MSZP-hirdetés a tények meghamisításával

A kormány autópálya-építési teendőit népszerűsítő hirdetést tett közzé a héten az MSZP, amelyben a polgári kabinet minősítése mellett többek között olyan létesítmények átadását is a jelenlegi kormány javára írják, amelyek a 2002-es kormányváltásig már gyakorlatilag elkészültek.

Putsay Gábor
2006. 01. 20. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Fizetett hirdetésben mutatja be az MSZP a sajtóban, illetve óriásplakátokon a hazai gyorsforgalmiút-hálózat bővülésének ütemét. „Aki autópályát épít, jövőt épít. Az MSZP ezért soha nem látott tempóban fejleszti az ország gyorsforgalmiút-hálózatát: a Fidesz által átadott hét kilométerrel szemben 2006 végéig 511 kilométer hosszú autópálya készül el, és ebből csak 64 kilométer az, amit a Fidesz-kormány készített elő” – tartalmazza a hirdetés. A hirdetésben foglaltakkal szemben az az igazság, hogy a csak előkészítettként említett 64 kilométer utat, amit 2002 decemberében helyeztek forgalomba, valójában az Orbán-kormány építtette meg. Az M3-as Füzesabony–Polgár közötti, valamint az M30-as emődi szakaszán a 2002-es kormányváltáskor már az útburkolat is elkészült az ország egyik legnagyobb autópálya-csomópontjával együtt, továbbá megépült Oszlárnál a Tiszát átívelő autópályahíd, ami a Tiszántúlt bekapcsolta a hálózatba. A hirdetés tartalmával ellentétben ebben az esetben lényeges a különbség az előkészítés és a megépítés között. Azok előtt viszont, akik nem követik figyelemmel az autópálya-építések ütemét, ez a tény rejtve marad. Ugyancsak nem tesz említést az MSZP a fizetett politikai hirdetésben arról, hogy a polgári kormány alatt adott megbízást a Nemzeti Autópálya (NA) Rt. a Szekszárdi Duna-híd és a hozzá kapcsolódó M9-es autóút megépítésére, s a beruházás nagy része még a 2002-es kormányváltás előtt elkészült. A Duna-hidat és az M9-es autóutat 2003-ban adta át a Medgyessy-kormány, ugyanúgy mint az M30-as Emőd–Nyékládháza közötti szakaszát.
Figyelemre méltó az a tény is, hogy csak 2004-ben vett át az NA Rt. olyan autópálya-beruházást, aminek a megépítéséről már a szocialista-liberális kabinet döntött. Ugyan nem számít új építésű sztrádának, de meghatározó fejlesztés volt 2001–2002-ben az M7-es autópálya Érd–Zamárdi szakaszának felújítása és bővítése. Az M7-esen kívül a polgári kormány összességében 109 kilométer új autópálya és két folyami híd beruházásáról, illetve azok megkezdéséről döntött, ami egyáltalán nem derül ki az 1999–2006-os időszak autópálya-fejlesztéseit bemutató MSZP-hirdetésben.
Szakmai körökben ismeretes, hogy az utak építésének előkészítése hasonlóan összetett, nagy léptékű, időt és pénzt igénybe vevő munka – engedélyezési eljárások, földterületek megvásárlása, közművek kiváltása, hatástanulmányok elkészítése –, mint maga az út megépítése. Elsősorban a korábban elvégzett munkáknak köszönhető, hogy 2002-ben a Medgyessy-kabinet meghirdethette az M7-es, M70-es és M3-as autópályák továbbépítését lehetővé tévő tendereket, azaz folytatni tudták a sztrádaprogramot.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.