Ugyanakkor mindmáig hiába kérték az Országgyűlés költségvetési bizottságának ellenzéki képviselői, hogy azt, illetve az érvényes vagyonértékelést a pénzügyminiszter mutassa be nekik. Veres János azt a választ adta, hogy december 7-e, a BA Rt. privatizációs pályázatának lezárása után áll a bizottság rendelkezésére. Ám úgy tűnik, Tony Blair brit kormányfőt nem foglalkoztatták ezek az aggályok, hiszen magyarországi tartózkodása során nemcsak az uniós költségvetésről, hanem a Ferihegyi repülőteret üzemeltető Budapest Airport Rt. privatizációs tenderéről is egyeztetett Gyurcsány Ferenc miniszterelnökkel. A Londonból is sugárzó amerikai Bloomberg televízió információi szerint a brit kormányfő meg szeretné győzni a magyar miniszterelnököt a BA Rt. British Airports Authoritynek (BAA) történő eladásáról. Az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt. által meg nem erősített információ szerint a mostani pályázat során a BAA adta a legmagasabb árajánlatot a BA Rt.-re.
*
Ismert, a brit cégen kívül még két cég van versenyben: az esélyesebbnek tartott Hochtief és a harmadik helyen álló Fraport. Újabb hírek szerint a Magyar Nemzeti Bank tartalékait növeli majd a BA Rt. privatizálásából származó bevétel. A Reuters értesülése alapján így a bevételek nem gerjesztenek piaci forintkeresletet, az állam nem a piacon, hanem közvetlenül a jegybanknál váltja át a több mint négyszázmilliárd forintra becsült bevételt. Ez az összeg közvetlenül a tartalékokat növeli. A tender győztesét jövő hét szerda után hirdetik ki.
Ugyanakkor a Légiközlekedési Dolgozók Független Szakszervezete (LDFSZ) keresetet nyújtott be a Fővárosi Bíróságra, kérve, hogy súlyos törvénysértések miatt függessze fel a BA Rt. részvényeinek privatizálására kiírt pályázatot.
Időközben megérkezett a beadvány a Légiközlekedési Dolgozók Független Szakszervezetétől a Fővárosi Bíróságra – erősítette meg Wéber Edina, a Fővárosi Bíróság szóvivője.
Csorba Attila, a LDFSZ elnöke lapunknak úgy nyilatkozott: keresetükben elsődlegesen azt kérték, a bíróság nyilvánítsa semmisnek a 2002. december 28-án született vagyonkezelői szerződést, amely KVI és a BA Rt. között köttetett. Ebben rögzítik, hogy a magyar állam nevében a tulajdonosi jogokat a KVI gyakorolja, a vagyonkezelést pedig a BA Rt. végzi. A vagyonkezelői szerződést a KVI és a BA Rt. azzal a céllal kötötte, hogy a ferihegyi repteret üzemeltető társaság biztosítsa az általa kezelt kincstári vagyonnal történő szakszerű vagyongazdálkodást, a vagyon megőrzését, gyarapítását, az építményeire vonatkozó fenntartási követelmények teljesítését – a környezeti és természetvédelmi szempontokat is figyelembe véve – a BA Rt. alapító okiratában rögzített tevékenység folytatása során. Az érdekképviselet véleménye szerint a BA Rt. ilyen formán történő magánosítása pedig nem felel meg a szerződésben foglaltaknak. Ugyanennek betartását kérte számon az Állami Számvevőszék (ÁSZ) a BA Rt. gazdálkodásának vizsgálatakor, amelynek során több szabálytalanságot is feltárt. Az ÁSZ jelentése megállapította, hogy rendezetlen a BA Rt. vagyonkezelési szerződése, vitatható a bérleti díjak szedésének jogossága, és zavarosak a területhasználati jogok. Az ÁSZ leszögezte, hogy a vagyonkezelési szerződés szerint „a szerződés tárgyát képező kincstári vagyon egy részének történt csak meg a vagyonértékelése… a Légiforgalmi és Repülőtéri Igazgatóság (a BA Rt. jogelődje – a szerk.) teljes kezelt vagyonának ismételt áttekintését, valamint a vagyon végleges értékelését követően a vagyonkezelési szerződést közös megegyezéssel módosítják, és a vagyonkezelői jog megszerzése és gyakorlása ellenértékének összegét 2003. július 30-ig pontosítják”. Ez azonban a mai napig nem történt meg. Az ÁSZ véleménye szerint a BA Rt. vagyonkezelési szerződésének rendezetlensége veszteségeket is eredményezett. A KVI és a BA Rt. e szerződésben rögzítette, hogy jogutódlás folytán a vagyonkezelői jog 2002. január 1-jén keletkezett, amelyet a 2002. december 28-án aláírt vagyonkezelési szerződéssel határozatlan ideig megerősítettek. A szerződés szerint a BA Rt. a vagyonkezelői jogát kizárólag a KVI előzetes írásbeli engedélyével ruházhatja csak át, amelyben ennek indokairól