Tőkeemelés előtt?

Putsay Gábor
2006. 01. 12. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hamarosan összehívhatják a Malév Rt. közgyűlését, hogy a nemrégiben létrehozott Ground Handling Kft., valamint az Aeroplex Kft. esetében az alaptőke megemeléséről döntsenek. A cégcsoporton belüli átszervezések miatt a vezetés döntésének értelmében a tavalyi év végén önálló cégbe szervezték a földi kiszolgálást bonyolító üzletágat, a Ground Handling Kft.-be 840 dolgozó került át. A repülőgépek karbantartását és nagyjavítását végző Aeroplex Kft. munkajogi utódlással 340 Malév-dolgozót foglalkoztat tovább. A Grand Handling Kft.-hez hárommilliárd forint értékű eszközállomány került, ennek megvételére a cég az anyavállalattól kapott hitelt. Gönci János, a Malév Rt. vezérigazgatója lapunknak elmondta: a Ground Handling Kft. megalapításával és az Aeroplex Kft. önálló tevékenységével versenyképesebb működési szervezet tartható fenn, egyben a cégcsoport is értékesebb lett. A két kft. felértékelésével és eredményes működésével ugyanis a Malév Rt. saját tőkéjének megfelelő szinten tartása is biztosítható úgy, hogy az elkövetkező évek legrosszabb időszakaiban sem csökken a Malév saját tőkéje a jogszabályok által meghatározott minimumszint alá.
Gönci elmondta, hogy a cég fizetőképességét 2005-ben mindvégig sikerült biztosítani, ehhez nagyban hozzájárult a második fél év terven felüli utasforgalom-bővülése. A menetrend szerinti forgalomban az utolsó két hónapban több mint húsz százalékkal haladta meg az utasok száma a 2004-es esztendő hasonló időszakának értékét, Ferihegyen pedig ismét sikerült elérni a 42-43 százalékos piaci részesedést. A légitársaság ennek ellenére jelentős hiánnyal zárja a 2005-ös esztendőt. Azzal együtt, hogy a Repülőtéri Üzemanyag Kiszolgáló Kft.-t 7,023 milliárd forintért – ebből a Budapest Airport (BA) Rt. levonta az 1,5 milliárd forint Malévval szemben fennálló követelését – értékesítette a Malév a Ferihegyi repülőteret üzemeltető társaságnak, a mérleg szerinti eredményben kétmilliárd forint lehet a hiány. Gönci János szerint a kedvezőtlen eredményt alapvetően a kerozin árának jelentős mértékű emelkedése határozta meg. A tervhez képest tavaly négymilliárd forinttal, összességében pedig 6,9 milliárd forinttal költött többet üzemanyagra a Malév, mint 2004-ben. A kockázati tényező csökkentése érdekében ebben az évben fedezeti ügyletet kötnek a kerozinra. A vezérigazgató szerint 2006-ban forgalombővülés és árbevétel-növekedés érhető el a Oneworld-csatlakozás révén, az utasforgalom bővülésével a repülőgépek kihasználtsága is emelkedik. A társaságnál 2005-ben csaknem 400 főnek szűnt meg az állása, ami az összlétszámhoz képest több mint tízszázalékos leépítés.
Költségcsökkentő intézkedéseket vezetnek be idén, 3-400 millió forinttal mérséklődnek a telekommunikációs kiadások, a flottarotációs rendszer üzembe helyezésével pedig 800 millió forint megtakarítás érhető el. Gönci szerint idén üzemi szinten is nullszaldós lehet a légitársaság eredménye. Napirenden szerepel a négy CRJ– 200 típusú repülőgép értékesítése. A Malév egységesíteni akarja a flottát, ugyanakkor a CRJ-k eladását nehezíti, hogy jelenleg nincs irántuk igazán kereslet. Gönci hozzátette: ezen a héten ülnek tárgyalóasztalhoz a BA Rt. új vezetésével, akikkel a gazdálkodásról
és a további együttműködésről egyeztetnek.

Abramovics, a pályázó. Az öt légitársaságot tömörítő orosz AirUnion légiszövetség vezetője, Borisz Abramovics nem tett le arról, hogy megszerezze a Malévot. Az üzletember a Világgazdaságnak adott interjújában sürgette, hogy mielőbb írják ki a privatizációs pályázatot, másképp a kormány elveszítheti a szerinte rosszul vezetett céget. Az ÁPV Rt. előzőleg azt ígérte, hogy a magánosítás a Budapest Airport privatizációjának lezárása után napirendre kerülhet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.