Január 19-én kezdődnek meg újra a Budapest Airport (BA) Rt. érdekképviseletei és az új munkáltató közötti tárgyalások, amelyek február elsejéig tartanak – nyilatkozta lapunknak tegnap Hilmer Sándor, a sztrájkbizottság szóvivője. Mint mondta: a korábbi egyezség értelmében március 1-jéig nem kezd leépítést és kiszervezetést a brit vevő. Az eltelt időszak alatt tényfeltárás és adategyeztetés zajlott a cégnél, amelynek során valóban pontos képet kaphat az új tulajdonos.
Szerdán Vági Márton, az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő (ÁPV) Rt. vezérigazgatója az Országgyűlés költségvetési bizottságának rendkívüli ülésén kifejtette: a vagyonkezelő és a brit BAA által megkötött szerződésben az szerepel, hogy 2008 végéig a BA Rt. jelenlegi létszáma összesen 18,6 százalékkal csökkenhet. Ha ennél több munkavállalótól válna meg a tulajdonos, akkor személyenként az éves átlagos munkabér kétszeresét kell kötbér címén kifizetnie. Vági közölte, hogy a szerződés 18 pontja vonatkozik a dolgozókkal kapcsolatosan a kötelezettségvállalásokra. Hilmer Sándor úgy nyilatkozott: nem ismerik az ÁPV Rt. vezérigazgatója által közölt, 18 pontból álló kötelezettségvállalások tartalmát, a tervezett létszámleépítéssel kapcsolatosan pedig arra törekedne, hogy a lehető legnagyobb mértékben minimalizálják azt. Meg szeretnék győzni a tulajdonost, hogy lehet racionálisan működtetni a céget, jelentősebb létszámleépítés nélkül is. A szükséges mértékű elbocsátásokat csak humánus formában tudják elfogadni, ez a nyugdíjazás és az önként vállalt távozás lenne. Hilmer leszögezte: határozottan a megegyezésre törekednek a tulajdonossal a bér-, a foglalkoztatási, az átszervezési, a szociális és egyéb kérdésekben, ugyanakkor a szakszervezetek továbbra is minden törvényes eszközzel élni kívánnak, hogy érvényre juttassák azokat a velük szemben támasztott munkavállalói elvárásokat, amelyekkel a dolgozók felhatalmazták őket.
A HVG tegnap megjelent számában Chris Woodruff, a BA Rt. vezérigazgatója kifejtette: fő feladata, hogy Ferihegyet a régió első számú repülőterévé tegye, s állami vállalatból jól működő magáncéggé alakítsa. A következő teendője a kereskedelmi tevékenységek fejlesztése lesz, amelynek érdekében tárgyalásokat kezdtek a repülőtér kereskedelmi szolgáltatóival, akikkel új szerződéseket fognak kötni. Arra a kérdésre, hogy miképpen sikerült leszerelnie a sztrájkkal fenyegető szakszervezeteket, azt válaszolta, „egyszerű a recept: majd leülünk, és tárgyalunk velük. Időt kértünk és kaptunk, hogy kellően megismerjük az igényeiket.” Úgy fogalmazott: tény ugyan, hogy az eddiginél hatékonyabban kell működtetniük a repülőteret, és az is, hogy ehhez kevesebb alkalmazottra lesz szükségük, de a konkrét számokról nem kívánt nyilatkozni.

Szentkirályi Alexandra: Gondolom, ti sem szeretnétek így járni!