és módjáról is tájékoztatnia kell a KVI-t. Amenynyiben a vagyonkezelői jog esetleges átruházásáról szóló engedélyben foglalt feltételektől eltérnek, akkor azt a szerződést semmisnek kell tekinteni. Az LDFSZ kereseti kérelmében éppen arra az 58/2005. számú kormányrendeletre hivatkozik, amely az ilyen módon megkötött szerződés semmisségéről rendelkezik. A Magyar Nemzet értesülései szerint éppen az áll a KVI vezérigazgatója menesztésének felröppent híre mögött, hogy a szervezet vezetője be kívánja tartani ezt a kormányrendeletet, s nem hajlandó a törvénysértésére. Mindez azt jelenti: ez a kormányrendelet vonatkozik az ÁPV Rt.-re is, és a szakszervezet ennek alapján azt kérte a bíróságtól, hogy mint jogszabályba ütköző egyoldalú nyilatkozatot, nyilvánítsa semmissé a BA Rt. privatizációjára kiírt pályázati felhívást. A szakszervezet azzal érvel, hogy a közeljövőben döntés várható a BA Rt. többségi tulajdonának értékesítéséről, amely véleményük szerint a jelenleg is hatályban lévő vagyonkezelési szerződés többszörösen jogszabálysértő rendelkezései miatt a leendő új tulajdonos számára a vagyonkezelési szerződésben foglalt kötelezettségek teljesítésének meghiúsulását eredményezhetik. Az ÁSZ jelentése is megállapítja, hogy „a nyereségesen működő, folyamatosan növekvő utasforgalmat lebonyolító BA Rt. értékesítésének előkészítése – fontos dokumentumok hiánya, a korábbi szerződések rendezetlensége, valamint az előd szervezettől (LRI) átvett ügyek lezáratlansága miatt bizonyos kockázatokat hordoz”, továbbá „az alapítás óta nincs elfogadható vagyonértéke a társaságnak”. Mindebből az következik a számvevőszék szerint, hogy a tervezett értékesítés olyan valószínűsíthetően viszszafordíthatatlan következményekkel járhat, amely egyrészt a magyar állam tulajdonát képező vagyonelemekben bekövetkező vagyonvesztéssel járhat, a fennálló jogi rendezetlenség miatt további jogvitákra adhat okot, amely ezzel közvetetten a szakszervezet által képviselt munkavállalók állását is veszélyeztetheti. Ezért az LDFSZ ideiglenes intézkedés iránti kérelmet terjesztett elő, amelynek keretében kéri a bíróságot, hogy kötelezze az ÁPV Rt.-t a BA Rt. értékesítésére kiírt privatizációs pályázat felfüggesztésére. A szakszervezet azt is kezdeményezte keresetében, hogy a bíróság tájékoztassa az ügyészséget, mert az keresetet indíthat a közérdekben okozott sérelem megszüntetése érdekében a szerződés semmisségének megállapítása iránt.
Az ÁSZ jelentése szerint megsértették a számviteli törvényt, s kiderült az is, hogy az ÁPV Rt. igazgatósága 2003 decemberében felkérte a felügyelőbizottságot, hogy a Ferihegyi Repülőtér 2B termináljának megépítésére, és a 2A termináljának átalakítására létrehozott Ferihegyi Utasterminál Fejlesztő (FUF) Kft. által végzett beruházás megvalósítását és annak finanszírozási körülményeit vizsgálja meg. A felügyelőbizottság jelentésében közölte, hogy nem tudott eleget tenni a felkérésnek, mivel fontos dokumentumok hiánya miatt nem vált lehetővé tényfeltáró vizsgálat végrehajtása. Ezért a felügyelőbizottság csak egy tájékoztató részjelentés formájában tudta összeállítani a jelenlegi helyzetet is bemutató törvénytelen állapotokat, amelyben támaszkodott a Kormányzati Ellenőrzési Hivatal és annak jogelődje által elvégzett 1998–99. évi vizsgálataira is. Az ÁSZ azt is megállapította, hogy a KVI és a BA Rt. közötti vagyonkezelési szerződést 2003. április 11-én egyoldalúan módosították. Emiatt jogilag bizonytalan helyzet állt elő, aminek következtében a FUF Kft. 2003 óta nem rendelkezik elfogadott éves beszámolóval. A 2002. gazdálkodási év eredménye után a tulajdonosokat megillető osztalék elvonására a könyvvizsgálói záradék kiadásának hiánya miatt nincs lehetőség. A vitatott helyzet megoldása érdekében sem a BA Rt., sem az ÁPV Rt. nem tette meg a szükséges intézkedéseket. Ezekre a megállapításokra is hivatkozott beadványában a szakszervezet, mivel álláspontjuk szerint azok az általuk is ismertetett jogszabálysértések tényét tételesen megerősítik. Ezért arra kérték a bíróságot, hogy a KVI-t és a BA Rt.-t kötelezze a 2002. december 28-án létrejött vagyonkezelési szerződés benyújtására.

Magyar szépségkirálynő is érettségizett ma