Leépül a monopólium

Megszűnt a Magyar Posta Rt. monopóliuma újévtől az 50 és 100 gramm közötti küldemények esetében. Már csak az 50 gramm alatti levelek továbbításánál számít kizárólagos piaci szereplőnek a társaság.

Putsay Gábor
2006. 01. 03. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az 50–100 grammos küldemények a posta forgalmának hat százalékát teszik ki. Összességében a hazai levélforgalom húsz százalékánál szűntek meg eddig a Magyar Posta (MP) Rt. monopoljogai. Tomecskó Tamás, az MP Rt. szóvivője lapunk megkeresésére közölte: az újabb, részleges piacnyitás nem jelent nagy változást, hiszen az 50 gramm alatti levelek képezik a társaság küldeményforgalmának 80 százalékát. A magyar posta jelen van a pénzügyi szolgáltatások területén, a gyorsposta, illetve a csomagküldemények piacán is, tehát árbevételének háromnegyedét a liberalizált szektorból, a szabad verseny körülményei között szerzi meg.
A postai piac 2009-ben nyílik meg teljesen, ekkor minden területen megszűnik a társaság monopóliuma. Elmondható ugyanakkor, hogy a piac most is sokszereplős. Budapesten és az agglomerációban mintegy 70 cég foglalkozik szórólapok és egyéb küldemények terjesztésével, valamint további postai szolgáltatásokkal. Az 50 grammnál könynyebb leveleket azonban a jelenlegi szabályozás szerint csak az MP Rt. kézbesítheti. A kisebb cégek elsősorban az irodai szolgáltatások területére törtek be, a küldeményeket ők gyűjtik össze, amit a posta továbbít. Ugyanígy élesedik a verseny a csomagküldemények és a gyorsposta-szolgáltatások piacán. Utóbbi területen meghatározó a multinacionális cégek jelenléte, itt a posta piaci részesedése a társaság tájékoztatása szerint 25 százalékos.
A postai munkavállalók érdekképviseletei ugyanakkor egyáltalán nem derűlátóak a 2009-ben várható teljes liberalizációval kapcsolatban. A Postás Szakszervezet vezetésének álláspontja szerint mielőtt az MP Rt. a szabad piacra kerülne, megfelelően fel kellene erre készülnie, illetve jogszabályi szinten kell védeni a társaság értékes szolgáltatásait. A Magyar Posta Rt. tavalyhoz képest 3 milliárd forinttal kevesebbet, 15 milliárd forintot fordíthat beruházásokra ebben az évben, amiből elsősorban járműveket vásárolhat, postákat építhet és újíthat, fel és az informatikai rendszert fejlesztheti – közölte Szabó Pál, a társaság elnök-vezérigazgatója a távirati irodával. A tavaly elfogadott ötéves stratégiai terv középpontjában a 2009-es piacnyitással kapcsolatos felkészülés áll. Szabó Pál elmondta, hogy a stratégia nem említi a társaság privatizációját, inkább a versenyképes szolgáltatások kibővítésére, a termékek fejlesztésére összpontosít.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.