Több cégre bomlik a MÁV

Putsay Gábor
2006. 01. 18. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az év elejétől működő MÁV Cargo Rt.-hez hasonló önálló társaságok alakulnak a MÁV Rt.-n belül 2007-ben a vasúti személyszállítás ellátására, illetve a pályahálózat fenntartására és üzemeltetésére – közölte tegnap Heiczinger István, a MÁV Rt. általános vezérigazgató-helyettese. A MÁV-vezető szerint a jogilag is önálló vállalatok holdingrendszerben működnének.
A vasúti teherforgalmat bonyolító MÁV Cargo Rt. értékesítése egyelőre nem esedékes, Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter szerint viszont az áruszállítást privatizálni szükséges. Heiczinger István meghatározónak tartja a modernizációt, a szervezeti korszerűsítést és a pénzügyi helyzet stabilitását. Ez utóbbival kapcsolatban három-, öt-, illetve tízéves programot terjesztenek hamarosan a kormány elé. A vasúti infrastruktúra és a járműpark fejlesztését továbbra is az európai uniós források felhasználásával oldaná meg a MÁV vezetése. Az általános vezérigazgató szerint eddig döntően a kohéziós forrásokat vehette igénybe a vasúttársaság a magyar állam révén. Az EU-ban ezenkívül további 11 pénzügyi alap áll rendelkezésre, ezen belül feltérképezik azokat, amelyekhez a MÁV is hozzáfér. Legutóbb a MÁV öt nagy projektről írt alá szerződést, amihez az EU a kohéziós alapból 150 millió eurós támogatást nyújt – a hozzájárulás mértéke 50-54 százalékos –, a járműpark megújításához pedig a strukturális alapokból számít forrásokra a vasúttársaság. Ezenkívül a MÁV a tervezett nagyobb beruházásoknál – például vasút-villamosítás – vállalkozói tőke bevonásán dolgozik. Heiczinger közölte: a repülőtéri gyorsvasút megépítéséig a meglevő hálózaton közlekedtetnének járatot a Nyugati pályaudvar, valamint a Ferihegy 1 és 2 terminál között.

Somogyi panasz. Lekerült a somogyi megyeszékhely a MÁV hazai és nemzetközi térképéről: Kaposvár nem szerepel az „intercitys városok” között. Ma – ugyanúgy, mint 115 éve – négy óra kell ahhoz, hogy valaki napközben eljusson a fővárosba. Ezt a helyzetet tette szóvá a minap – nem először – a MÁV Rt.-nél Szita Károly polgármester, akitől megtudtuk: Heiczinger István elismerte a panasz jogosságát, és egyebek közt menetrend-módosítást is ígért. (G. J. A.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.