Jövőre az Útfejlesztési és Fenntartási Célelőirányzat (UFCE) helyett az Útpénztárból jutnak források az országos közúthálózatra. Az Útpénztárt az Útgazdálkodási és Koordinációs Igazgatóság (Ukig) működteti, ide folynak be az UFCE-t eddig fenntartó költségvetési pénzek, az autópálya-használat utáni díjbevételek és az EU-s források. Az Útpénztár az uniós pénzek nélkül 122,48 milliárd forint kerettel működik a tervek szerint, ebből a 2006-os előirányzat szerint a 30 ezer kilométer hosszú országos közúthálózat fejlesztésére, fenntartására és üzemeltetésére összesen 85 milliárd forint jut. Igaz, csak abban az esetben, ha ezt a költségvetést – mint ahogy az UFCE esetében az idén – nem kurtítják meg a kormányzati megszorítások. Szakemberek szerint ugyanakkor az előző évek elmaradásait, a hálózat jelenlegi műszaki állapotát figyelembe véve ez az összeg a szinten tartáshoz sem elegendő, ennél az utak amortizációs költsége is nagyobb. Az UFCE eddigi büdzséjéből évente öt-hat híd felújítására volt lehetőség, a közúthálózatot kiegészítő új híd pedig három-négy épül az országban.
Az Ukig 2006-os fejlesztési terveiben összességében 75 kilométer hosszú új út és híd építése szerepel, rekonstrukciós munkákra pedig 47,5 kilométeres szakasz esetében adnának megbízást. Az útfejlesztések 50,58 milliárd forintba kerülnének, minderre az Útpénztárból 9,5 milliárd forint jut. A közúthálózat rekonstrukciós munkálataihoz 4,4 milliárd forintot lehetne felhasználni. A 2006. esztendőben a már leszerződött beruházások közül jelentősebb lesz a Harkányt elkerülő út építése az unió Phare-támogatásából, a Hatvant elkerülő főút és a 71-es főút új, 17,1 kilométer hoszszú szakasza, amely Balatonfűzfő, Balatonkenese és Balatonakaratytya átmenő forgalmát vezeti el az átadást követően. A nagyobb rekonstrukciós munkákhoz a Környezetvédelmi és infrastruktúra-fejlesztési operációs programból elnyert források biztosítanak majd anyagi fedezetet: a 21-es főút Jobbágyi–Nagybátony szakasza négysávosra bővül, a 86-os főút Hegyfalu és Répcelak között a burkolatmegerősítést követően a 11,5 tonnás járművek közlekedésére is alkalmas lesz. Hazai forrás elsősorban a 4-es főút Ceglédbercel környéki szakaszára jut, itt kilenc kilométeren erősítik meg a bal pályát a kivitelezők.
Jelentős munkák húzódnak ugyanakkor át az idei évről 2006-ra: a békéscsabai és a pécsi elkerülő utak befejezéséhez és a 8-as főút Vas megyei szakaszának – 17,5 kilométer – megerősítéséhez ugyancsak ez a program nyújt forrásokat. Az idén utak és hidak rekonstrukciójára 7,26 milliárd forintot, új beruházásokra pedig 10,1 milliárd forintot költöttek a megyei közútkezelők, illetve igazgatóságok az Ukigon keresztül, ebből UFCE-forrás 5,29 milliárd forint, illetve 8,32 milliárd forint volt. Ebben az esetben is a nagyobb beruházásokra – 44-es, 4-es főutak burkolatmegerősítése – leginkább a Környezetvédelmi és infrastruktúra-fejlesztési operációs programból elnyert forrásokat használtak fel a beruházók, az UFCE-pénzekből elsősorban a hidak rekonstrukciójára futotta. Elkészült ugyanakkor a Jászberény mellett elhaladó főút első üteme és a Tokod–Tát elkerülő út.
Az uniós források felhasználásával az igazán jelentős beruházások 2007-ben kezdődhetnek meg. Abban az évben indulnak a fejlesztések a 8-as főút Ajka–Szentgotthárd (országhatár) közötti szakaszán, ami 100 kilométer hosszon jelent burkolatmegerősítést, és a tervek szerint elkerülő út épül Monor, Pilis, Szapár, Karcag és Csorna települések mentén. Ugyanakkor a törzshálózaton a burkolatmegerősítés lassan halad. A törzshálózat – ami 7400 kilométer hosszú utat jelent – a tervek szerint olyan minőségben épül át, hogy a 11,5 tonna tengelyterhelésű járművek korlátozás nélkül tudjanak közlekedni. Magyarország az uniós csatlakozási szerződésben vállalta, hogy 2008-ig 2265 kilométeren teszi lehetővé a 11,5 tonnás járművek közlekedését – ehhez az EU jelentős támogatást nyújt –, 2006-ig pedig ebben a programban 1805 kilométer hoszszú utat szükséges megerősíteni. Annak ellenére, hogy 25-30 százalékos az előkészületi szint, a szerződésben vállalt beruházások mintegy tíz százaléka készült csak el eddig.
M0-s nyertes. A Hídépítő–Strabag alkotta konzorcium építheti meg az északi M0-s Duna-hidat 61,9 milliárd forintért, miután elnyerte a megbízó Nemzeti Autópálya (NA) Rt. által kiírt nyílt közbeszerzési eljárást – tájékoztatta az NA Rt. a döntés után az MTI-t. A közlemény szerint az M0-s körgyűrű északi szektorának 72,835 és 76,708 kilométerszelvénye közötti, kétszer két sávos autóút kivitelezése magában foglalja a komplett Duna-híd megvalósítását és két külön szintű forgalmi csomópont megépítését is. A tenderre a győztes konzorcium mellett pályázott a Betonút Zrt. és a Vegyépszer Rt. is.
Átalakulóban a Magyar Közút. Megváltozik 2006-ban a Nemzeti Autópálya Rt. tevékenységi köre, ugyanis nemcsak az autópályák, hanem az országos közúthálózat beruházási és fejlesztési feladatai is a társasághoz kerülnek. A munkák ellátásához az Ukig biztosítja majd a forrásokat az Útpénztárból. A közutas szakmában ugyanakkor komoly felháborodást váltott ki, hogy az újonnan megalakult Magyar Közút közhasznú társaságtól (kht.) elkerülnek ezek a tevékenységi körök, és a megyei igazgatóságok üzemmérnökségi feladatokat látnának el. Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter utasítására szűnt meg az idén a 19 megyei kht., illetve alakult meg a Magyar Közút. Az átalakulás miatt a megyei kht.-k létszáma 15 százalékkal csökkent. Információink szerint amiatt is nagy a bizonytalanság, hogy Kenderesi János, a Magyar Közút ügyvezető igazgatója továbbra is betölti e posztot.