A Déli pályaudvarnak illeszkednie kell a város szerkezetéhez, összhangban kell lennie a Kelenföldi pályaudvar rekonstrukciójával, és a felújítást követően magasabb szolgáltatást kell majd nyújtania.
A gazdasági miniszter bejelentéseire reagálva Fónagy János, az Orbán-kormány közlekedési minisztere úgy fogalmazott: Kóka szeptemberi, nagy hírveréssel bejelentett vasúti reformjának kezdete óta nem csökkent a MÁV vesztesége, hanem nőtt. A kormány továbbra sem fizette ki a közszolgáltatás, vagyis a menetrend teljes árát a vasúttársaságnak, hanem helyette százmilliós nagyságrendben vetetett fel vele piaci feltételekkel hitelt. A miniszter költséglefaragási terveit értékelve Fónagy úgy vélekedett, félő, hogy a járatok ritkításával, azaz a szolgáltatás csökkentésével igyekeznek olcsóbban megúszni a működtetést. A MÁV Cargo felállításáról, illetve a parlament előtt fekvő vasúti törvényről szólva Fónagy János kifejtette: a jogszabály valódi értelme az, hogy lehetővé tegye az államvasutak értékes részeinek a társaság jogi keretein kívülre menekítését és SZDSZ közeli érdekeltségekhez juttatását.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.