Kevés volt a tízmilliárd forint

Alig több mint öt hónapja adták át a Ferihegyi repülőtér egyes terminálját, az új angol tulajdonosnak azonban máris jelentős beruházásokat kell végrehajtani a légikikötőn. A korábbi munkálatok során a tervezett kétmilliárd forint helyett 10,5 milliárd forintért – titkosított eljárás keretében – készült el az akkor teljes körűnek mondott rekonstrukció.

Szabó Eszter
2006. 02. 23. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A költségek gigantikus túllépése után adta át tavaly szeptemberben a Budapest Airport (BA) Zrt. a Ferihegyi repülőtér felújított 1-es terminálját. Az új brit tulajdonosnak most mégis jelentős beruházásokat kell végrehajtania a légikikötőn – értesült a Magyar Nemzet. A készülő átalakítások tényét megerősítette a BA Zrt. kommunikációs igazgatóságának munkatársa. Szollár Domokos lapunkat úgy tájékoztatta, hogy az utasközlekedés miatt megváltoztatják a terminál előterét, megnövelik a parkolóhelyek számát, és automata beszállókapukat telepítenek. A beruházásokat Szollár a légikikötő hatékonyságának növelésével indokolta.
A mostani átépítések kérdéseket vetnek fel. A teljes körűen felújított terminált ugyanis alig több mint öt hónapja adta át az akkor még állami tulajdonban lévő BA Zrt., amely az előzetesen tervezett 2 milliárd forint helyett végül 10,5 milliárd forintért – titkosított eljárás keretében – alakította át a légikikötőt. A beruházási érték kétharmadát a terminál műemlék épületének felújítása tette ki, a fennmaradó részt pedig az autó-, illetve repülőgép-parkolóhelyek kialakítására költötte a társaság, amelynek akkori vezetése a rekordnagyságú felújítási összeget éppen az átépítés korszerűségével indokolta.
Az 1-es terminál felújításának furcsaságait parlamenti felszólalásaiban tavaly több ellenzéki képviselő, így Pokorni Zoltán és Márton Attila is firtatta, azt kifogásolva, hogy az ÁPV Rt. felügyelete alá tartozó vállalat többmilliárdos költségtúllépésének ügyében semmilyen vizsgálat nem indult, és a titkosított beszerzés miatt nem ismeretesek a kiadás növekedésének okai sem.
Emlékezetes: az 1-es terminál teljes körű felújításának terve még a 2003 májusáig elnöklő Apró Piroska idejében született meg, ekkor több átfogó elemzés is készült a beruházás várható költségeiről. Az átalakításról szóló tervek először 2 milliárd forint, majd 3,5 milliárd forint értékben jelölték meg a felújítás összköltségét. Az újabb és újabb számítások elkészítésébe az időközben vezetőváltáson átesett vállalat 2004-ben már külső szakértő cégeket is bevont, s ekkor a beruházási érték már 5,5 milliárd forintra „kúszott fel”. A felújítás folyamatos drágulását a BA Zrt. akkori munkatársai közül többen is szóvá tették, emlékeztetve arra, hogy a 2A terminál felújítása és a 2B megépítése összesen 103 millió dollárba került, amelyhez képest az 1-es terminál átépítési költsége irreálisan magas. A belső vitákat az a kormányrendelet zárta le, amely előírta: titkosított beszerzés keretében kell végrehajtani a terminál felújítását.
Az építkezés – 5,5 milliárd forintos beruházási célösszeggel – végül 2004 októberében kezdődött meg, pár hónappal később azonban kiderült: a felújítás során előzetesen nem tervezett pótmunkákat kellett elvégezni, ezért a BA Zrt. újabb, ezúttal 2,5 milliárd forintos költségemelésről határozott. A terminált tavaly szeptember elsején adták át, a megnyitáskor a társaság már 10,5 milliárd forintos felújításról számolt be.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.