A bajor operaház huszonkét éve nagyon erős szereposztással hozta ki új Mozart-produkcióját. Öt főszerepben négy és fél sztárénekes: Wolfgang Brendelnek kellett még egy évtized, hogy Papagenójából masszív, keresett német baritont növesszen. A két, félig magyar pozsonyi lány viszont a szólamok legjobbja. Lucia Popp Pamináját szívébe zárja a néző, hangja gyönyörű és intenzív, miként színpadi jelenléte is. Az álmos publikumot pedig ugyancsak elkényeztethették, ha Edita Gruberova kilencvenkilenc százalékos Éjkirálynőjét e flancos öt emelet plusz zsöllye csak ily langy tapssal jutalmazza! Gruberova nyakéke különben a legnyaktörőbb staccatók alatt szakad el, ő reflexből elkapja, s közben szeme se rebben, úgy dobálja a háromvonalas F-eket. És valódi drámát fúj magából – nem úgy, mint a darab eleji mű-Süsü, amelynek kígyó (Schlange) formája végképp nincs.
Az univerzum bölcsének jelmezét szobormereven hordó Kurt Moll egysíkú, karcos, decibelközpontú basszushasználata süket marad a partitúrán áthallatszó egyetlen főpapi szeplő, Pamina kívánása iránt. A spanyol Francisco Araiza pedig nem Mozart-hang, ezért nem is dalol túl természetesen. C-s tenor viszont, aki így építi magát pár évvel későbbi Fausttá: biztonságos, fényes és ekkor még friss a magassága, ráadásul rájátszhatott volna hispános prózájával a taminói hercegalak idegenből idevetődött voltára.
Ám August Everding nem rágta a ceruzát efféle mögöttesek miatt. Nem akarja feltárni ennek az eltört dramaturgiájú remekműnek vélt/valós rugóit, inkább képeskönyvek szintjén, hipernaivitással rendezi tele a teret (a tetszetős, egzotikus-romantikus háttereket Jürgen Rose szállítja). Szimpla kifestő ez, nem harsány, nem olyan, mint Schikaneder egykori Theater an den Wienje, és mélység sincs benne, mint Szikora János még most is futó itthoni fogalmazásában. Néha egész bizarr: Wolfgang Sawallisch keveset kockáztató pálcájának intésére a kar bevonul és különös, rokokónak igazán marsbeli kórust énekel; vagy a két őrálló páratlan sorú, dermesztő korálját zengi, aztán a színpadot kopasz ülepű csimpánzok uralják el, és banga medvékkel hopszasz-száznak.
Medvetánchoz, kígyóbűvöléshez furulya is elég volna. De ki viszi át A varázsfuvolát?
(Mozart: A varázsfuvola/Deutsche Grammophon DVD)

Eltűnt pásztói nőt keres a rendőrség