A Ganz Transelektro-csoport nehéz pénzügyi helyzete miatt egyelőre nem került veszélybe a MÁV-megrendelés teljesítése. Dunai Zoltán, a Stadler Trains Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója lapunk megkeresésére közölte: nincs tudomása arról, hogy nem a Stadler Bussang AG hazai konzorciumi partnerével, a Ganz Transelektro Közlekedési (GTK) Rt.-vel gyártanák le a MÁV Rt. által megrendelt 30 elővárosi villamos motorvonatot. A Stadler Bussang tavaly augusztusban írt alá szerződést a MÁV Rt.-vel. A járművek összeszerelésében jelentős a hazai hányad, ami a kezdeti 20-23 százalékról később 40-42 százalékra emelkedik. A Ganz Transelektro a projektben jelentős szerepet vállalt, többek közt hazánkban fejlesztenék ki és itt állítanák elő – 15 járművet a MÁV Rt. Északi Járműjavítójában szerelnek össze – a motorvonatokhoz szánt transzformátorokat, villamos motorokat és a hajtásláncot. A Ganz Transelektro-csoport viszont a magas megrendelésállomány ellenére a korábbi hitelek törlesztése, a beszállítói tartozások és a kinnlevőségek miatt nehéz pénzügyi helyzetbe került, legutóbb egy lejárt tartozás miatt a GTK épphogy elkerülte a csődeljárást.
A Ganz Transelektro Villamossági (GTV) Rt.-ben a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) Rt. 42 százalékos tulajdonos, ezért már tavaly év végén egyeztetések kezdődtek a hitelek esetleges átütemezéséről, illetve a tőkeszerkezet átalakításáról. Értesüléseink szerint ezen a héten pénteken ül tárgyalóasztalhoz Székely Péter, a Ganz Transelektro csoport elnöke, valamint Erős János, az MFB Rt. vezérigazgatója; a megbeszélésen jelen lesz Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter. A szállítói tartozásokon és a hitelek törlesztésén kívül jelentős fizetési kötelezettséggel rendelkezik – még a tavalyi évre – a Transelektro az adóhatóság és a társadalombiztosítás felé, bár úgy tudjuk, hogy az APEH-nél sikerült elérni a részletfizetést. Lapértesülés szerint a tárgyalások eredményeképpen az MFB a csoport további cégeiben szerezhet részesedést, és összevonnák a GTK Rt.-t és a GTV Rt.-t.
Abban az esetben, ha a GTK mégsem tudná teljesíteni a motorvonat-szerződésben foglalt kötelezettségeket, a Stadler más alvállalkozó cégeknek ad megbízást a járművekhez szánt főegységek és alkatrészek legyártására. Dunai Zoltán közölte: a fővállalkozó erre a helyzetre is felkészült, a motorvonatok szállítási határidejében nem lesz változás. A finanszírozási tender jelenleg folyamatban van, a MÁV várhatóan februárban hirdet eredményt, ehhez képest az első két jármű 12 hónapon belül érkezik az országba.

Tragédia a Palatinuson: vízbe fulladt egy hatéves kislány