Állnak a tornyok, út nincs

Hatalmas intervenciós gabonaraktár épült fel Szentmártonkátán uniós támogatásból, a legmodernebb technikával. Csakhogy az odavezető út a település közepén halad át, érintve egy igen keskeny utcát is. Itt van egy általános iskola, a diákoknak naponta át kell menniük a túloldalra. Az ott élők, a szülők még tavaly tiltakozó aláírásgyűjtést indítottak a beruházás ellen, mondván, a környéken van sokkal alkalmasabb terület is. A létesítményt Németh Imre (MSZP), a térség országgyűlési képviselőjelöltjének jelenlétében tegnap felavatták. A helyiek rettegnek, mi lesz, ha a keskeny, kátyús úton megindulnak a kamionok.

Szarka Ágota
2006. 02. 23. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Itt épül Európa – olvasható a szentmártonkátai agrárszövetkezet kapujában: az impozáns tábla a térség egyik legnagyobb mezőgazdasági beruházásáról tájékoztat, ami uniós támogatással jöhetett létre. A régi téeszudvaron bokáig ér a sár, az ünnepélyes avatásra igyekvő félszáz szövetkezeti tag, valamint környékbeli párt- és önkormányzati notabilitás igencsak óvatosan lépked az ünneplőcipőkben az avatás helyszíne felé. Az égre meredő hatalmas fémtornyok impozáns látványt nyújtanak, ám a környezetük már korántsem. Földhányások, törmelékhalmok, sittrakások. De nem ez a legnagyobb gond. A több tízezer tonna terményt befogadó intervenciós raktár egyetlen úton közelíthető meg, ami csak nagy jóindulattal nevezhető útnak. Nincs öt méter széles, kátyúk borítják. Közepe táján egy kis csatornahíd található; a beruházás kezdetéig közlekedési tábla figyelmeztetett: csak 16 tonnánál könnyebb járművek használhatják. A tábla már jó néhány hónapja eltűnt.
Több száz tiltakozó aláírás
A helyiek tavaly ősszel több száz tiltakozó aláírást gyűjtöttek össze, az ívet a polgármesteri hivatalhoz benyújtott petíciójukhoz csatolták. Levelükben olvasható: a betakarítás után a termény szállításának idején naponta legalább 50, hatvan tonna összsúly feletti kamion fordul majd meg utcájukban. A házak közvetlenül az út mentén vannak, a tervezett beruházás nemcsak az ingatlanokat, hanem az utcában lévő általános iskolában tanuló 120 kisdiák biztonságát is súlyosan veszélyezteti. Mint írják, a polgármestertől és a jegyzőtől kapott információk szerint az építkezési engedélyt nem az arra jogosult írta alá, az engedély kiadását nem előzte meg hatástanulmány. A szomszédos ingatlantulajdonosokat pedig nem értesítették az engedély kiadásáról, így elvesztették jogorvoslati lehetőségüket. A tiltakozó helyiek nem az intervenciós gabonaraktár építése ellen emelték fel a szavukat, hanem azt szerették volna elérni, hogy a beruházást olyan helyszínen valósítsák meg, ahol senkit sem veszélyeztet. Felhívják arra is a figyelmet: az agrárszövetkezetnek a 31-es út mentén szervizúttal ellátott, lakóhelytől mentes övezete van, ami megfelelne a célnak. Arra kérik az önkormányzatot, hogy vonja vissza a már kiadott engedélyt. Ez nem történt meg.
Skoda Ferenc, Szentmártonkáta alpolgármestere lapunk kérdésére elmondta: az engedélyezési eljárás idején – a polgármester halála miatt – három hónapig ő vezette a települést. Úgy tudja, az engedélyt nagyon gyorsan alá kellett írni, máskülönben az agrárszövetkezet nem kapott volna pénzt. Hangsúlyozta: igazából nem volt rálátása az ügyre, mindent a helyettes jegyző asszony intézett. Mint mondta, úgy tudja, a szövetkezet vezetője ígéretet tett rá, hogy meg fogják építeni a bekötőutat. Igaz, hogy normális esetben talán az út megépítésével kellett volna kezdeni, ugyanis az több tíz milliós költséget jelent, és ki tudja, hogy mikor lesz pénze a beruházónak erre.
