Ha tud róla, ha nem, alanyi jogon jár a 40 ezer forintos babakötvény minden 2006. január elsejétől született csecsemőnek. Batiz András kormányszóvivő tegnap mégis arról számolt be, hogy a kormány újabb „tájékoztató” kampányba kezd a konstrukcióról. Az MSZP–SZDSZ-kabinet kampánya 114 millió forintjába kerül az adófizetőknek. Ez az összeg az említett 40 ezer forinttal számolva 2850 újszülött kötvényére lenne elegendő. Batiz kérdésünkre kifejtette: az akció január 2-től január 29-ig tart, a kormány a napilapokban egy-egy alkalommal, 12 hetilapban szintén egy-egy alkalommal, tíz honlapon, négy televízióban és öt rádió frekvenciáin hirdet. A költségekben a reklámok kidolgozása is szerepel.
Kérdésünkre Batiz azzal indokolta az akció létjogosultságát, hogy a kormány ezzel szeretné elérni: a szülők saját befizetéseikkel is növeljék a babakötvényhez kapcsolódó Start számlán halmozódó öszszeget. Szakemberek viszont arra hívták fel a figyelmet: a szülők tájékoztatása lényegesen hatékonyabban lenne megoldható egy külön a számukra készített tájékoztató füzettel, ami ráadásul lényegesen kevesebbe, néhány millió forintba kerülne az adófizetőknek.
A szóvivő tegnap arról is tájékoztatott, hogy még mindig nem kötöttek szerződést a babakötvénnyel kapcsolatban a kereskedelmi bankokkal. Csupán tárgyalnak pénzintézetekkel, amelyek „jelezték”, hogy részt vennének a babakötvényprogramban. Szerencsére az idén eddig született kisbabák ettől függetlenül megkapják saját kötvényeiket. Arra a kérdésünkre, hogy Göncz Kinga családügyi miniszter miért nem utazott el az év első újszülöttjéhez, miért csak az első budapesti babát látogatta meg, Batiz András elmondta: „Január elsején az első fővárosi és az első nem budapesti újszülött egyaránt érdeklődést vált ki, érkezésükről beszámol a sajtó is. A miskolci baba édesanyja is éppen olyan kötvényt kapott, mint a budapesti, csak azt nem Göncz Kinga adta át, hanem más.”
Halász János, a Fidesz-frakció szóvivője úgy látja, a luxusbaloldal 2006-ban is folytatja öntömjénező, félrevezető és méregdrága reklámkampányát az adófizetők pénzéből. Arra hívta fel a figyelmet, hogy a kabinet eddig ötmilliárd forintnál is többet költött el önmaga propagálására, sokkal többet, mint bármelyik eddigi kormány. – Ezúttal a babakötvényprogramot reklámozzák rengeteg pénzért. Ez gesztusnak, kampányfogásnak esetleg jó, de semmilyen valódi segítséget nem jelent a gyermeket nevelő családoknak, lévén, hogy elenyésző összeget bocsát a jogosultak rendelkezésére – hangsúlyozta a fideszes politikus, hozzátéve: csekély hatékonysága ellenére a babakötvényprogramot a Fidesz is támogatja. Az igazi előrelépés érdekében azonban Esztergom fideszes vezetése indítványozta a kormánynál a városban nagyságrendileg nagyobb összeggel működő babakötvény országos elterjesztését. Halász megjegyezte: az érzéketlen kormányzat azonban nem hajlandó foglalkozni ezzel a kezdeményezéssel. – A Medgyessy– Gyurcsány-kormány nem ért a kormányzáshoz, csak a propagandához. A sikerpropaganda azonban nem elég. Új politikára van szükség, amely nem csupán beszél a változás szükségességéről, hanem rendelkezik a változtatáshoz szükséges tudással, tapasztalattal is – jelentette ki Halász János.
Dől a pénz az önreklámra. Tavaly a kormány csaknem négymilliárd forintot (százezer babakötvényt) költött önreklámra. A legnagyobb költekezők a Miniszterelnöki Hivatal (MeH) és a gazdasági tárca voltak. A MeH szervezte például 150 millió forintból azt a Kérdések és válaszok kampányt, amelyben a kormánytagok „megszállták” az országot, és 159 helyszínen „népszerűsítették” a 100 lépést. A produkció átlagos nézőszáma 63 fő volt. A Kóka János vezette gazdasági minisztérium pedig arról a sikerpropagandáról híresült el, amelyből megtudhattuk, hogy „a magyarok jobban élnek, mint valaha”, s hogy „minket irigyel Franciaország, Spanyolország és Németország”. (Cz. I.)