A szavatossági és jótállási igény elsősorban a vásárlás helyén érvényesíthető. Amennyiben a vásárló nem tudja rendezni az ügyet az értékesítővel, az Európai Unión belül segítséget kaphat valamelyik európai fogyasztói központtól. Az Európai Fogyasztói Központok Hálózata (ECC-Net) egy európai szintű szerveződés, amely a fogyasztói bizalom erősödését kívánja elősegíteni jogi tanácsadással, és a jogorvoslathoz való könnyebb hozzáférés biztosításával, különösen azokban az esetekben, amikor a fogyasztó egy másik tagállamban vásárolt valamilyen terméket. Az unió 2003 végén fogadott el egy határozatot, amellyel lehetővé tette, hogy a tagállamokban már a következő évben felállhassanak a fogyasztók érdekeit védő központok. Ehhez Brüsszel forrásokat is biztosított, mégpedig a működési költségek hetven százalékának megfelelő támogatást, amitől így hazánk 2004-ben és 2005-ben egyaránt elesett. Tekintettel arra, hogy a határokon átnyúló tranzakciókkal kapcsolatos fogyasztói panaszok érvényesítésére más tagállambeli fórum előtt kell sort keríteni, s az adott tagállam jogszabályai alapján, részben a rendszer ismeretlensége, részben pedig az esetleges nyelvi nehézségek miatt a vásárlók fokozottan kiszolgáltatott helyzetben vannak – nyilatkozta lapunknak Szép Gábor, az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület (OFE) sajtóreferense. Mint mondta, ezért az európai fogyasztói központ kialakítása elősegíti a határon átnyúló fogyasztói panaszügyek gyors, olcsó és hatékony ügyintézését. A hazai fogyasztók segítésén kívül – tette hozzá – a központ felállítása növelte volna az uniós országokból érkezők bizalmát magyarországi vásárlásaik esetén.
A civil fogyasztóvédelmi szervezetek nyomására hazánk végül tavaly pályázatot írt ki e központok működtetésére, melyre az érdeklődők november közepéig jelentkezhettek. A beérkezett két pályázatot november végén elbírálták, s a szakmai bizottság véleménye alapján az Ifjúsági, Családügyi, Szociális és Esélyegyenlőségi Minisztérium (ICSSZEM) az Európai Bizottság szerződő partnereként az OFE-t hagyta jóvá – tájékoztatta lapunkat Huszár Linda, a tárca sajtóreferense. Az OFE ezt követően elkészítette az Európai Bizottság által az európai fogyasztói központ támogatására kiírt pályázatot, mely jelenleg elbírálás alatt van. A minisztérium reményei szerint a bizottsággal történő szerződéskötés után már idén, az első negyedévben megkezdheti működését hazánkban is a központ.

Drasztikus lépésre kényszerítette a népharag Karácsony Gergelyt: kirúgta a BKV vezérigazgatóját