A legutóbbi, figyelmeztető sztrájkkal is kísért, karácsony előtti béralku végén született egyezségben március 1-jéig garantálta a munkáltató, hogy nem kezdi el a leépítést és a kiszervezést – mondta el lapunknak Hilmer Sándor. A szóvivő tájékoztatása szerint az ünnep óta informális egyeztetésekre is sor került, amelyek során pontosították, hogy a korábban közölt statisztikai és más adatok között mekkorák az eltérések. A szóvivő ezzel kapcsolatban példaként említette, hogy míg az előző menedzsment arról tájékoztatta a közvéleményt, hogy a BA Rt. dolgozóinak átlagkeresete személyenként 242 ezer forint havonta, addig azt nem tette hozzá, hogy ebbe beleszámolták az összes vezető – átlagosnál jóval magasabb – bérét, vezetői pótlékát, egyéb juttatásait. A valóság pedig az, hogy egy több tíz éve a vállalatnál dolgozó munkavállalónak jelenleg 130-140 ezer forint között van az alapbére. A szóvivő úgy vélte, az új tulajdonos eddigi magatartása mindenképp érdemibbnek minősíthető, mint amilyet korábban az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő (ÁPV) Rt. tanúsított a szakszervezetekkel szemben.
– Arról már értesültünk, hogy a privatizációs szerződés szerint 2008 végéig a Budapest Airport Rt. jelenlegi létszámát összesen 18,6 százalékkal csökkenthetik, ami évi hatszázalékos leépítést jelent – állapította meg Hilmer Sándor. – Ebben a kérdésben akkor születhet egyetértés, ha a létszámcsökkentést elsősorban nyugdíjazással és az önként vállalt távozással oldják meg, ahogy azzal a szakszervezetek is egyetértenek. Ugyanakkor továbbra is meg szeretnénk győzni a tulajdonost arról, hogy lehet racionálisan működtetni a céget, jelentősebb létszámleépítés nélkül is. Az azonban már most világosan látszik, hogy a munkáltató által korábban javasolt 4,5 százalékos béremelési ajánlat messze van attól, amit az érdekképviseletek elfogadhatónak tartanak. Ha ugyanis az átlagbért nézzük, akkor ez mindössze 4000-5000 forintos bruttó emelést jelent munkavállalónként, ami reálbércsökkenést eredményez. Ez a munkavállalóknál nem fedezi még a várható gáz- és villamosenergia-áremelés okozta többletterheket sem.
A szóvivő szerint a szakszervezetek alapvetően megegyezésre törekednek a tulajdonossal a bér-, a foglalkoztatási, az átszervezési, a szociális és egyéb kérdésekben, ugyanakkor, ha azt tapasztalják, hogy a tárgyalások elhúzódnak vagy formálisak, akkor nem várnak a végtelenségig, hanem minden törvényes eszközt alkalmaznak majd követeléseik érvényre juttatásáért. Ebben az esetben mindenképpen az érdekvédelem ellenállásával kell számolni.
Chris Woodruff, a Budapest Airport Rt. új vezérigazgatója az egyik hetilapban a minap úgy vélte, azzal a recepttel sikerült leszerelnie a sztrájkkal fenyegető szakszervezeteket, hogy „majd leülünk és tárgyalunk velük. Időt kértünk és kaptunk, hogy kellően megismerjük az igényeiket.” Hilmer Sándor erre reagálva úgy fogalmazott: a szakszervezetek attól még nem állnak el a követeléseiktől, hogy a tulajdonosok leülnek velük tárgyalni. Céljaikat még nem érték el, követeléseik ez idáig nem teljesültek. – A mi receptünk az – fogalmazott Hilmer Sándor –, hogy szülessen olyan ajánlat, ami mindkét fél számára egyaránt elfogadható, ugyanis ez és csak ez teremtheti meg a hosszú távú munkabékét a Budapest Airport Rt.-nél.

A TB-kiskönyv szűnik meg!