A polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló törvény, és a végrehajtásáról rendelkező kormányhatározat tavaly decemberi módosítása szerint január elsejétől az elveszett, vagy ellopott személyi igazolványok bejelentése után az okmányirodákat felügyelő jegyző elrendeli az irat rendőrségi körözését – tájékoztatta lapunkat Kóbor József, a Belügyminisztérium hatósági és felügyeleti főosztályvezetője. Korábban ugyanezt csak bűncselekmények felderítésekor tették meg. Ha a lakcímkártya elavult adatot tartalmaz, akkor az irat automatikusan érvénytelenné válik – tette hozzá Kóbor József.
A törvény különféle jogügyletek és üzleti tranzakciók biztonsága érdekében ezentúl lehetővé teszi, hogy a személyi okmányokat bárki ellenőrizhesse. Ehhez egy kérelemben kell megadni a felmutatott igazolvány számát a BM Központi Hivatalánál vagy az interneten az ügyfélkapun keresztül. A hivatal legkésőbb harminc napon belül válaszol. Az adatot ennél jóval gyorsabban, akár aznap kiadják, a válaszban az okmány valódiságáról, illetve érvényességéről állítanak ki igazolást – jegyezte meg a főosztályvezető. A szolgáltatás díja egytől öt adatig 2350, majd minden további lekérdezés után 470 forint.
A tartózkodási hely érvényességi időtartamát az eddigi két év helyett öt évre módosították. Ez olyan diákok terheit csökkenti, akik nem a lakóhelyükön tanulnak – fűzte hozzá a főosztályvezető.

Eltűnt pásztói nőt keres a rendőrség