Éleződő bértárgyalások

Ma ismét megkezdődnek a Budapest Airport Rt. érdekképviseletei és a Ferihegyi repülőteret üzemeltető új tulajdonos között a tavaly év végén felfüggesztett bértárgyalások, amelyek csak akkor fejeződnek be, ha megszületik a két fél közötti egyezség az összes érintett kérdésben – nyilatkozta lapunknak Hilmer Sándor, a sztrájkbizottság szóvivője.

Hunyor Erna
2006. 01. 18. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A legutóbbi, figyelmeztető sztrájkkal is kísért, karácsony előtti béralku végén született egyezségben március 1-jéig garantálta a munkáltató, hogy nem kezdi el a leépítést és a kiszervezést – mondta el lapunknak Hilmer Sándor. A szóvivő tájékoztatása szerint az ünnep óta informális egyeztetésekre is sor került, amelyek során pontosították, hogy a korábban közölt statisztikai és más adatok között mekkorák az eltérések. A szóvivő ezzel kapcsolatban példaként említette, hogy míg az előző menedzsment arról tájékoztatta a közvéleményt, hogy a BA Rt. dolgozóinak átlagkeresete személyenként 242 ezer forint havonta, addig azt nem tette hozzá, hogy ebbe beleszámolták az összes vezető – átlagosnál jóval magasabb – bérét, vezetői pótlékát, egyéb juttatásait. A valóság pedig az, hogy egy több tíz éve a vállalatnál dolgozó munkavállalónak jelenleg 130-140 ezer forint között van az alapbére. A szóvivő úgy vélte, az új tulajdonos eddigi magatartása mindenképp érdemibbnek minősíthető, mint amilyet korábban az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő (ÁPV) Rt. tanúsított a szakszervezetekkel szemben.
– Arról már értesültünk, hogy a privatizációs szerződés szerint 2008 végéig a Budapest Airport Rt. jelenlegi létszámát összesen 18,6 százalékkal csökkenthetik, ami évi hatszázalékos leépítést jelent – állapította meg Hilmer Sándor. – Ebben a kérdésben akkor születhet egyetértés, ha a létszámcsökkentést elsősorban nyugdíjazással és az önként vállalt távozással oldják meg, ahogy azzal a szakszervezetek is egyetértenek. Ugyanakkor továbbra is meg szeretnénk győzni a tulajdonost arról, hogy lehet racionálisan működtetni a céget, jelentősebb létszámleépítés nélkül is. Az azonban már most világosan látszik, hogy a munkáltató által korábban javasolt 4,5 százalékos béremelési ajánlat messze van attól, amit az érdekképviseletek elfogadhatónak tartanak. Ha ugyanis az átlagbért nézzük, akkor ez mindössze 4000-5000 forintos bruttó emelést jelent munkavállalónként, ami reálbércsökkenést eredményez. Ez a munkavállalóknál nem fedezi még a várható gáz- és villamosenergia-áremelés okozta többletterheket sem.
A szóvivő szerint a szakszervezetek alapvetően megegyezésre törekednek a tulajdonossal a bér-, a foglalkoztatási, az átszervezési, a szociális és egyéb kérdésekben, ugyanakkor, ha azt tapasztalják, hogy a tárgyalások elhúzódnak vagy formálisak, akkor nem várnak a végtelenségig, hanem minden törvényes eszközt alkalmaznak majd követeléseik érvényre juttatásáért. Ebben az esetben mindenképpen az érdekvédelem ellenállásával kell számolni.
Chris Woodruff, a Budapest Airport Rt. új vezérigazgatója az egyik hetilapban a minap úgy vélte, azzal a recepttel sikerült leszerelnie a sztrájkkal fenyegető szakszervezeteket, hogy „majd leülünk és tárgyalunk velük. Időt kértünk és kaptunk, hogy kellően megismerjük az igényeiket.” Hilmer Sándor erre reagálva úgy fogalmazott: a szakszervezetek attól még nem állnak el a követeléseiktől, hogy a tulajdonosok leülnek velük tárgyalni. Céljaikat még nem érték el, követeléseik ez idáig nem teljesültek. – A mi receptünk az – fogalmazott Hilmer Sándor –, hogy szülessen olyan ajánlat, ami mindkét fél számára egyaránt elfogadható, ugyanis ez és csak ez teremtheti meg a hosszú távú munkabékét a Budapest Airport Rt.-nél.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.