Szlovákia gyászolja halottait

Nemzeti gyásznapot tartottak tegnap Szlovákiában a borsodi légi katasztrófában elhunyt 42 katona emlékére. Juraj Liska védelmi miniszter bejelentette: az állami gyászszertartást csütörtökön tartják Sároseperjesen. Martin Farkas, az egyetlen túlélő várhatóan két héten belül elhagyhatja a kórházat.

Neszméri Sándor
2006. 01. 24. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Huszonnégy órás nemzeti gyász kezdődött tegnap délben Szlovákiában a múlt csütörtökön, a borsodi Hejce közelében lezuhant szlovák katonai szállító repülőgép fedélzetén meghalt 42 katona emlékére – közölte az MTI. A középületeken félárbocra eresztették a zászlókat, az emberek egyperces csenddel adóztak a halottaknak. Este a pozsonyi Szent Márton-koronázótemplomban és a kassai Szent Erzsébet-székesegyházban az ország közéleti vezetőinek részvételével gyászmisét tartottak.
Martin Farkas, a baleset egyetlen túlélője már magához tért és kommunikál az orvosaival, illetve a családjával. A felesége, akit a baleset után még fel tudott hívni a 27 éves poprádi fiatalember, elzárkózik minden nyilatkozattól. A Louis Pasteur kórház osztályvezető főorvosa, Miroslav Kitka azonban a távirati irodának elmondta, hogy a fiatal férfi tegnap még átesett egy komplex vizsgálaton. Ha ennek eredményei megfelelők, akkor Farkast ma átszállítják egy másik kassai intézmény baleseti sebészetére, ahol néhány napig kezelik, majd a hét végétől a kassai katonai kórházban ápolják, ahonnan tíz-tizennégy napon belül gyógyultan távozhat.
Az orvosok szerint a tragédia körülményeit vizsgáló légügyi szakértők rövidesen találkozhatnak a túlélővel, akinek ismeretei a várakozások szerint döntő szerepet játszanak majd az okok feltárásában. Martin Farkas eddig még semmi érdemlegeset nem tudott mondani, mindössze annyi derült ki, hogy ő a gép hátsó részében volt, amikor a baleset történt. Ez azért érdekes és fontos, mert napvilágot láttak olyan találgatások is Szlovákiában, hogy a katona kiugrott a gépből, és ezért élhette túl a légi katasztrófát.
Amiben egységes a szlovák sajtó és a politika, az a mentési munkálatok megítélése. Mindenki elismeréssel szól a magyar és a szlovák szakemberek odaadásáról és együttműködéséről, de sokan méltatják a hejceiek segítőkészségét is.
Szlovák és magyar szakemberek vizsgálják a repülőgép fekete dobozát és roncsait. Juraj Baránek, a szlovák légierő főparancsnoka szerint azonban gyors eredményre nem lehet számítani, mert a baleset okát szeretnék úgy kivizsgálni, hogy „hasonló katasztrófa többé ne fordulhasson elő”. Ez pedig azt jelenti – a főparancsnok szerint –, hogy „a gép minden egyes elemét, a legkisebb csavart is megvizsgálják, ha kell, a tudományos akadémia lézertechnikáját is felhasználják”.
A körültekintésre szükség is lesz, mert bár a politikusok kíméletességet kértek a sajtó képviselőitől, az újságírók kétségbe vonják, hogy az 1969-es gyártmányú repülő alkalmas volt a személyszállításra. Arra is hivatkoznak, hogy az An– 24-es gépeket már Magyarországon és Csehországban is kivonták a forgalomból. Juraj Liska védelmi miniszter azonban visszautasít minden olyan „találgatást, amely a repülőgép műszaki állapotát kérdőjelezi meg”. A miniszter szerint „nincs a szlovák légierőnek olyan vezetője, de még csak szerelője sem, aki hibás gépet a levegőbe engedne”. Hasonló véleményen van Ivan Gasparovic köztársasági elnök, aki egyben a szlovák hadsereg főparancsnoka is, de ez esetben az ellenzéki képviselők is a miniszter mellé álltak. Robert Kalinák, a Smer-Szociáldemokrata Párt parlamenti képviselője, a védelmi bizottság elnöke egyenesen kikérte magának az egyik kereskedelmi televízió vitaműsorában, hogy „álszakértők minden alapot nélkülöző dolgokat, olykor szinte szamárságokat állítanak”, s ő is arra kérte a sajtót, hogy „az áldozatok hozzátartozóira való tekintettel legalább ebben a nagy tragédiában ne keressenek szenzációt”. A védelmi miniszter mindezek ellenére átmenetileg betiltotta az Antonov repülőgépek használatát, s valamennyit átfogó ellenőrzésnek vetik alá.
A baleset okairól tehát továbbra sem lehet tudni semmi közelebbit. Időközben azonban sikerült azonosítani az áldozatokat, ennek alapján Juraj Liska védelmi miniszter bejelentette: az állami gyászszertartást csütörtökön tartják, a negyvenkét áldozattól Sároseperjesen vesznek végső búcsút. A nyilvánosságra hozott névsor alapján nem állítható teljes biztonsággal, hogy az áldozatok között nem volt magyar nemzetiségű szlovák állampolgár. A gyász óráiban azonban senki nem tartja lényeges kérdésnek az áldozatok nemzetiségét.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.