Demszky kiégett

D. Horváth Gábor
2006. 02. 16. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A fővárosiak már régen az új négyes földalattival járnának, ha 1998-ban az Orbán-kormány nem akasztotta volna meg négy évre a metróberuházást – bizonygatja újra és újra Demszky Gábor főpolgármester, aki még mindig azt hiszi, hogy az emberek bedőlnek neki és Kelet-Közép-Európa legsunyibb pártjának, a Szabad Demokraták Szövetségének. A Budapestet vezető politikus nem vesz tudomást arról, hogy a fővárosiak pontosan tudják: a metróépítés elmaradása nem a Fidesz-kormányon múlt. Hanem azon a tizenhat év alatt jól kiismerhető városvezetésen, amelyik a térség legrandább, legelhanyagoltabb és leginkább lepusztult városává tette életterüket. Azokon a politikusokon, akikről ez alatt a hosszú idő alatt bebizonyosodott, hogy a közpénz nekik nem számít, a város lezüllesztése közben hivatali és szabadidejüket a legigényesebb luxuskörülmények között töltik.
Budapesten a négyes metró valóban évek óta működhetne, ráadásul anélkül, hogy az országot és a fővárost újabb eladósodás fenyegetné. Az oroszok ugyanis megépítették volna, és korszerű technikával szerelték fel volna abból a tartozásból, amely Magyarország felé a Medgyessy-kormány hivatalba lépése alatt is fennállt. És persze akkor, ha Demszky a metróberuházás mielőbbi megvalósításában lett volna érdekelt. Az SZDSZ azonban nem ebben volt érdekelt, hanem abban, hogy segédletével a szocialisták holdudvarába tartozó cégek elkótyavetyéljék, illetve ellopják a készpénzzé transzformált adósságdollárokat, ez volt a parlamenti botránnyá dagadt olajgate-ügy. És persze Demszky Gábor sem erőltette, hogy adósságdollárokból épüljön az új közlekedési útvonal.
A főpolgármester azonban még most is azzal magyarázza a bizonyítványát – mint például tegnap reggel a közszolgálati televízióban a Népszabadság-os, tudatlanságot mímelő Aczél Endrének –, hogy az orosz félen bukott meg az ötlet, vagyis azért nem épült metró az orosz államadósságból, mert a kivitelezésre az orosz kormány nem vállalt garanciát. Amiről a Magyar Nemzet egyszer már tényszerűen bebizonyította, hogy nem igaz. Az adósság hasznosítására a Horn–Kuncze-kormány idejében létrejött tárcaközi bizottság ugyanis 1996-ban eldöntötte, hogy metróépítés helyett a szocialista párt holdudvarába tartozó Nádor Rt. kap lehetőséget az államadósság hasznosítására.
Demszky nyilvánvaló mellébeszéléseire Ivan Aboimov, Oroszország egykori budapesti nagykövete is reagált. Aboimov a magyar kormány és a főváros vezetése tudomásával többször is kezdeményezte, hogy a Magyarország felé keletkezett államadósság fejében orosz cégek legyenek kivitelezői a budapesti metróberuházásnak. 2000-ben – Demszky kijelentése után – épp e lap munkatársai keresték meg ukrajnai szolgálati helyén Aboimovot, akit a főpolgármester kijelentése mélységesen felháborított. Kijelentette, hogy nem igaz, miszerint Oroszország nem tudott nemzetközi bankgaranciát felmutatni. Erre vonatkozó hivatalos kérést ugyanis nem juttatott el az orosz félhez a főváros. Nemzetközi kapcsolatokban azonban – különösen, ha pénzügyi kérdésekről esik szó – a beszélgetésen túl írásban kell megerősíteni a szándékokat, attól válnak hivatalossá – mondta.
A főpolgármester a metróberuházás és a főváros ügyeiről vitát kezdeményezett Orbán Viktorral. A Fidesz elnöke eddig még nem válaszolt, s várhatóan nem is fog. Orbán Viktort nem kell tanácsokkal ellátni, mit tegyen a felkéréssel. Minden bizonnyal pontosan tudja, amit a városlakók. Demszky Gábort leírta Budapest.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.