Országszerte óriásplakátokon népszerűsíti a kormány a nagy áfacsökkentési akciót. Igyekezete érthető: míg a költségvetésbe garantáltan nem folyik be egy évben 25-30 milliárd forint, addig a vásárlók erről – ha csak a mindennapi tapasztalataikra hagyatkoznak – nem nagyon szereznek tudomást. Az áfavágás mértéke ugyanis csak tömegében sok, egy-egy napi árucikknél alig észrevehető: a bruttó árból mindössze négy százalék. Ha egy csomag papír zsebkendő száz forintba került december 31-én, ugyanaz január 1-jén 96 forint. Nem véletlenül nyilatkozta Kujbus Tibor, a Reál Élelmiszer cégvezetője, hogy az áfa csökkenése önmagában nem okoz látványos árcsökkenést. Az élelmiszerüzletekben kiváltképp nem: a legfelső adósáv lefaragása a Reál hálózataiban forgalmazott termékek mindössze 30-40 százalékát érinti. A következő áruknál érdemes alacsonyabb árakra figyelni: ásványvíz, gyümölcslé, kávé, papíráru, vegyi áru, édesség, sör, pezsgő. A hipermarketekben emellett olcsóbb lehet a szórakoztató elektronika, a számítástechnika, a ruhanemű, a bútor, a kerti szerszámok is.
A hipermarketek nagy igyekezettel neki is fogtak az átárazásnak. A Savoya parkban található Auchanban például arról számolt be kérdésünkre az alkalmazott, hogy január első napjaiban kétszer-háromszor is végigragasztgatták ugyanazt a polcot, ahogy átkerült az illető termék az alacsonyabb kulcsba, majd onnan ilyen-olyan kiárusításba. A Fogyasztóvédelmi Egyesület előzetes felmérései és a kereskedelmi láncok vezetőinek nyilatkozatai alapján valószínűsíthető, hogy a nagy hipermarketláncok többnyire átengedték a vásárlóiknak az áfavágásból keletkező árengedményt. Ezzel egybecseng Vámos Györgynek, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkárának a nyilatkozata is, aki szerint a konkurenciaharc körülményei között működő cégek nem engedhetik meg maguknak, hogy akár néhány százalékos adócsökkentést is „lenyeljenek”.
Egészen más tapasztalatokat szerezhetünk, ha a hipermarketből kisétálunk a szomszédos üzletekbe vagy a Nagykörútra. A sportboltok, a divatüzletek kirakataiban véletlenül sem találkozunk a nagy áfaakcióval. Vagy a decemberi kellékek porosodnak tovább, vagy hatalmas táblákon hirdetik a 30-50-70 százalékos kiárusítást. Ezek mellett labdába sem rúghat a négyszázalékos ármérséklés. Eltűnt az óriásplakátokról az áfavágás az elektronikai láncok esetében is, pedig a Media Marktnál decemberben még Bagi és Nacsa „vágták az áfát”.
A Saturn áruház sem veszteget szót a tényre. Annál inkább épít az „új áfa” tömegvonzó hatására az Elektro World, amely aktuális szórólapján törvényi helyeket idéz, majd – adószempontból némileg következetlenül – általános ötszázalékos árengedményt ad. A kis betűs részből kiderül, hogy az ármérséklés – szemben a törvény minimum egyéves hatályával – csak egy hétig tart. Hasonló megoldással operál a Photo Hall, amely egyes termékeinél jelentősebb, 15–25 százalékos engedményt ad, másoknál bezengi az ötszázalékos áfavágást, ismét másoknál pedig egyáltalán nem csökkenti az árakat.
Ez utóbbi természetesen minden kereskedőnek szíve joga, az ármérséklés – szemben az áfamérsékléssel – nem kötelező. Aki pedig nem akar árat csökkenteni, ezer okra hivatkozhat. Az Ofotérthez betérők elé például szépen megfogalmazott levelet tesznek, amelyben közlik, hogy bár az áfa csökkent, az infláció tavaly éppen annyival emelkedett, hogy ezt ellensúlyozza, ezért marad az ár. Mások, mint az Obi, ahogy a helyszínen meggyőződtünk, a beszállítók januári áremelésére hivatkozva tekintenek el egyes esetekben az ármérsékléstől. Az esélyegyenlőségi minisztérium számlagyűjtésre szeretné rávenni a polgárokat. A „sötétben bujkáló, feketéző” kereskedők lebuktatására két, ugyanabból a boltból származó, ugyanarra a termékre vonatkozó decemberi, illetve januári–februári számlával kell rendelkezniük. A tárca kommunikációs vezetője, Wágner Mária elmondta, megfelel az a számla is, ahol a termék neve mellett betűkóddal jelölik, melyik áfakulcs alá tartozik. A lapunk által végzett decemberi és januári próbavásárlásokkor az egyik élelmiszer-áruházban olyan egyszerűsített számlát kaptunk, amelyhez egy adószakértőt sem ártott volna mellékelni. A termék neve mellett található kódot a számla alján található jelmagyarázat segítségével oldhatjuk fel. A 20 százalékos kulcs alá tartozó termékek esetében az eredmény: 16,67 százalék… A szerencsés megfejtők között a minisztérium értékes tárgynyereményeket sorsol ki.
Az oldalt írta:
Dénes Zoltán, Hunyor Erna, Nagy Ottó és Jámbor Gyula