Budapest újra a kátyúk városa

Az utóbbi napok esőzései után az új évben csaknem 800 kátyú keletkezett Budapest útjain, s a meglévő 1400 burkolathiba tíz százaléka kifejezetten balesetveszélyes. Hétfőn a budai alsó rakparton többtucatnyi autós szenvedett kárt, miután belehajtott egy nagy, vízzel teli gödörbe. A fővárosi közterület-fenntartó szakemberei átmeneti megoldásként hideg aszfalttal tömik be a kátyúkat, de a veszélyre ezután sem figyelmeztetik a közlekedőket.

2006. 01. 03. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Még hétfő este betömtük azt az egy méter hosszú és húsz centiméter mély kátyút a budai alsó rakparton, amely – a Hír TV értesülései szerint – 40-50 autón okozott aznap gumidefektet vagy más kisebb-nagyobb károkat – nyilatkozta lapunk kérdésére Esztergályos Gábor, a Fővárosi Közterület-fenntartó (FKF) Rt. fő-építésvezetője. Elmondta: csak az előző két napban 600-800 kátyú keletkezett Budapesten, és jelenleg csaknem 1400 úthibát tartanak nyilván, amelynek tíz százaléka kifejezetten balesetveszélyes.
– Megértjük az emberek felháborodását, de továbbra sem kerítjük el vagy táblázzuk ki a bejelentett kátyúkat, hanem azokat a jelzéstől számított lehető legrövidebb időn belül betömjük – folytatta a fő-építésvezető. – A Lágymányosi híd és a Petőfi híd közötti szakaszon történt esetben például már hétfő délelőtt úgynevezett hideg aszfalttal (ragasztóanyaggal kevert masszával) kezeltük a gödröt, ám a tömítést délutánra kidobták az arra közlekedő autók kerekei. Dupla és felesleges munka lenne, ha kitábláznánk vagy elkerítenénk a kátyúkat.
Esztergályos leszögezte: a napokban tapasztalt esős téli időjárási viszonyok között nincs olyan technológia, amellyel szakszerű javítást lehetne végezni. Az FKF Rt. emberei mára virradóra visszatértek az alsó rakpartra, mert a jelzések szerint tegnapra számos, a hétfőihez hasonló nagyságú kráter akadályozza a biztonságos közlekedést.
Szálka Miklós, a fővárosi városüzemeltetési bizottság fideszes alelnöke szerint egyszerűen felelőtlenség, amit az ügyben az illetékesek tesznek. – Vegyenek föl több munkást, járőrözzön több útfigyelő, és ne várjanak arra, hogy nagyobb tragédia bekövetkezzen! – követeli a politikus, aki szerint az újabb kátyúbotrányokért személyesen Vajda Pál (MSZP) főpolgármester-helyettesnek kellene vállalnia a felelősséget. Kiemelte: az ellenzék decemberben is vizsgálatot követelt, miután a műszaki egyetem szakértői jelentést készítettek a tavalyi kátyúzási munkák rossz minőségéről.
A megállapítások szerint a gödröket sehol nem tisztították ki sűrített levegővel, az eljárások többségében elmaradtak az előkészítési munkák, forró bitumenes kikenések. A munkák egyharmadában nem jelölték ki és nem vágták körbe megfelelően a kátyúkat, s 17 százalékban a régi és az új felület között szintbeli eltérések voltak.
– A város vezetősége és az FKF Rt. is figyelembe veszi a minőség-ellenőrzési jelentést, sőt az idén kettős kontrollt alkalmazunk a munkáknál – mondta Vajda Pál. Hozzáfűzte: bár a napokban a tavaly ugyanekkor mért kátyúszámnak csaknem a negyedét észlelték, a hideg aszfaltozás csak ideiglenes, márciusban az egész javítási folyamatot újra kell kezdeni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.