Még szeptemberben döntött arról a kormány, hogy az ÁPV Rt. tőkét emelhet a Volán-társaságoknál. Ezen összegnek nagy részét a járműpark megújítására lehet költeni. A Kisalföld Volán Rt. kivételével – itt az állami tulajdon aránya kisebb 75 százaléknál – a 23 autóbuszcég tőkéjét tízmilliárd forinttal emelte meg a tulajdonos, ebből kilencmilliárd forintot jármű-rekonstrukcióra, egymilliárd forintot pedig infrastrukturális fejlesztésekre költhetnek a társaságok. Információink szerint a tőkeemelés megtörtént, a közbeszerzési pályázat lebonyolításával megbízott, szintén állami tulajdonú Bus Invest Kft. azonban még nem hirdette meg a tendereket. Szakmai vélemény szerint mindez a társaságok szempontjából azért hátrányos, mert maga a közbeszerzési pályázat lebonyolítása három hónapot vesz igénybe, a járművek legyártása pedig legalább hat hónapot.
A Volánoknak ugyanakkor nagy szükségük volna az új, illetve alig használt autóbuszokra, amit az ÁPV Rt. tőkejuttatásából megvásárolhatnak. A társaságok által használt autóbuszok átlagéletkora jelenleg 12 év, és a járműállomány 80 százalékát képezik az Ikarus 200-as típusok. Ezek a járművek igen jó műszaki adottságokkal rendelkeznek, az üzemidejüket nyolc évre tervezték, ez egy nagy felújítással 12 évre emelhető, viszont ezt követően működtetésük gazdaságtalan. Információink szerint egyes Volán-társaságoknál 26 éves autóbuszok is közlekednek. Az ilyen járműveket ugyan biztonságosan lehet közlekedtetni, ám a sorozatos meghibásodások és a jelentős üzemanyag-fogyasztás miatt nagy ráfizetéssel üzemeltetik ezeket az autóbuszokat a Volánok.
Évente 600 új autóbuszt kellene vásárolni ahhoz, hogy a buszpark elérje a nyolcéves átlagéletkort, ami egyébként a fejlett országok autóbusz-társaságaira jellemző. A Volán-társaságok tőkeemelés útján 200 jármű beszerezését tervezik. Figyelembe kell venni, hogy egy alacsony padlós csuklós busz 70 millió forintba kerül, így a rendelkezésre álló, buszonkénti 45 millió forint a tervezett beszerzésekhez nem elegendő. A csuklós autóbuszokra ugyanakkor nagy szükség volna.
Az ÁPV Rt. 2004 végén ötmilliárd forinttal emelte meg a társaságok alaptőkéjét, ebből a Volán-cégek a tavalyi fejlesztéseket finanszírozták a saját beszerzésekkel együtt. A tulajdonos tavaly a legnagyobb társaságra, a Volánbusz Rt.-re bízta a közbeszerzési tender lebonyolítását, ez azonban nem járt sikerrel. A Volánbusz által javasolt járműtípusok ugyanis nem feleltek meg minden társaságnak – 3-4 típusra akarta meghirdetni a cég a tendert –, így a Volánok végül saját maguk bonyolították a buszbeszerzéseket. A tőkejuttatás révén 2005-ben 350 új autóbuszt vásárolására került sor, szemben a 2004-es 190-nel, amikor a társaságok egyáltalán nem jutottak fejlesztési célú tulajdonosi támogatáshoz.
A fejlesztési nehézségek mellett a mindennapi működés is egyre nagyobb problémát jelent a cégeknek, amit csak a vagyon fokozatos leépítésével képesek ellensúlyozni. A társaságoknak a közelmúltban például még 8300 jármű állt rendelkezésükre, most pedig csak 6800 autóbusszal számolhatnak. A Gazdasági és Közlekedési Minisztériummal tavaly megkötött szerződés értelmében az állam nyolc évig biztosítja a piacot, viszont a Volánok tevékenységének 5–30 százalékát vállalkozásoknak kell bonyolítaniuk. A Volánok leginkább olyan formán tudják fenntartani tevékenységüket, ha a vállalati üdülőket vagy a telephelyek egy részét értékesítik. Az autóbusz-beszerzésekkel kapcsolatban lapunk megkereste az ÁPV Rt.-t, a társaság illetékesei azonban nem válaszoltak.

Eltűnt pásztói nőt keres a rendőrség