Több más civil szervezettel együtt az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület (OFE) még tavaly novemberben kezdett hozzá ahhoz a felméréshez, amelynek célja, hogy figyelemmel kísérje: érvényesítik-e áraikban a kereskedők, a szolgáltatók a huszonöt százalékos áfakulcs csökkentését. Az eddigi tapasztalatokról Szeberényi György, az OFE statisztikusa, a program koordinátora elmondta: a kép felemás, mivel a kereskedők mintegy fele egyáltalán nem érvényesítette áraiban az áfacsökkentést, a többieknél pedig a minimális áresés is hamarosan elolvadhat.
Az árcsökkentések elmaradásának több oka is lehet – tette hozzá a szakértő. Valószínűbb, hogy a kereskedelmi vezetők egy része inkább arra vár, hogy véget érjen az áfacsökkentés körüli kampány. Ezért az OFE igazán jellemző képet az e havi felmérések kiértékelésétől vár. A januári adatok feldolgozása során – ezek körülbelül 225 üzletre vonatkoznak, s gyakorlatilag az egész országot lefedik a nagy hipermarketektől a kisebb boltokig – azt tapasztalták, hogy az üzletek valamivel több mint a fele lenyelte az áfacsökkentést. A hipermarketekre jellemzőbb az árcsökkentés, mert ezek a cégek ebben kiváló reklámlehetőséget látnak – állapította meg Szeberényi György. A felmérést végzők inkább a kisebb üzleteknél tapasztalták, hogy azok megtartották korábbi áraikat.
Vegyes kép alakult ki a szolgáltatások terén is, mert míg az egyik nagy mobilcég láthatóan beépítette áraiba az áfacsökkentést, a többi telekommunikációs szolgáltatónál különböző megoldásokhoz folyamodtak. Van például olyan mobilszolgáltató, amelyik leengedte ugyan az árait, de ügyfelei a korábbiakhoz képest minden megkezdett perc után fizetnek annyit, mint korábban félpercenként. Egyes szolgáltatóknál pedig egyáltalán nem volt érzékelhető az áfacsökkentés. – Az a gyanúm, hogy az áfacsökkentésből eredő minimális előny is hamarosan elolvad – jelentette ki Szeberényi György. Jelenleg úgy tűnik, hogy még azok a kereskedők is visszaemelik majd a korábbi szintre az árakat, akik a januári akciók során kismértékű csökkentéseket vezettek be. A szakember konkrét esetként említett egy pécsi üzletet, amelyik januárban négyszázalékos árleszállítást hajtott végre, február elején pedig mintegy kilenc százalékkal drágította termékeit.
Hamarosan interjút ad Orbán Viktor














Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!