Nehéz helyzetben a Transelektro

Eddig épphogy elkerülte a csődeljárást a Ganz Transelektro-csoport, amelynek elnöke állami segítségről folytat e héten tárgyalásokat. A gondok ellenére az érintettek szerint a motorvonatok leszállítása a MÁV-nak zavartalan lesz.

Putsay Gábor
2006. 01. 10. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Ganz Transelektro-csoport nehéz pénzügyi helyzete miatt egyelőre nem került veszélybe a MÁV-megrendelés teljesítése. Dunai Zoltán, a Stadler Trains Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója lapunk megkeresésére közölte: nincs tudomása arról, hogy nem a Stadler Bussang AG hazai konzorciumi partnerével, a Ganz Transelektro Közlekedési (GTK) Rt.-vel gyártanák le a MÁV Rt. által megrendelt 30 elővárosi villamos motorvonatot. A Stadler Bussang tavaly augusztusban írt alá szerződést a MÁV Rt.-vel. A járművek összeszerelésében jelentős a hazai hányad, ami a kezdeti 20-23 százalékról később 40-42 százalékra emelkedik. A Ganz Transelektro a projektben jelentős szerepet vállalt, többek közt hazánkban fejlesztenék ki és itt állítanák elő – 15 járművet a MÁV Rt. Északi Járműjavítójában szerelnek össze – a motorvonatokhoz szánt transzformátorokat, villamos motorokat és a hajtásláncot. A Ganz Transelektro-csoport viszont a magas megrendelésállomány ellenére a korábbi hitelek törlesztése, a beszállítói tartozások és a kinnlevőségek miatt nehéz pénzügyi helyzetbe került, legutóbb egy lejárt tartozás miatt a GTK épphogy elkerülte a csődeljárást.
A Ganz Transelektro Villamossági (GTV) Rt.-ben a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) Rt. 42 százalékos tulajdonos, ezért már tavaly év végén egyeztetések kezdődtek a hitelek esetleges átütemezéséről, illetve a tőkeszerkezet átalakításáról. Értesüléseink szerint ezen a héten pénteken ül tárgyalóasztalhoz Székely Péter, a Ganz Transelektro csoport elnöke, valamint Erős János, az MFB Rt. vezérigazgatója; a megbeszélésen jelen lesz Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter. A szállítói tartozásokon és a hitelek törlesztésén kívül jelentős fizetési kötelezettséggel rendelkezik – még a tavalyi évre – a Transelektro az adóhatóság és a társadalombiztosítás felé, bár úgy tudjuk, hogy az APEH-nél sikerült elérni a részletfizetést. Lapértesülés szerint a tárgyalások eredményeképpen az MFB a csoport további cégeiben szerezhet részesedést, és összevonnák a GTK Rt.-t és a GTV Rt.-t.
Abban az esetben, ha a GTK mégsem tudná teljesíteni a motorvonat-szerződésben foglalt kötelezettségeket, a Stadler más alvállalkozó cégeknek ad megbízást a járművekhez szánt főegységek és alkatrészek legyártására. Dunai Zoltán közölte: a fővállalkozó erre a helyzetre is felkészült, a motorvonatok szállítási határidejében nem lesz változás. A finanszírozási tender jelenleg folyamatban van, a MÁV várhatóan februárban hirdet eredményt, ehhez képest az első két jármű 12 hónapon belül érkezik az országba.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.