Kevesebb a tulajdonos, több a szalon

A u t ó p i a c Az unióban és hazánkban is tulajdonosi koncentrációt várnak a szakemberek az autókereskedelem területén a tavaly életbe lépett liberalizáció következtében. Akad kereskedő, aki előre menekül, s több tucatnyi márkát felvonultató autós szórakoztatóközpontot nyit a főváros határában.

2006. 02. 07. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A gépjármű olyan különleges árucikk, amelyet eladása után rendszeresen karban kell tartani, ezért nem alkalmazhatók rá a kereskedelem általános szabályai – érveltek az autógyártók és -kereskedők, amikor hosszú éveken át kivételes elbánást kértek – és kaptak – az unió versenyhatóságától. Ennek a kivételezettségnek köszönhetően épült ki a kontinensen a márkakereskedések hálózata, amelyben a gyár exkluzív szerződések alapján adott márkakereskedői jogot, s ezért kiköthette, hogy a díler mit, mennyiért és milyen szolgáltatások kíséretében adhat. A kivételezett helyzet részlegesen 2004 őszén, teljesen tavaly októberben szűnt meg. Azóta bármely kereskedő bárhol értékesíthet autót az unión belül. A területi exkluzivitás megszűnése egyben azt is jelenti, hogy a majd’ ezer személyautó-értékesítési pontot fenntartó több mint hatszáz magyar vállalkozást semmi sem védi a tőkeerős külföldi versenytársakkal szemben.
A tulajdonosi koncentráció Magyarországon is elkerülhetetlen – mondta el kérdésünkre Győző Gábor. A Magyar Gépjármű-importőrök Szövetségének elnöke szerint az uniós szabályozás is ebben az irányban hat. Közgazdasági szükségszerűség, hogy ha drágul a márkakereskedések fenntartási költsége, márpedig drágul, akkor a korábban uniószerte átlagosan eladott 200 gépkocsi nem tart el egy-egy dílert. A számítások szerint ezentúl csak azok a kereskedések maradhatnak talpon, amelyek egy esztendő alatt 400-500 autót el tudnak adni.
A koncentráció nem azt jelenti, hogy a kis kereskedések megszűnnek, hanem azt, hogy több üzlet kerül egy tulajdonos kezébe. Ha egy kisváros vásárlóereje nem tart el több márkakereskedést, az elárusítóhelyek könnyen a közeli nagyváros nagyobb dílerének kezébe kerülhetnek – fejtegette Győző. Attól ugyanakkor nem kell tartani, hogy az autókereskedések helyén tömegesen más profilú üzlet nyílik, mert az autósok szeretik, ha a közeli szervizbe vihetik az autójukat. Sőt, kifejezetten jó, ha személyes, bizalmi kapcsolat alakul ki a kereskedő és a vásárló között, ehhez pedig szükség van a helybeli jelenlétre – állította az MGE elnöke.
Éppen fordítva látják a jövőt az első hazai autóplaza beruházói. Az M3-as fővárosi bevezető szakasza mellett 30 ezer négyzetméteres telken 30 autó- és hat motormárkát, 92 állásos szervizt, valamint szórakozó- és vendéglátóhelyeket kínáló autós központ beruházása tavaszszal kezdődik, s jövő év elején már vásárlókat fogadhat – mondta el kérdésünkre Dénes Attila, a létesítmény szóvivője. A plaza szó nem véletlenül szerepel a létesítmény nevében. A lényeg ugyanaz, mint a divatos bevásárlóközpontok esetében: egy helyen kapható meg minden áru és szolgáltatás, ami az autóvásárlónak fontos. Ugyan ma is léteznek kereskedések, ahol többféle autómárkát kínálnak, de ezek egymást kiegészítő és nem versengő típusok. Az autóplazában egy sorban árulják majd a tömegmárkákat, a prémium- és a luxuskategória gyártmányait.
A létesítmény abban is hasonlít a divatos plazákhoz, hogy a beruházó hasznosítási célból építi fel, vagyis a márkakereskedők bérlik a helyiségeket. Az épületben található szerviz valamennyiüket kiszolgálja.
Alaposan átrendezheti az autókereskedelem mai gyakorlatát az autóplaza újítása, amelynek eredményeként a vevők nemcsak a márkák, de a finanszírozási ajánlatok között is válogathatnak. A jelenlegi gyakorlat szerint a kereskedő a viszonylag szerény mértékű árrése terhére ad engedményt a vevőnek, s a finanszírozáson, valamint a szervizelésen igyekszik megtalálni a számítását. Ezért ma új autót vásárolni szinte csak a márkakereskedő által ajánlott finanszírozóval lehet. Az autóplazában azonban a kereskedők és a vásárlók is válogathatnak a hitelajánlatok között. Mindez erősíti a versenyt, és kedvez a vásárlónak. A kereskedőnek pedig a várható nagy számú érdeklődő jelenti a vonzerőt.
Az autóplaza új vásárlói szokásokat alakíthat ki – vélekedett Dénes Attila. A komplexum látványosságot, időtöltést is kínál. Miközben megveszik, megjavíttatják autóikat, a családok nézelődnek, esznek, tereferélnek. A komplexum hozzájárulhat a magyar forgalom bővüléséhez: az előzetes tervek szerint 12–18 ezer autó értékesítésével a plaza az újautó-kereslet akár hat százalékát fedheti le.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.