Dráguló úthasználat

Az autópálya-hálózat növekedésével együtt bővül az a fogyasztói kör, amely az utakat használja, így az újólag átadott sztrádák önmagukban nem indokolnák a drágább matricákat. Ráadásul az idei díjakban az áfacsökkentés hatása sem érvényesül.

Putsay Gábor
2006. 01. 18. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Indokolatlan az inflációnál nagyobb mértékben emelni az autópálya-használati díjakat, az év eleji árváltozás a hálózat hosszának növekedésével sem magyarázható – nyilatkozta lapunknak Manninger Jenő országgyűlési képviselő. Elmondta: tudomása szerint egyik európai országban sem ennyire magasak az éves matricák díjai, mint nálunk, ami elsősorban a hazai autóstársadalmat terheli. Véleménye szerint a matricák használatának az lenne az elsődleges célja, hogy a tranzitforgalomban utazók és a külföldiek fizessék meg az úthasználatot. Az éves matrica díját elsősorban a személygépkocsival közlekedők esetében kellene csökkenteni, ugyanígy ebben a díjkategóriában bevezethető lenne – a kamionokhoz hasonlóan – a négynaposnál rövidebb időtartamú és olcsóbb matrica, amit elsősorban hétvégenként használnának az autósok.
A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) álláspontja szerint a használati díjak emelését elsősorban az autópálya-hálózat 95 kilométeres bővülése indokolja. Ennek némileg ellentmond az a tény, hogy az utak hosszának növekedésével együtt bővül a fogyasztói kör, amely használja az autópályákat, azaz fizet az úthasználatért. Az Állami Autópálya Kezelő Rt. éves bevétele nemcsak a díjváltozás miatt, hanem azért is emelkedik, mert az eddiginél többen használják az országos hálózatot. Elmondható ugyanakkor az is, hogy az újólag átadott autópályákon a fenntartási költségek minimálisak a korábban épültekhez képest. Az autópálya-társaság bevételeiből nem jut forrás a hálózat bővítésére, viszont az sem helyénvaló, hogy az új szakaszok miatt szükséges a díjakat emelni. A GKM az általános forgalmi adó mértékének csökkenése ellenére határozott az úthasználati díjak emeléséről, így a fogyasztóknál az adócsökkenés hatása sem érvényesül. A minisztérium várhatóan tavasszal határoz a 12 tonna össztömeg feletti tehergépjárművek egynapos és éves úthasználati díjának emeléséről, mivel ekkortól lép hatályba az új európai uniós irányelv. Jelenleg a kamionok egynapos úthasználati díja nem lehet nyolc eurónál nagyobb, az új irányelv viszont 11 eurós – 2750 forintos – díjat tesz lehetővé.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.