Még hétfő este betömtük azt az egy méter hosszú és húsz centiméter mély kátyút a budai alsó rakparton, amely – a Hír TV értesülései szerint – 40-50 autón okozott aznap gumidefektet vagy más kisebb-nagyobb károkat – nyilatkozta lapunk kérdésére Esztergályos Gábor, a Fővárosi Közterület-fenntartó (FKF) Rt. fő-építésvezetője. Elmondta: csak az előző két napban 600-800 kátyú keletkezett Budapesten, és jelenleg csaknem 1400 úthibát tartanak nyilván, amelynek tíz százaléka kifejezetten balesetveszélyes.
– Megértjük az emberek felháborodását, de továbbra sem kerítjük el vagy táblázzuk ki a bejelentett kátyúkat, hanem azokat a jelzéstől számított lehető legrövidebb időn belül betömjük – folytatta a fő-építésvezető. – A Lágymányosi híd és a Petőfi híd közötti szakaszon történt esetben például már hétfő délelőtt úgynevezett hideg aszfalttal (ragasztóanyaggal kevert masszával) kezeltük a gödröt, ám a tömítést délutánra kidobták az arra közlekedő autók kerekei. Dupla és felesleges munka lenne, ha kitábláznánk vagy elkerítenénk a kátyúkat.
Esztergályos leszögezte: a napokban tapasztalt esős téli időjárási viszonyok között nincs olyan technológia, amellyel szakszerű javítást lehetne végezni. Az FKF Rt. emberei mára virradóra visszatértek az alsó rakpartra, mert a jelzések szerint tegnapra számos, a hétfőihez hasonló nagyságú kráter akadályozza a biztonságos közlekedést.
Szálka Miklós, a fővárosi városüzemeltetési bizottság fideszes alelnöke szerint egyszerűen felelőtlenség, amit az ügyben az illetékesek tesznek. – Vegyenek föl több munkást, járőrözzön több útfigyelő, és ne várjanak arra, hogy nagyobb tragédia bekövetkezzen! – követeli a politikus, aki szerint az újabb kátyúbotrányokért személyesen Vajda Pál (MSZP) főpolgármester-helyettesnek kellene vállalnia a felelősséget. Kiemelte: az ellenzék decemberben is vizsgálatot követelt, miután a műszaki egyetem szakértői jelentést készítettek a tavalyi kátyúzási munkák rossz minőségéről.
A megállapítások szerint a gödröket sehol nem tisztították ki sűrített levegővel, az eljárások többségében elmaradtak az előkészítési munkák, forró bitumenes kikenések. A munkák egyharmadában nem jelölték ki és nem vágták körbe megfelelően a kátyúkat, s 17 százalékban a régi és az új felület között szintbeli eltérések voltak.
– A város vezetősége és az FKF Rt. is figyelembe veszi a minőség-ellenőrzési jelentést, sőt az idén kettős kontrollt alkalmazunk a munkáknál – mondta Vajda Pál. Hozzáfűzte: bár a napokban a tavaly ugyanekkor mért kátyúszámnak csaknem a negyedét észlelték, a hideg aszfaltozás csak ideiglenes, márciusban az egész javítási folyamatot újra kell kezdeni.
Erről szól majd a kétnapos budapesti csúcstalálkozó