Kóka János szerint el kellene adni a Volán-társaságokat, a MÁV egyes részeit, a Magyar Villamos Művek Rt.-t, a Földhitel és Jelzálogbank Rt.-t, valamint a Szerencsejáték Rt.-t. A miniszter kifejtette: e cégeket a magántőke is tudja működtetni, tőzsdei bevezetésük a tőkepiacot is élénkítené. „Esetükben nem látom be, miért is kellene azokat kizárólagos állami tulajdonban tartani” – állapította meg a politikus.
Papcsák Ferenc fideszes országgyűlési képviselő – a miniszter kijelentéseire reagálva – lapunknak elmondta: a Fidesz évek óta következetesen hangoztatja, hogy semmi nem indokolja a még meglévő állami vagyon eladását. Elsősorban ott fontos a magyar állam tulajdonosi jogosítványainak fenntartása, ahol nemzetgazdasági örökség védelméről van szó. A közvagyont minden állam megőrzi és gyarapítja. Az pedig nem igaz – fejtette ki a képviselő –, hogy egy demokratikus országban az állam nincs jelen a különféle közszolgáltató cégekben. Papcsák példaként említette, hogy Portugáliában a közúti személyszállító cégeket visszavették állami tulajdonba, mert azok magánosítása sikertelen volt. A képviselő szerint kizárólag a költségvetés mohósága indokolhatja az utóbbi három évben zajló hazai kiárusítást.
A politikus kiemelte: jó lenne, ha Kóka János egyeztetne a miniszterelnökkel e témában, mert Gyurcsány Ferenc korábban azt mondta, nem adják el a Volán-társaságokat és a Szerencsejáték Rt.-t sem. A képviselő emlékeztetett arra: a szocialista frakció is megszavazta, hogy a Szerencsejáték Rt. állami tulajdonban maradjon.
A Fidesz pedig tavaly nemzeti vagyonszerződés megkötését kezdeményezte, amelynek értelmében kétharmados törvényhez kötnék a MÁV, a Volán, a posta, a repülőterek, az autópályák és a kórházak teljes vagy részleges privatizációját. Éppen azért tették ezt a javaslatot, mert azt tapasztalták, hogy az utóbbi időben jelentősen felgyorsult a magánosítás, szélsőséges méreteket öltött az emberek mindennapjait érintő, kockázatos kiárusítás. A nemzeti vagyonszerződés a szélsőséges privatizáció megfékezésére jelent garanciát. Az elmúlt tizenöt esztendőben a nemzeti vagyon kilencven százalékát már eladták – utalt a képviselő a Gazdasági, Fejlesztési és Együttműködési Szervezet (OECD) adataira –, ezért nem tudják elfogadni az ezen túllépő magánosítást.
Kóka János az említett interjúban az állami tulajdonban levő közlekedési társaságok közül a MÁV Rt. egyes részeit, illetve a Volán-társaságokat emelte ki. A MÁV Rt. esetében az árufuvarozást bonyolító társaság eladása szerepel a tervek között, azzal együtt, hogy a vasútnál jelenleg ez a rentábilisan működtethető üzletág. A vasúti árufuvarozást január 1-jétől a MÁV Rt.-n belül újonnan alakult önálló társaság, a MÁV Cargo Rt. bonyolítja. Az új társaság megalapításának előnye, hogy a cég így visszaforgathatja mérleg szerinti eredményének egy részét az eszközpark fejlesztésére. A MÁV Cargo ugyanakkor a lengyel vasúttal együtt vesz részt a szlovák Cargo privatizációs pályázatán. A huszonnégy Volán-vállalat vagyonkezelője az ÁPV Rt. – a Kisalföld Volán esetében az állami tulajdon aránya 75 százalék alatti –, de a cégek nem szerepelnek a tartósan állami tulajdonban maradó társaságok között. A kormány ebben a ciklusban is tervezte értékesítésüket, ám az illetékesek úgy döntöttek, hogy csak 2006 után lehet privatizálni a társaságokat.
Kóka Jánossal ellentétben Podolák György, az Országgyűlés gazdasági bizottságának elnöke ellenzi az MVM Rt. privatizációját. Mint arról korábban már beszámoltunk, éppen a szocialista képviselő kezdeményezésére módosították a nyáron úgy a villamos energiáról szóló törvényt és a privatizációs törvényt, hogy a villamos művek maradjon tartós, kilencvenkilenc százalékos állami tulajdonban. Ebbe beleértették a társaságcsoportba integrált rendszerirányítót, azon keresztül a nagyfeszültségű alapvezeték-hálózatot, és nem mellékesen a Paksi Atomerőmű Rt.-t is. A törvénymódosítási javaslatra gyakorlatilag egyöntetűen rábólintott a parlament. – Fontos, hogy politikai egységgel hoztuk létre az erős, nemzeti villamos ipari társaságot. Az MVM Rt. magánosítását határozottan ellenzem. A gázellátás közelmúltban bekövetkezett zavarai is azt erősítik meg, hogy az országnak elengedhetetlen szüksége van a stabil, állami irányítással működő villamosenergia-rendszerre – nyilatkozta lapunknak a felvetéssel kapcsolatban Podolák.

Stohl András viharos élete és szerelmei