Az év elejétől működő MÁV Cargo Rt.-hez hasonló önálló társaságok alakulnak a MÁV Rt.-n belül 2007-ben a vasúti személyszállítás ellátására, illetve a pályahálózat fenntartására és üzemeltetésére – közölte tegnap Heiczinger István, a MÁV Rt. általános vezérigazgató-helyettese. A MÁV-vezető szerint a jogilag is önálló vállalatok holdingrendszerben működnének.
A vasúti teherforgalmat bonyolító MÁV Cargo Rt. értékesítése egyelőre nem esedékes, Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter szerint viszont az áruszállítást privatizálni szükséges. Heiczinger István meghatározónak tartja a modernizációt, a szervezeti korszerűsítést és a pénzügyi helyzet stabilitását. Ez utóbbival kapcsolatban három-, öt-, illetve tízéves programot terjesztenek hamarosan a kormány elé. A vasúti infrastruktúra és a járműpark fejlesztését továbbra is az európai uniós források felhasználásával oldaná meg a MÁV vezetése. Az általános vezérigazgató szerint eddig döntően a kohéziós forrásokat vehette igénybe a vasúttársaság a magyar állam révén. Az EU-ban ezenkívül további 11 pénzügyi alap áll rendelkezésre, ezen belül feltérképezik azokat, amelyekhez a MÁV is hozzáfér. Legutóbb a MÁV öt nagy projektről írt alá szerződést, amihez az EU a kohéziós alapból 150 millió eurós támogatást nyújt – a hozzájárulás mértéke 50-54 százalékos –, a járműpark megújításához pedig a strukturális alapokból számít forrásokra a vasúttársaság. Ezenkívül a MÁV a tervezett nagyobb beruházásoknál – például vasút-villamosítás – vállalkozói tőke bevonásán dolgozik. Heiczinger közölte: a repülőtéri gyorsvasút megépítéséig a meglevő hálózaton közlekedtetnének járatot a Nyugati pályaudvar, valamint a Ferihegy 1 és 2 terminál között.
Somogyi panasz. Lekerült a somogyi megyeszékhely a MÁV hazai és nemzetközi térképéről: Kaposvár nem szerepel az „intercitys városok” között. Ma – ugyanúgy, mint 115 éve – négy óra kell ahhoz, hogy valaki napközben eljusson a fővárosba. Ezt a helyzetet tette szóvá a minap – nem először – a MÁV Rt.-nél Szita Károly polgármester, akitől megtudtuk: Heiczinger István elismerte a panasz jogosságát, és egyebek közt menetrend-módosítást is ígért. (G. J. A.)

Pánik a Tisza Pártnál: nem tetszik Magyar Péter dézsmaprogramja a híveknek