Busztragédia a jeges úton

Heten vesztették életüket és több mint húszan megsérültek szombaton reggel Fejér megyében a jeges utakon. A halálos áldozatok közül három, a sérültek közül pedig húsz az Alba Volán autóbuszának utasa volt. Három hét alatt ez volt a második súlyos buszbaleset az országban. Az állami tulajdonú Volán-vállalatok járműveinek többségén nincs téli gumi.

Munkatársunktól
2006. 01. 08. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hárman haltak meg szombaton, amikor felborult az Alba Volán társaság Székesfehérvár és Füle között közlekedő autóbusza. Egy utast életveszélyes, hatot súlyos, tizenhármat pedig könnyebb sérülésekkel szállítottak kórházba. R. Szabó Ágnes, a Fejér Megyei Rendőr-főkapitányság szóvivője lapunknak elmondta: a buszvezető megpillantott egy árokba borult autót, ezért lassított, de a jégpályaszerű úton a jármű megcsúszott, villanyoszlopnak ütközött, majd felborult. A rendőrség halálos tömegszerencsétlenség gondatlan okozásának gyanúja miatt indított eljárást.
Ismeretes: december közepén Kiskassánál a Pannon Volán távolsági busza járt szerencsétlenül: a nyári abroncsokkal fölszerelt jármű megcsúszott a havas úton, majd egy öt méter mély árokba zuhant – tizenegy ember sérülését okozva. Akkor megírtuk, hogy a Volán-buszok túlnyomó többségét nem szerelték föl téli gumikkal, de nem sikerült kiderítenünk, ezek sorába tartozik-e a most fölborult Fejér megyei busz is. R. Szabó Ágnes azt mondta, erről nincs információja, de értesülései szerint ennek ezúttal nincs is nagy jelentősége, mert a téli gumi csak a havas úton segít, a jégen nem gátolja meg a csúszást.
Hasonló véleményen van Melegh Gábor igazságügyi szakértő is, aki szerint a jeges úton anynyira rossz a kerék és a talaj tapadása, hogy a szerencsének nagyobb szerepe van, mint a műszaki feltételeknek. A jeges úton elsősorban az útviszonyoknak megfelelően megválasztott sebességgel csökkenthető a balesetek kockázata. Tegyük hozzá: a szakértők szerint mindazonáltal igencsak ajánlatos a téli gumik használata, ha a hőmérséklet mínusz 7 Celsius-fok alá süllyed. Erre azonban sem a személykocsik, sem a tömegközlekedés járműveinek üzemeltetőit nem kötelezik, s az illetékes tárcák még hipotetikus szinten sem foglalkoznak a kérdéssel. Tóth Judit, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium szóvivője kérdésünkre közölte: azt, hogy a közúti közlekedésben előírják a téli gumi kötelező tételét, társadalmi vitának kell majd megelőznie.
Az ÁPV Rt.-hez tartozó Volán-buszokról Oravecz Péter kommunikációs igazgató lapunknak azt a tájékoztatást adta: az önálló gazdasági társaságok üzleti tervét az ÁPV Rt. csak akkor hagyja jóvá, ha azok megfelelnek a biztonságos közlekedés követelményeinek. A téli gumik használata azonban ez idő szerint nem, csak a négy évszakos abroncsoké várható el. Szakértők szerint azonban a négy évszakos gumi hideg, havas időben nem szolgálja megfelelően a célt. Igaz, jóval olcsóbb, mint a téli köpeny.
Summázva a hallottakat: hideg, havas időben a buszoknak az útviszonyoknak megfelelő sebességgel, azaz lassan kell haladniuk, és a sofőrnek meg az utasoknak bízniuk kell a jó szerencsében.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.