Gyújtózsinór

2006. 01. 20. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sólyom László ezúttal nem akart meglepetést okozni, s az elődei által kitaposott útról (szokásjog) sem kanyarodott le. Bár a köztársasági elnök öntörvényű, újításra hajlamos személyiségét ismerve az elmúlt napokban többen felvetették egy hétköznapi vagy szombati, formabontó voksolás alkotmányban megengedett lehetőségét, 2006-ban is vasárnap választhatunk. A nagy érdeklődéssel várt tegnapi bejelentés az idei országgyűlési választások kiírásáról minden tekintetben igazolta a papírformát: egy elképzelt politikai fogadóirodában az április 9. és 23. dátumokra ígérték volna a legkisebb oddsot. A Sándor-palotában elhangzott rövid, szikár tényközlésre szorítkozó nyilatkozatához az államfő nem fűzött kommentárt, de emiatt – azt hiszem – senkinek sincs hiányérzete. A kézenfekvő, valóban a nemzet és nem a pártok érdekeinek mérlegelésén alapuló döntést csak gyengíti a magyarázkodás.

A korai, áprilisi időpont a közhiedelem szerint inkább a jobboldali ellenzéknek, míg a május a kormányzó szocialistáknak kedvez. Ugyan az 1998-as és a 2002-es választás eredménye (előbb májusban, utóbb áprilisban voksoltunk) ellentmond ennek, könnyen lehet, hogy egyesek jórészt az Orbán Viktor egyik mondata körül gerjesztett, szokásos hisztéria hatására komolyan hiszik, Sólyom László a megválasztásában döntő szerepet játszó Fidesznek akart kedvezni a dátum kijelölésével. Csakhogy a lehető legkorábbi választás nem párt-, hanem országos érdek, hiszen a rövidre zárt kampány nemcsak a versengő erők pénztárcáját (no meg a közpénzen önmagát ünneplő kormány révén a miénket is), hanem a választóközönség idegeit, a politikai közösséget így-úgy összetartó szálakat is óvja a túlzott megterheléstől. Tegnaptól ismert a választási küzdelem pontos közjogi menetrendje, de az államfői bejelentés nem a startpisztoly eldördülése: a versenyfutás már régen elkezdődött, a kampánylogika – eddig példátlan módon – a teljes mögöttünk hagyott parlamenti ciklusban gúzsba kötötte a kormányzást, a politikai cselekvést. Ha a kezdetet nem is, a verseny végét meghatározta a köztársasági elnök, s erről szóló felmérések ismerete hiányában is ki merem jelenteni, hogy a korai zárásnak igen magas a társadalmi támogatottsága mind a jobb-, mind a baloldalon.

Sólyom László annyiban azért újított, hogy a pártokkal folytatott konzultációt mellőzve gyakorolta alkotmányos jogosítványát. Ezt is jól tette, hiszen így legalább attól a magvas vitától megkímélt bennünket, hogy ki akar húsvét, ki akar május 1. közeli időpontot. Nem mellesleg az áprilisi voksolásnak a kormányoldal szempontjából van egy nem lebecsülendő előnye: az ideiglenes költségvetés gyújtózsinórja addig talán nem ég le, s a kevéssé tájékozottak elől leplezni lehet, mennyire ingatag lábakon áll a magyar államháztartás. Ha már a korrupciós bomba ott ketyeg az időközi miniszterelnök széke alatt, ha a már-már elfeledett brókerbotrány Népszabadságban pedzegetett újabb fordulata a korábbinál is kínosabb helyzetbe hozhatja a kormányerőket, legalább a költségvetés ügyében bízhat abban a koalíció, hogy a választások után jön el az igazság pillanata.

2002 tavaszával szemben most az állam pénzügyi válsága gátat szab az ígérgetésnek; az elmúlt négy év a fogadkozások ellenére érdemi reformok, a közéletet feszítő problémák – zavaros pártfinanszírozás, túlméretezett parlament, alkalmatlan médiatörvény, ügynökkérdés – rendezése nélkül pergett le. A kormányváltásig hátralévő minden nap az ország elvesztegetett idejét növeli.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.