Botrány a japán tőzsdén

MTI–Eco
2006. 01. 18. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Csak egy átmeneti dolog volt a tokiói tőzsdekáosz, mivel a japán gazdaság jó állapotban van – jelentette ki tegnap Koidzumi Dzsunicsiró japán miniszterelnök. A jelentések szerint nem volt rá példa, hogy Japán miniszterelnökének személyesen kell magyarázkodnia az értéktőzsdén történtekkel kapcsolatban, miként arra sem, hogy a tőzsdei kereskedési rendszer összeomlott volna Tokióban. Azt szeretném, hogy a leghatározottabban intézkedjenek az ügyben – jelentette ki Koidzumi, aki szerint szerencsétlen dolog, hogy ilyen történhetett akkor, amikor a tokiói részvénypiac éppen jó erőben van.
Mint ismeretes, a részvények túlértékeltségétől megrettent befektetők tegnap Tokióban minden korábbinál több eladásrendelést adtak fel, s mivel ez azzal fenyegetett, hogy meghaladja a tőzsde számítógéprendszerének napi 4,5 millió megrendelés teljesítésére alkalmas kapacitását, a börze vezetősége húsz perccel zárás előtt leállította a forgalmat. A leállításról előzetesen kiszivárgott hírek még jobban dagasztották az eladási hullámot.
Az eladások sora egy, a tőzsdén 2000 óta jegyzett japán internetes cég, a Livedoor papírjaival kapcsolatban indult el. Hétfőn vizsgálat kezdődött a cég és főnöke háza táján, mivel állítólag hamis adatokat adtak ki a vállalkozás eredményeiről, s ezzel már 2004-től gyakorlatilag manipulálták az árfolyamot. Kedden a tokiói tőzsdén a vállalat részvénye már zuhant, részint azért is, mert az utóbbi időkben a Livedoor sok befektető szemében a japán „új gazdaság” dinamizmusát kifejező mintacéggé vált. A befektetők az egész japán internetes vállalkozói kör megingása miatt kezdtek el aggódni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.