A fogyasztóvédelmi központok késésben

Hiába ígérte évről évre a kormány az uniós fogyasztói központok létrehozását, a magyarok továbbra is csak egy újabb utazás árán kaphatják vissza pénzüket vagy cserélhetik ki a közösség valamely tagállamában vásárolt, levált talpú cipőjüket. E fogyasztóvédelmi központok felállítása egyébként Szlovákián kívül csak hazánkban késlekedik.

Dénes Zoltán
2006. 02. 20. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A szavatossági és jótállási igény elsősorban a vásárlás helyén érvényesíthető. Amennyiben a vásárló nem tudja rendezni az ügyet az értékesítővel, az Európai Unión belül segítséget kaphat valamelyik európai fogyasztói központtól. Az Európai Fogyasztói Központok Hálózata (ECC-Net) egy európai szintű szerveződés, amely a fogyasztói bizalom erősödését kívánja elősegíteni jogi tanácsadással, és a jogorvoslathoz való könnyebb hozzáférés biztosításával, különösen azokban az esetekben, amikor a fogyasztó egy másik tagállamban vásárolt valamilyen terméket. Az unió 2003 végén fogadott el egy határozatot, amellyel lehetővé tette, hogy a tagállamokban már a következő évben felállhassanak a fogyasztók érdekeit védő központok. Ehhez Brüsszel forrásokat is biztosított, mégpedig a működési költségek hetven százalékának megfelelő támogatást, amitől így hazánk 2004-ben és 2005-ben egyaránt elesett. Tekintettel arra, hogy a határokon átnyúló tranzakciókkal kapcsolatos fogyasztói panaszok érvényesítésére más tagállambeli fórum előtt kell sort keríteni, s az adott tagállam jogszabályai alapján, részben a rendszer ismeretlensége, részben pedig az esetleges nyelvi nehézségek miatt a vásárlók fokozottan kiszolgáltatott helyzetben vannak – nyilatkozta lapunknak Szép Gábor, az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület (OFE) sajtóreferense. Mint mondta, ezért az európai fogyasztói központ kialakítása elősegíti a határon átnyúló fogyasztói panaszügyek gyors, olcsó és hatékony ügyintézését. A hazai fogyasztók segítésén kívül – tette hozzá – a központ felállítása növelte volna az uniós országokból érkezők bizalmát magyarországi vásárlásaik esetén.
A civil fogyasztóvédelmi szervezetek nyomására hazánk végül tavaly pályázatot írt ki e központok működtetésére, melyre az érdeklődők november közepéig jelentkezhettek. A beérkezett két pályázatot november végén elbírálták, s a szakmai bizottság véleménye alapján az Ifjúsági, Családügyi, Szociális és Esélyegyenlőségi Minisztérium (ICSSZEM) az Európai Bizottság szerződő partnereként az OFE-t hagyta jóvá – tájékoztatta lapunkat Huszár Linda, a tárca sajtóreferense. Az OFE ezt követően elkészítette az Európai Bizottság által az európai fogyasztói központ támogatására kiírt pályázatot, mely jelenleg elbírálás alatt van. A minisztérium reményei szerint a bizottsággal történő szerződéskötés után már idén, az első negyedévben megkezdheti működését hazánkban is a központ.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.