Tulajdonosi vita a Mahart Passnave-ről

Egyelőre még nem tisztázott, mely társaság a többségi tulajdonosa a személyhajózást bonyolító Mahart Passnave Kft.-nek, annak ellenére, hogy a Mahart Rt. még tavaly értékesítette az 51 százalékos állami üzletrészt. Az ügyben másodfokon a Fővárosi Ítélőtábla hozza meg a döntést.

Putsay Gábor
2006. 01. 06. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ugyan a Mahart Rt. még tavaly értékesítette a Mahart Passnave Kft. tulajdonrészét, az átruházási szerződés érvényességéről másodfokon a bíróságnak kell döntést hoznia. Addig az a furcsa helyzet áll fenn, hogy a Passnave a jelenlegi tulajdonosi struktúrában cégbírósági bejegyzés nélkül működik. A Mahart Rt., valamint az új vevő, a Masped Trade Kft. megkötötte az 51 százalékos állami tulajdonrész átruházási szerződését, a Fővárosi Bíróság viszont 2005 decemberében helyt adott az MM Üzemviteli Tanácsadó és Kereskedelmi Kft. keresetének, amely szerint ez velük szemben hatálytalan. Az elsőfokú határozat ellen a Mahart és a Masped Trade is fellebbezett, így az nem jogerős, az ügy a Fővárosi Ítélőtáblához kerül. Információink szerint a bíró a napokban terjeszti fel az ügyet. A Mahart Passnave tulajdonváltása a mindeddig tisztázatlan elővásárlási jogok gyakorlása miatt került partvonalra, erről ugyanis még a hatályos törvények is eltérően rendelkeznek.
A Mahart, miután másodszori nekifutásra vevőt talált az Európa Rendezvényiroda Kft.–Conflex Kft. személyében az 51 százalékos állami üzletrészre, a szerződés aláírását követően azzal a céllal kereste meg a kisebbségi tulajdonosokat, hogy nyilatkozzanak elővásárlási szándékukról. Ezt követően jelentette be vételi szándékát a Passnave 33 százalékos tulajdonosa, a Masped Rt. olyan formán, hogy egyik leányvállalatát, a Masped Trade Kft.-t jelölte meg vevőként.
Ugyancsak élni kívánt elővételi jogával a 10 százalékos tulajdonrészt birtokló MM Kereskedelmi Kft., amelynek tulajdonosai az Európa Rendezvényiroda Kft. és a Conflex Kft. Az ügy pikantériája, hogy a Mahart Rt. által meghirdetett első tenderen a Masped együtt pályázott az Európa Rendezvényirodával és a Conflex Kft.-vel, akkor viszont a Mahart kevesellte az 51 százalékért ajánlott 550 millió forintos vételárat.
A Mahart a Masped Trade Kft. mellett döntött, ám az ügyben jelenleg felperes, vagyis az MM Kft. szerint a döntés törvénytelen volt, mert a Masped leánycégének nincs jogosultsága az elővásárlásra. Sztankó Attila, az Európa Rendezvényiroda Kft. ügyvezető igazgatója lapunkkal közölte: egyértelmű lenne a helyzet, amennyiben az elővásárlási szándékát a Masped Rt. nyújtja be, a Gazdasági társaságokról szóló törvény szerint azonban ezt a jogot nem ruházhatja át. A polgári törvénykönyv szerint viszont a gazdálkodó szervezet kijelölhet egy vevőt, amelyik benyújtja elővásárlási szándékát. Kautz István, a Masped Rt. elnök-vezérigazgatója úgy látja, hogy ennek messzemenően eleget tettek, hiszen a cég a Masped Trade Kft.-t jelölte ki vevőként. Kautz szerint erre a megoldásra leginkább a cégcsoporton belüli átrendeződés miatt van szükség, a cégcsoporton belül ugyanis kialakítanak egy olyan portfóliót, amelyik az idegenforgalommal foglalkozna. Ez a terület – a Passnave-vel együtt – tartozna a Masped Trade Kft.-hez.
A folyamatban lévő jogvita mellett az egyik legfontosabb kérdés, hogy az új (fő) tulajdonos hogyan működtetné tovább a folyami személyhajózást, s az eredményes működés érdekében milyen fejlesztéseket akar megvalósítani. A Mahart Passnave jelenleg nyereséges, ám ezt leginkább a kikötői üzemeltetés teszi lehetővé. A hajózási üzletág csak jelentős fejlesztésekkel tehető eredményessé. A szárnyashajók közlekedtetése a legkifizetődőbb, a sétahajózás, és a menetrend szerinti hajózás területén jelenleg nincs annyi utas, ami az optimális férőhely-kihasználáshoz szükséges lenne. A fejlesztési tervek között a Rákóczi nagyhajó felújítása szerepel, s ugyancsak jelentős beruházások várhatók a kikötők esetében is. A tervek szerint jövőre állna forgalomba egy ellátóhajó, amely a külföldi felségjelzésű turistahajókat szolgálná ki vízi oldalról üzemanyaggal, illetve a vendégek ellátásához szükséges fogyasztási árucikkekkel.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.