Tavaly nettó 842 millió forintot költött el az adófizetők pénzéből a Miniszterelnöki Hivatal (MeH) hirdetési felületek vásárlására és az ehhez kapcsolódó kreatív tevékenységre – közölte a Magyar Nemzet érdeklődésére tegnap Batiz András. A kormányszóvivő tájékoztatása szerint központi kommunikációra és állami ünnepségekre 2005-ben a kormány 2,3 milliárd forintot fordított. A reklámozási költségek tetemes részét a magyar gazdaság sikereiről szóló propaganda tette ki, amelyet a múlt évben hirdetéssorozatok, egymással párhuzamosan futó reklámok, közpénzből finanszírozott, illetve társadalmi célú hirdetésként megjelenő „tájékoztatások” jellemeztek.
*
A helyzetet jól érzékelteti, hogy Kóka János gazdasági miniszter tavaly annyi közpénzért rendelt meg kommunikációs kampányokat, hogy végül túllépte az erre vonatkozó nettó 312 millió forintos kommunikációs keretét, így a tárcavezető aláírásával megjelent három hirdetéssorozatot már a MeH volt kénytelen kifizetni – több mint 90 millió forint értékben. Figyelemre méltó, hogy az összes minisztérium közül tavaly kizárólag a gazdasági tárca szorult a kancellária ilyen jellegű „anyagi segítségére”. A MeH által fizetett többi hirdetés a kormány, s a kancelláriához tartozó Baráth Etele tárca nélküli miniszter tájékoztatásaira vonatkozott.
Merényi Miklós, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) kommunikációs igazgatója elismerte: számos, a gazdasági tárcavezető nevével fémjelzett hirdetést nem a GKM fizetett ki, mivel a 300 millió forintot meghaladó keretöszszeg legnagyobb részét a „lendület” elnevezésű korábbi kampányra fordították, amely során százmillió forint értékben rendeltek meg sajtóhirdetéseket, rádiós, közterületi, internetes és televíziós reklámokra pedig 60 millió forintot költöttek.
A hirdetésdömpingre jellemző, hogy ugyanazokat az autópálya-szakaszokat három állami intézmény, a GKM, a MeH és az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Rt. is reklámozta, sőt ez utóbbi társaság jelenleg is két, egymással párhuzamosan folyó kampányt folytat a sztrádák népszerűsítésére. Winkler Virág András, az ÁAK Rt. szóvivője közölte: a tévécsatornákon és a sajtóban megjelenő egyik kampányuk az autópálya használatáról nyújt felvilágosítást 19 millió forintért, miközben a másik kampány – társadalmi célú hirdetésként – a sztrádaépítésekről tájékoztatja a lakosságot. E reklám elkészítésére a társaság tízmillió forintot költött. A megbízott reklámügynökségek között található az a Café Reklám Kft. is, amely az utóbbi években több állami megbízást kapott, többek között minisztériumi hirdetések elhelyezésére és központi ünnepségek lebonyolítására. Winkler a reklámokat a lakosság felvilágosításával indokolta és azzal, hogy a sztrádaépítések eddig nem kaptak megfelelő kommunikációt.
Az országos napilapokban Kóka János tavaly június óta három reklámkampányt indított el. A dübörgő magyar gazdaságról számolt be a júniusban elkezdett, Magyarország: kirobbanó siker című hirdetéssorozat és az augusztusban indított Közös siker elnevezésű, amelyek 43 millió forintnyi közpénzt emésztettek fel. Decemberben újabb kampány kezdődött, amelyeket a tárcavezető a Népszabadság, a Népszava, a Blikk és a Metro napilapokban tett közzé 48,1 millióért.
Reklám van, tábla nincs. Miközben az állami intézmények fizetett és társadalmi célú hirdetésekben reklámozzák az autópályákat, addig a szintén népszerűsített M5-ös mentén hiányoznak a sztrádára vezető utat jelző táblák, megnehezítve a tájékozódást. A problémáról tegnap részletesen beszámoló Népszabadságnak Rigó Mihály, a Magyar Közút Kht. Csongrád megyei területi főmérnöke elismerte: a legtöbb helyen ki kellene cserélni a meglévő táblákat, az ehhez szükséges összeget saját keretükből próbálják kigazdálkodni.

Új módszerrel próbálkoznak pénzt szerezni csalók: szexvideókkal fenyegetőznek