BA-bevétel: miért titkolóznak?

A Fidesz azt kéri a kormánytól, hogy mielőbb hozza nyilvánosságra a Budapest Airport eladásával kapcsolatos összes dokumentumot. Varga Mihály a költségvetési bizottság rendkívüli ülésének összehívását kezdeményezi, hogy végre kiderüljön, a kormány mire kívánja fordítani a reptér magánosításából befolyó összeget. Az MSZP egyik képviselője szerint a szocialisták készek tárgyalni.

2006. 01. 08. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hozzanak nyilvánosságra minden dokumentumot, mely a Budapest Airport Rt. privatizációjával kapcsolatos – jelentette ki Varga Mihály, a Fidesz gazdasági kabinetjének vezetője szombati rendkívüli sajtótájékoztatóján, ahol kifejtette: az adásvétel létrejött, a pénz is befolyt, nincs értelme a további titkolózásnak. A frakcióvezető-helyettes azokra a kérdésekre is választ vár, hogy megszegte-e az ÁPV Rt. saját szabályait a BA Rt. értékesítésekor, illetve hogy köttettek-e olyan háttér-megállapodások, melyek más Budapest környéki reptereket is érintenének. A Fidesz szeretné tudni, hogyan változik majd a kiszervezések következtében a dolgozók és a munkaadók helyzete, illetve hogy a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium milyen forrásból tervezi a Ferihegyre vezető gyorsvasút megépítését. Varga Mihály, az Országgyűlés költségvetési bizottságának elnökeként indítványozza a grémium mihamarabbi összehívását, hogy a privatizációból befolyt közpénz sorsára vonatkozó javaslatokról egyeztetést tarthassak. Varga emlékeztetett: annak idején a Postabank eladásából származó százmilliárd forintos bevételből a szocialisták az M5-ös autópálya fejlesztésére ígérték, melyet végül hitelből és koncesszióból építettek meg.
– Bár Veres János pénzügyminiszter egyszer már megjelent a testület előtt, az MSZP kész ismét tárgyalni a sikeres tranzakcióról a költségvetési bizottságban – közölte Szabó Lajos Varga javaslatára. A testület szocialista alelnöke érdekesnek tartja a Fidesz „fejlődéstörténetét” a Budapest Airport ügyében. Szabó szavai szerint először meg akarták akadályozni az értékesítést, majd kevesellték az érte befolyt pénzt, utána nem akarták engedni, hogy a kormányzat befogadja ezt a vételárat, de ezzel szinte egy időben már törvénytelen elköltésére is kezdeményezéseket tett” – fejtegette az MSZP szakpolitikusa. – Az országgyűlési képviselőknek a privatizációs szerződés december 18-i aláírása óta lehetőségük van arra, hogy betekintsenek a dokumentumokba, ám ezt még egyetlen képviselő sem kérte – állítja Oravecz Péter. Az ÁPV Rt. szóvivője hozzátette: a repülőtér eladásával kapcsolatos iratok fontos nemzetbiztonsági és üzleti titkot tartalmaznak, ezért a képviselőknek szigorú titoktartási nyilatkozatot kell tenniük a betekintés előtt. Elmondta azt is, hogy a tranzakcióról emlékeztetőt kell készíteni. Ez titkos információk nélkül több száz oldalt tesz ki, s bárki számára hozzáférhető lesz.
Vezércikk a 7. oldalon



Töredékszámítás. A 2005. évi államháztartási mérlegben a Budapest Airportból befolyt több mint 464 milliárd forintnak csak egy töredékét lehet figyelembe venni, ugyanakkor el kell számolni azokat az autópálya-építésre fordított kiadásokat, amelyeket az Eurostat nem fogadott el PPP-konstrukciónak – mondta az MTI-nek Katona Tamás, a Pénzügyminisztérium államtitkára. A Budapest Airportból befolyt bevételt az úgynevezett ESA módszertan szerint 75 évre lebontva kell elszámolni. (MN)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.