Kóka 2010-ig mindent eladna

Ma száz olyan cég van állami kézben, amelyeket a következő ciklusban privatizálni kellene – jelentette ki a Napi Gazdaságnak adott tegnapi interjújában Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter. A felvetés lényegében a teljes magyar közszolgáltatás eladását jelenti, amivel még a szocialisták sem értenek egyet.

Munkatársainktól
2006. 01. 10. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kóka János szerint el kellene adni a Volán-társaságokat, a MÁV egyes részeit, a Magyar Villamos Művek Rt.-t, a Földhitel és Jelzálogbank Rt.-t, valamint a Szerencsejáték Rt.-t. A miniszter kifejtette: e cégeket a magántőke is tudja működtetni, tőzsdei bevezetésük a tőkepiacot is élénkítené. „Esetükben nem látom be, miért is kellene azokat kizárólagos állami tulajdonban tartani” – állapította meg a politikus.
Papcsák Ferenc fideszes országgyűlési képviselő – a miniszter kijelentéseire reagálva – lapunknak elmondta: a Fidesz évek óta következetesen hangoztatja, hogy semmi nem indokolja a még meglévő állami vagyon eladását. Elsősorban ott fontos a magyar állam tulajdonosi jogosítványainak fenntartása, ahol nemzetgazdasági örökség védelméről van szó. A közvagyont minden állam megőrzi és gyarapítja. Az pedig nem igaz – fejtette ki a képviselő –, hogy egy demokratikus országban az állam nincs jelen a különféle közszolgáltató cégekben. Papcsák példaként említette, hogy Portugáliában a közúti személyszállító cégeket visszavették állami tulajdonba, mert azok magánosítása sikertelen volt. A képviselő szerint kizárólag a költségvetés mohósága indokolhatja az utóbbi három évben zajló hazai kiárusítást.
A politikus kiemelte: jó lenne, ha Kóka János egyeztetne a miniszterelnökkel e témában, mert Gyurcsány Ferenc korábban azt mondta, nem adják el a Volán-társaságokat és a Szerencsejáték Rt.-t sem. A képviselő emlékeztetett arra: a szocialista frakció is megszavazta, hogy a Szerencsejáték Rt. állami tulajdonban maradjon.
A Fidesz pedig tavaly nemzeti vagyonszerződés megkötését kezdeményezte, amelynek értelmében kétharmados törvényhez kötnék a MÁV, a Volán, a posta, a repülőterek, az autópályák és a kórházak teljes vagy részleges privatizációját. Éppen azért tették ezt a javaslatot, mert azt tapasztalták, hogy az utóbbi időben jelentősen felgyorsult a magánosítás, szélsőséges méreteket öltött az emberek mindennapjait érintő, kockázatos kiárusítás. A nemzeti vagyonszerződés a szélsőséges privatizáció megfékezésére jelent garanciát. Az elmúlt tizenöt esztendőben a nemzeti vagyon kilencven százalékát már eladták – utalt a képviselő a Gazdasági, Fejlesztési és Együttműködési Szervezet (OECD) adataira –, ezért nem tudják elfogadni az ezen túllépő magánosítást.
Kóka János az említett interjúban az állami tulajdonban levő közlekedési társaságok közül a MÁV Rt. egyes részeit, illetve a Volán-társaságokat emelte ki. A MÁV Rt. esetében az árufuvarozást bonyolító társaság eladása szerepel a tervek között, azzal együtt, hogy a vasútnál jelenleg ez a rentábilisan működtethető üzletág. A vasúti árufuvarozást január 1-jétől a MÁV Rt.-n belül újonnan alakult önálló társaság, a MÁV Cargo Rt. bonyolítja. Az új társaság megalapításának előnye, hogy a cég így visszaforgathatja mérleg szerinti eredményének egy részét az eszközpark fejlesztésére. A MÁV Cargo ugyanakkor a lengyel vasúttal együtt vesz részt a szlovák Cargo privatizációs pályázatán. A huszonnégy Volán-vállalat vagyonkezelője az ÁPV Rt. – a Kisalföld Volán esetében az állami tulajdon aránya 75 százalék alatti –, de a cégek nem szerepelnek a tartósan állami tulajdonban maradó társaságok között. A kormány ebben a ciklusban is tervezte értékesítésüket, ám az illetékesek úgy döntöttek, hogy csak 2006 után lehet privatizálni a társaságokat.
Kóka Jánossal ellentétben Podolák György, az Országgyűlés gazdasági bizottságának elnöke ellenzi az MVM Rt. privatizációját. Mint arról korábban már beszámoltunk, éppen a szocialista képviselő kezdeményezésére módosították a nyáron úgy a villamos energiáról szóló törvényt és a privatizációs törvényt, hogy a villamos művek maradjon tartós, kilencvenkilenc százalékos állami tulajdonban. Ebbe beleértették a társaságcsoportba integrált rendszerirányítót, azon keresztül a nagyfeszültségű alapvezeték-hálózatot, és nem mellékesen a Paksi Atomerőmű Rt.-t is. A törvénymódosítási javaslatra gyakorlatilag egyöntetűen rábólintott a parlament. – Fontos, hogy politikai egységgel hoztuk létre az erős, nemzeti villamos ipari társaságot. Az MVM Rt. magánosítását határozottan ellenzem. A gázellátás közelmúltban bekövetkezett zavarai is azt erősítik meg, hogy az országnak elengedhetetlen szüksége van a stabil, állami irányítással működő villamosenergia-rendszerre – nyilatkozta lapunknak a felvetéssel kapcsolatban Podolák.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.