Ígéret maradt csupán Gyurcsány megállapodása

Pataky István
2006. 01. 22. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem érvényesült a gyakorlatban a tavaly októberben Gyurcsány Ferenc miniszterelnök és Calin Popescu-Tariceanu román kormányfő által aláírt megállapodás arról, hogy a nemzetközi vonatok nem állnak meg a magyar–román határon. Egy néhány héttel ezelőtti személyes tapasztalat szerint a határőrök nem is tudnak az ominózus kétoldalú egyezségről. A megállapodásra vonatkozó kérdésünkre egy magyar határőr szemmel láthatóan elcsodálkozva csak anynyit mondott, talán Románia uniós csatlakozása után kerülhet sor ilyesfajta utazási könnyítésre. A MÁV szóvivője lapunk megkeresésére elmondta, a kormányok közös nyilatkozatában foglaltak megvalósításához az egyeztető megbeszélések és tárgyalások megkezdése folyamatban van, ebben a munkában a magyar vasút csak közreműködő. Kavalecz Imre szerint a tárgyalások szervezése és a megállapodások megkötése az érintett minisztériumok feladata.
De nemcsak a megállapodás be nem tartása borzolja az Erdélybe utazók kedélyeit, hanem az is, hogy december közepétől, az új menetrend szerint a Budapest és Marosvásárhely között közlekedő Ady Endre gyorsvonat az eddigi este kilenc óra helyett éjjel 0 óra 56 perckor érkezik Marosvásárhelyre. Az éjjeli érkezés rendkívül kényelmetlen az Erdélybe utazók számára, ezáltal sokaknak használhatatlanná válik a járat. Holott ez az egyetlen vonat, amely közvetlen összeköttetést biztosít Magyarország és a Bolyaiak városa között. Arra, hogy miért volt szükség a változtatásra, a MÁV szóvivője a következőket mondta: a nemzetközi menetrend-összeállítási értekezletek alkalmával – a közlekedési struktúrában bekövetkező változások miatt – a MÁV más, kedvezőbb menetrendi javaslatot terjesztett elő, a partner vasút azonban azt nem támogatta. A mostani menetrendi körülmény – például a vonat kései érkezése Marosvásárhelyre – a román vasút infrastrukturális adottságaiban bekövetkezett negatív hatások miatt alakult ki. A MÁV a 2006/07. évi menetrendre azonban ismét egy kedvezőbb utazási lehetőségre tesz javaslatot. A MÁV-nak érdeke, hogy a nemzetközi szolgáltatások minőségileg javuljanak – tette hozzá Kavalecz Imre.
Mint arról korábban erdélyi sajtóhírek is beszámoltak, megváltozott a járat magyarországi besorolása is, így Püspökladánytól már nem használható a magyarigazolvány által biztosított kedvezmény. A magyarigazolvány és a magyar hozzátartozói igazolvány alapján a kedvezmény kizárólag belföldi forgalomban, tehát magyar kiindulási és magyar célállomás között vehető igénybe – tájékoztat a MÁV szóvivője. Szintén sajtóbeszámolók szerint a MÁV korlátozza az erdélyieknek eladható helyjegyek számát. Így Románia területén 60 hely, azaz egy vasúti kocsi ülőhelyeire adhatók helyjegyek a Budapestre utazóknak, a többi helyet csak belföldön értékesítheti a román vasúti társaság. Ezzel kapcsolatos érdeklődésünkre a vasúttársaság szóvivője elmondta, a MÁV sohasem korlátozta a külföldieknek eladható helyjegyek számát. „A menetrendváltozás előtt komoly nemzetközi egyeztetésekre kerül sor, amelyben konkrétan megállapodnak abban, hogy egy-egy nemzetközi vonat milyen időparaméterekben, milyen útvonalon közlekedik, melyik vasúttársaság állítja ki a vonatban futó személy-, háló-, vagy fekvőhelyes kocsikat, s mennyi ülőhelykontingenssel rendelkezhet egy-egy vasúttársaság. Az utóbbi tehát világosan meghatározza: mennyi helyjegyet ad el például a MÁV és mennyit a román vasúttársaság. Az előbb említett menetrendi egyeztetéseken került sor – a vasúttársaságok bevonásával az Ady mostani indulási és érkezési menetrendi adatainak kialakítására is” – nyilatkozta Kavalecz Imre. A vonatszerelvény a két vasút közötti megállapodás alapján egy darab első osztályú és három darab másodosztályú személykocsiból áll, s mind nemzetközi, mind belföldi forgalomban kötelező helyjegyváltással vehető igénybe. Az Erdélybe utazók számára az is gondot okoz, hogy az étkezőkocsit lekapcsolják Püspökladányban, így az út háromnegyed részében ez a szolgáltatás megszűnik az utazók számára, holott nemzetközi járatról van szó. A szóvivő szerint a vonatban Püspökladány–Marosvásárhely között étkezőkocsi azért nem közlekedik, mert a román vasút által korábban vállalt felújításokat nem végezték el.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.