Sárközy Tamás hadat üzenne a kht.-knak?

A közpénzt többnyire ellenőrizhetetlenül osztogató közalapítványok esetleg mégsem szűnnének meg, a közhasznú társaságok viszont igen. A közhivatalokat a jövőben nyilvántartásba venné a bíróság. Sárközy Tamás jogászprofesszor törvénytervezete szerint később módosítani kell az államháztartási törvényt is.

2006. 01. 31. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Feltétlenül szükséges a kormányzati munka korszerűsítéséhez, hogy egyértelművé váljék: mely szervezetek látnak el hatósági, közhatalmi feladatokat – véli Sárközy Tamás, aki a Medgyessy-kabinet megbízásából dolgozta ki erről törvénytervezetét. Indoklása rögzíti: jelenleg számos bújtatott szervezet működik a közszférában. Az elmúlt időkben ugyanis az állami, hivatali apparátus gyakorta úgy tudta elkerülni a leépítést, hogy „kiszervezte”, piaci alapra helyezte működésének egy részét. Sárközy szerint ennek véget kell vetni. A törvény ezért kétféle szervezetet különböztet meg. Az első természetesen a közhivatal, a hatóság, amely ügyintézést és irányítást végez. Ennek kiszolgálására, segítésére hivatottak az elképzelés szerint a közintézménynek nevezett szervezetek: a közintézetek, a technikai feltételeket megteremtő közüzemek s végül a testületi irányítással működő közintézmények, például az egyetemek. Mindezeket alapvetően közpénzből finanszíroznák.
A közhasznú társaság – a kht. – megszűnne. Újakat nem lehetne létrehozni. Mostanában egyébként a kórházakat alakítják át kht.-vá. Sárközy érvelése szerint e szervezeti forma megszüntetése mellett szól az is, hogy a bíróság az esetek többségében adójogi szempontból nem ismeri el és nem jegyzi be közhasznúként a kht.-kat. Még nyitott kérdés, mi lenne a jelenleg így működő és meglehetős közvagyonnal gazdálkodó több mint ezer szervezettel. A javaslat szerint 2008. január 1-je után átalakulhatnának akár más gazdasági társasággá is, ami a közvagyon azonnali privatizációját jelentené. A rendszerváltozás utáni idők találmánya a közalapítvány is. Az ilyen szervezetek többsége – a professzor szerint – csak a nevében alapítvány, hiszen a pénzt az állam vagy az önkormányzat költségvetésétől kapja, s ezt osztja el az Állami Számvevőszék vizsgálatai szerint legtöbbször vitatható módon. A szervezeti forma teljes elvetése azonban ellenállásba ütközik. Mindemellett a törvénytervezet a három ajánlott lehetőség egyikeként módot ad a 2008. január elsejével történő megszüntetésükre.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.