Kókának szűk volt a propagandakeret

Kevésnek bizonyult tavaly a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium 312 millió forintos kommunikációs kerete a Kóka János nevével fémjelzett reklámkampányokra, így a tárcavezető aláírásával megjelent több hirdetést végül a kancelláriának kellett kifizetnie. A dübörgő kormánypropagandát jól jellemzi, hogy ugyanazokat az autópálya-szakaszokat több állami intézmény is reklámozta, jelenleg is kétféle reklám népszerűsíti a sztrádákat.

Szabó Eszter
2006. 01. 04. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tavaly nettó 842 millió forintot költött el az adófizetők pénzéből a Miniszterelnöki Hivatal (MeH) hirdetési felületek vásárlására és az ehhez kapcsolódó kreatív tevékenységre – közölte a Magyar Nemzet érdeklődésére tegnap Batiz András. A kormányszóvivő tájékoztatása szerint központi kommunikációra és állami ünnepségekre 2005-ben a kormány 2,3 milliárd forintot fordított. A reklámozási költségek tetemes részét a magyar gazdaság sikereiről szóló propaganda tette ki, amelyet a múlt évben hirdetéssorozatok, egymással párhuzamosan futó reklámok, közpénzből finanszírozott, illetve társadalmi célú hirdetésként megjelenő „tájékoztatások” jellemeztek.
*
A helyzetet jól érzékelteti, hogy Kóka János gazdasági miniszter tavaly annyi közpénzért rendelt meg kommunikációs kampányokat, hogy végül túllépte az erre vonatkozó nettó 312 millió forintos kommunikációs keretét, így a tárcavezető aláírásával megjelent három hirdetéssorozatot már a MeH volt kénytelen kifizetni – több mint 90 millió forint értékben. Figyelemre méltó, hogy az összes minisztérium közül tavaly kizárólag a gazdasági tárca szorult a kancellária ilyen jellegű „anyagi segítségére”. A MeH által fizetett többi hirdetés a kormány, s a kancelláriához tartozó Baráth Etele tárca nélküli miniszter tájékoztatásaira vonatkozott.
Merényi Miklós, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) kommunikációs igazgatója elismerte: számos, a gazdasági tárcavezető nevével fémjelzett hirdetést nem a GKM fizetett ki, mivel a 300 millió forintot meghaladó keretöszszeg legnagyobb részét a „lendület” elnevezésű korábbi kampányra fordították, amely során százmillió forint értékben rendeltek meg sajtóhirdetéseket, rádiós, közterületi, internetes és televíziós reklámokra pedig 60 millió forintot költöttek.
A hirdetésdömpingre jellemző, hogy ugyanazokat az autópálya-szakaszokat három állami intézmény, a GKM, a MeH és az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Rt. is reklámozta, sőt ez utóbbi társaság jelenleg is két, egymással párhuzamosan folyó kampányt folytat a sztrádák népszerűsítésére. Winkler Virág András, az ÁAK Rt. szóvivője közölte: a tévécsatornákon és a sajtóban megjelenő egyik kampányuk az autópálya használatáról nyújt felvilágosítást 19 millió forintért, miközben a másik kampány – társadalmi célú hirdetésként – a sztrádaépítésekről tájékoztatja a lakosságot. E reklám elkészítésére a társaság tízmillió forintot költött. A megbízott reklámügynökségek között található az a Café Reklám Kft. is, amely az utóbbi években több állami megbízást kapott, többek között minisztériumi hirdetések elhelyezésére és központi ünnepségek lebonyolítására. Winkler a reklámokat a lakosság felvilágosításával indokolta és azzal, hogy a sztrádaépítések eddig nem kaptak megfelelő kommunikációt.
Az országos napilapokban Kóka János tavaly június óta három reklámkampányt indított el. A dübörgő magyar gazdaságról számolt be a júniusban elkezdett, Magyarország: kirobbanó siker című hirdetéssorozat és az augusztusban indított Közös siker elnevezésű, amelyek 43 millió forintnyi közpénzt emésztettek fel. Decemberben újabb kampány kezdődött, amelyeket a tárcavezető a Népszabadság, a Népszava, a Blikk és a Metro napilapokban tett közzé 48,1 millióért.

Reklám van, tábla nincs. Miközben az állami intézmények fizetett és társadalmi célú hirdetésekben reklámozzák az autópályákat, addig a szintén népszerűsített M5-ös mentén hiányoznak a sztrádára vezető utat jelző táblák, megnehezítve a tájékozódást. A problémáról tegnap részletesen beszámoló Népszabadságnak Rigó Mihály, a Magyar Közút Kht. Csongrád megyei területi főmérnöke elismerte: a legtöbb helyen ki kellene cserélni a meglévő táblákat, az ehhez szükséges összeget saját keretükből próbálják kigazdálkodni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.