Nem érvényesült a gyakorlatban a tavaly októberben Gyurcsány Ferenc miniszterelnök és Calin Popescu-Tariceanu román kormányfő által aláírt megállapodás arról, hogy a nemzetközi vonatok nem állnak meg a magyar–román határon. Egy néhány héttel ezelőtti személyes tapasztalat szerint a határőrök nem is tudnak az ominózus kétoldalú egyezségről. A megállapodásra vonatkozó kérdésünkre egy magyar határőr szemmel láthatóan elcsodálkozva csak anynyit mondott, talán Románia uniós csatlakozása után kerülhet sor ilyesfajta utazási könnyítésre. A MÁV szóvivője lapunk megkeresésére elmondta, a kormányok közös nyilatkozatában foglaltak megvalósításához az egyeztető megbeszélések és tárgyalások megkezdése folyamatban van, ebben a munkában a magyar vasút csak közreműködő. Kavalecz Imre szerint a tárgyalások szervezése és a megállapodások megkötése az érintett minisztériumok feladata.
De nemcsak a megállapodás be nem tartása borzolja az Erdélybe utazók kedélyeit, hanem az is, hogy december közepétől, az új menetrend szerint a Budapest és Marosvásárhely között közlekedő Ady Endre gyorsvonat az eddigi este kilenc óra helyett éjjel 0 óra 56 perckor érkezik Marosvásárhelyre. Az éjjeli érkezés rendkívül kényelmetlen az Erdélybe utazók számára, ezáltal sokaknak használhatatlanná válik a járat. Holott ez az egyetlen vonat, amely közvetlen összeköttetést biztosít Magyarország és a Bolyaiak városa között. Arra, hogy miért volt szükség a változtatásra, a MÁV szóvivője a következőket mondta: a nemzetközi menetrend-összeállítási értekezletek alkalmával – a közlekedési struktúrában bekövetkező változások miatt – a MÁV más, kedvezőbb menetrendi javaslatot terjesztett elő, a partner vasút azonban azt nem támogatta. A mostani menetrendi körülmény – például a vonat kései érkezése Marosvásárhelyre – a román vasút infrastrukturális adottságaiban bekövetkezett negatív hatások miatt alakult ki. A MÁV a 2006/07. évi menetrendre azonban ismét egy kedvezőbb utazási lehetőségre tesz javaslatot. A MÁV-nak érdeke, hogy a nemzetközi szolgáltatások minőségileg javuljanak – tette hozzá Kavalecz Imre.
Mint arról korábban erdélyi sajtóhírek is beszámoltak, megváltozott a járat magyarországi besorolása is, így Püspökladánytól már nem használható a magyarigazolvány által biztosított kedvezmény. A magyarigazolvány és a magyar hozzátartozói igazolvány alapján a kedvezmény kizárólag belföldi forgalomban, tehát magyar kiindulási és magyar célállomás között vehető igénybe – tájékoztat a MÁV szóvivője. Szintén sajtóbeszámolók szerint a MÁV korlátozza az erdélyieknek eladható helyjegyek számát. Így Románia területén 60 hely, azaz egy vasúti kocsi ülőhelyeire adhatók helyjegyek a Budapestre utazóknak, a többi helyet csak belföldön értékesítheti a román vasúti társaság. Ezzel kapcsolatos érdeklődésünkre a vasúttársaság szóvivője elmondta, a MÁV sohasem korlátozta a külföldieknek eladható helyjegyek számát. „A menetrendváltozás előtt komoly nemzetközi egyeztetésekre kerül sor, amelyben konkrétan megállapodnak abban, hogy egy-egy nemzetközi vonat milyen időparaméterekben, milyen útvonalon közlekedik, melyik vasúttársaság állítja ki a vonatban futó személy-, háló-, vagy fekvőhelyes kocsikat, s mennyi ülőhelykontingenssel rendelkezhet egy-egy vasúttársaság. Az utóbbi tehát világosan meghatározza: mennyi helyjegyet ad el például a MÁV és mennyit a román vasúttársaság. Az előbb említett menetrendi egyeztetéseken került sor – a vasúttársaságok bevonásával az Ady mostani indulási és érkezési menetrendi adatainak kialakítására is” – nyilatkozta Kavalecz Imre. A vonatszerelvény a két vasút közötti megállapodás alapján egy darab első osztályú és három darab másodosztályú személykocsiból áll, s mind nemzetközi, mind belföldi forgalomban kötelező helyjegyváltással vehető igénybe. Az Erdélybe utazók számára az is gondot okoz, hogy az étkezőkocsit lekapcsolják Püspökladányban, így az út háromnegyed részében ez a szolgáltatás megszűnik az utazók számára, holott nemzetközi járatról van szó. A szóvivő szerint a vonatban Püspökladány–Marosvásárhely között étkezőkocsi azért nem közlekedik, mert a román vasút által korábban vállalt felújításokat nem végezték el.

Lebukás! Illegális listát készítettek Magyar Péterék a Tisza Párthoz jelentkezőkről