Hozzanak nyilvánosságra minden dokumentumot, mely a Budapest Airport Rt. privatizációjával kapcsolatos – jelentette ki Varga Mihály, a Fidesz gazdasági kabinetjének vezetője szombati rendkívüli sajtótájékoztatóján, ahol kifejtette: az adásvétel létrejött, a pénz is befolyt, nincs értelme a további titkolózásnak. A frakcióvezető-helyettes azokra a kérdésekre is választ vár, hogy megszegte-e az ÁPV Rt. saját szabályait a BA Rt. értékesítésekor, illetve hogy köttettek-e olyan háttér-megállapodások, melyek más Budapest környéki reptereket is érintenének. A Fidesz szeretné tudni, hogyan változik majd a kiszervezések következtében a dolgozók és a munkaadók helyzete, illetve hogy a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium milyen forrásból tervezi a Ferihegyre vezető gyorsvasút megépítését. Varga Mihály, az Országgyűlés költségvetési bizottságának elnökeként indítványozza a grémium mihamarabbi összehívását, hogy a privatizációból befolyt közpénz sorsára vonatkozó javaslatokról egyeztetést tarthassak. Varga emlékeztetett: annak idején a Postabank eladásából származó százmilliárd forintos bevételből a szocialisták az M5-ös autópálya fejlesztésére ígérték, melyet végül hitelből és koncesszióból építettek meg.
– Bár Veres János pénzügyminiszter egyszer már megjelent a testület előtt, az MSZP kész ismét tárgyalni a sikeres tranzakcióról a költségvetési bizottságban – közölte Szabó Lajos Varga javaslatára. A testület szocialista alelnöke érdekesnek tartja a Fidesz „fejlődéstörténetét” a Budapest Airport ügyében. Szabó szavai szerint először meg akarták akadályozni az értékesítést, majd kevesellték az érte befolyt pénzt, utána nem akarták engedni, hogy a kormányzat befogadja ezt a vételárat, de ezzel szinte egy időben már törvénytelen elköltésére is kezdeményezéseket tett” – fejtegette az MSZP szakpolitikusa. – Az országgyűlési képviselőknek a privatizációs szerződés december 18-i aláírása óta lehetőségük van arra, hogy betekintsenek a dokumentumokba, ám ezt még egyetlen képviselő sem kérte – állítja Oravecz Péter. Az ÁPV Rt. szóvivője hozzátette: a repülőtér eladásával kapcsolatos iratok fontos nemzetbiztonsági és üzleti titkot tartalmaznak, ezért a képviselőknek szigorú titoktartási nyilatkozatot kell tenniük a betekintés előtt. Elmondta azt is, hogy a tranzakcióról emlékeztetőt kell készíteni. Ez titkos információk nélkül több száz oldalt tesz ki, s bárki számára hozzáférhető lesz.
Vezércikk a 7. oldalon
Töredékszámítás. A 2005. évi államháztartási mérlegben a Budapest Airportból befolyt több mint 464 milliárd forintnak csak egy töredékét lehet figyelembe venni, ugyanakkor el kell számolni azokat az autópálya-építésre fordított kiadásokat, amelyeket az Eurostat nem fogadott el PPP-konstrukciónak – mondta az MTI-nek Katona Tamás, a Pénzügyminisztérium államtitkára. A Budapest Airportból befolyt bevételt az úgynevezett ESA módszertan szerint 75 évre lebontva kell elszámolni. (MN)