Átalakulás a közútnál

Erőteljes központosítás jellemzi a tavaly októberben átszervezéssel létrejött Magyar Közút Közhasznú Társaság (MK Kht.) tevékenységét. A társaság új vezérigazgatója szerint az országos közútfenntartásban is piaci szemléletnek kell érvényesülnie.

Putsay Gábor
2006. 03. 01. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jelentős szervezeti átalakulások zajlanak az MK Kht.-nál az országos közúthálózat fenntartási, felújítási és üzemeltetési feladatai azonban nem változnak az új szervezeti struktúrában működő társaságnál. Az átalakítás lényege, hogy a fővárosi központból egységes elvek szerint irányítják a jövőben a megyékben működő területi igazgatóságok munkáját – nyilatkozta lapunknak László Sándor, az MK Kht. új vezérigazgatója.
A vezérigazgató szerint a hatékony működés érdekében a korszerű menedzsment szemléletnek kell érvényesülnie az MK Kht.-nél. A vállalatnál értékesítési, kommunikációs, szervezetfejlesztési és humánpolitikai igazgató kezdte meg tevékenységét. Az értékesítési vezető megbízatásának indoklásaként László Sándor elmondta, hogy a közútkezelőknél a kapacitáskihasználást erősíteni kell a munkaerő és a munkaeszközök jobb kihasználása érdekében. A vezérigazgató utalt rá, hogy az új vezető feladata lesz egyebek között a területi igazgatóságok és az üzemmérnökségek szabad kapacitásainak feltárása és vállalkozási tevékenységének erősítése.
A szervezetfejlesztési igazgató legfontosabb feladata lesz az átalakulás hatékony lebonyolítása, továbbá egy országos szervezet esetében szükség van stratégiai kommunikációs szakember munkájára a belső és külső kommunikáció irányítása érdekében – tette hozzá László Sándor. A megyei kht.-kat felváltó területi igazgatóságok vezetői számára változás az új szervezeti struktúrában, hogy korlátozott kötelezettségvállalásra jogosultak. A beszerzések egységesítését költségtakarékossági célokkal indokolta a vezérigazgató. A csaknem ötezer alkalmazottat foglalkoztató szervezetben ezentúl a humánpolitikai terület is azonos elvek alapján működik. László Sándor szerint fontos a szakembergárda megtartása. Az új munkakörök esetében, ha a belső álláshirdetések nem vezetnek eredményre, lehetőséget biztosítanak kívülről érkező munkavállalók számára. A kht. vezetése a fizikai állomány létszámában nem tervez változást.
Idén az útpénztárból 26,2 milliárd forintot lehet fordítani a 30 ezer kilométer hosszú közúthálózat karbantartására és üzemeltetésére. A tervek szerint az MK Kht.-nál ezekkel a munkákkal kapcsolatos teendőket nem közigazgatási (tehát a jelenlegi megyei), hanem regionális szervezeti formában látják el.
Mint arról legutóbb beszámoltunk, az újonnan megalakult MK Kht.-nél a vezérigazgatói mellett új vezetői posztok alakultak. Mindez elsősorban azért okozott felháborodást a közutas szakmában, mert tavaly júliusban a megyei közútkezelők átalakítása, illetve felszámolása során – nem utolsósorban költségtakarékosság indokával – a munkavállalók 15 százalékát, 700 embert bocsátottak el állásából. Többségükben olyanokat, akiknek addig is alacsony volt a fizetésük, ám a munkanélküliséggel küszködő régiókban ez volt az egyetlen vagy legfontosabb jövedelemforrásuk.

Változás az NA Zrt. élén. Mától Reményik Kálmán igazgatósági elnök váltja a Nemzeti Autópálya (NA) Zrt. vezérigazgatói posztján Szilágyi Andrást – értesült a Magyar Nemzet. Információink szerint Reményik Kálmán a vezérigazgatói megbízás mellett megőrzi pozícióját a társaság elnökeként is, miközben Szilágyi András az NA Zrt. beruházási vezérigazgató-helyetteseként tevékenykedik tovább. (Sz. E.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.