Annyi bizonyos: szerencsés esetben is minimum egy-két évet így kell kibírniuk a helyieknek a jelenlegi állapotok között, és ez az idő pontosan elég ahhoz, hogy ingatlanjaik tönkremenjenek, az emberéletben való kár lehetőségéről nem is szólva. Nagy kérdés, hogy ki fizeti majd a kártérítést?
Czerván György, a térség fideszes országgyűlési képviselője elmondta: agrárszakemberként és az Országgyűlés mezőgazdasági bizottságának tagjaként tisztában van azzal, hogy a gabonaintervenciós raktárak építésére égető szükség van, és – mint leszögezte – az ellenzék támogatta is az erre vonatkozó programot.
Németh Imre nemmel szavazott
– Más ügy, hogy Szentmártonkátán nem voltak elég körültekintőek a beruházás elhelyezését illetően. A helyiek engem is megkerestek aggodalmaikkal, amik megalapozottak. A 31-es út egyébként is túlterhelt, a telepre bevezető út pedig semmiféle szempontból nem alkalmas erre, és ez komoly gondokat okozhat. Nem volt szerencsés ezen a helyszínen engedélyezni az építkezést anélkül, hogy a biztonságos, elviselhető útviszonyokat nem garantálták – mutatott rá a képviselő:
– A 2006-os költségvetés vitájában több módosító indítványt tettem. Ezek egyike a 31-es út felújítására vonatkozott. Az ügy pikantériája, hogy ezt Németh Imre nem szavazta meg, ugyanakkor más kormánypárti politikus igen. Végül nem is lett pénz erre a célra. Pedig a mostani viszonyok már-már az elviselhetőség határán mozognak, ha pedig beindul az intervenciós gabonaszállítás is, akkor végképp – mutatott rá Czerván György.
Az ünneplő szövetkezeti tagokat kérdezgetve kiderült: a legtöbben tisztában vannak a helyzettel, sajnálják is az érintetteket, de a gabonatároló számukra a túlélés reménye. Pedig – ahogy Czerván György fogalmaz – nem árt emlékeztetni arra, hogy az intervenciós raktárba csak intervenciós minőségű gabona kerülhet be, itt maximum három évig tárolják. Az, hogy az unió milyen ütemben szabadítja fel az intervenciós készleteket, igen kétséges dolog, hiszen köztudott, először a kikötőkhöz közeli raktárakat ürítik ki, és fokozatosan haladnak a kontinens belseje felé. Az első évben biztosan segítséget fog jelenteni a raktár azoknak a gazdáknak, akik képesek teljesíteni a követelményeket, de az is elképzelhető, hogy két évig ott fog állni a gabona, mert a felszabadításról az unió dönt – magyarázta az országgyűlési képviselő.
Honnan lesz majd pénz?
Az avatási ünnepségen Gráf József agrárminiszter az intervenciós raktárprogram eredményeit méltatta, külön kiemelve ebben elődje, Németh Imre szerepét. Országszerte ötven objektum épül, a szentmártonkátai 250 millió forintba került, és a legmodernebb technikával készült el. Az agrárszövetkezet elnöke kitért rá: igyekeznek rendezni az úttal kapcsolatos gondokat. A szkeptikusok erre azt mondják: igen, de miből?
A nemzetiszínű szalag átvágása után a társaság a lerobbant régi téeszépületek között, a sártengeren keresztül az úgynevezett kis tanyához indult, ahol állófogadással tették emlékezetessé a napot.
Németh Imre, a térség szocialista országgyűlési képviselőjelöltje kérdésünkre annyit mondott: nem volt tudomása az út miatti lakossági tiltakozásról. De – tette hozzá – az uniós támogatások között van forrás útépítésre is. A beruházást jelentőségét méltatva megjegyezte:
– Amíg mások tavaly tavasszal a Hősök terén a tüntetéssel foglalkoztak, mi a minisztériumban kidolgoztuk az intervenciós raktárak építésének programját. A létesítmény megépülése ennek az eredménye – hangsúlyozta.
A raktárhoz vezető keskeny, kátyús utcán egyelőre még nem dübörögnek a teherautók, s az iskola udvarán játszó kisdiákok még nem fuldokolnak a szmogban. Az majd kiderül, hogy mit hoz a betakarítási időszak. A 250 millióból megépült gabonasiló áll, út nincs. Itt épül Európa. Kampány van.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.