MÁV-ajánlat a szlovák Cargóra

Putsay Gábor
2006. 02. 02. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kelet-közép-európai térség meghatározó árufuvarozó vasúttársasága lenne a januárban megalakult MÁV Cargo Zrt., ha konzorciumi partnerével sikeresen szerepelnének a Szlovák Árufuvarozó Vállalat (ZSSK Cargo) privatizációs tenderén – közölte lapunkkal Kozák Tamás, a MÁV Cargo Zrt. vezérigazgatója. A szlovák árufuvarozó vasúttársaság megvásárlására a MÁV Zrt. – a MÁV Cargo tulajdonosa –, valamint a szlovák Slavia Capital Group A. S. befektetői csoport alkotta Carpathian Cargo konzorcium is ajánlatot nyújtott be a pályázat második fordulójában. Rajtuk kívül egy szlovák–amerikai konzorcium, illetve az osztrák vasút pályázott, szintén szlovák befektetői csoporttal együttműködve. Piaci információk szerint ugyanakkor visszalépett az ügylettől a nagy esélyesként emlegetett német – a Deutsche Bahn az USA-ban kötött legutóbb egy jelentős üzletet –, a cseh és a lengyel vasút. Kozák Tamás szerint ha létrejön a ZSSK Cargo akvizíciója, regionális együttműködést alakítanának ki a társaságok, ami elsősorban a tranzitforgalom növelésében jelentene előrelépést, emellett a szlovák árufuvarozó társaság komoly üzleti értéket képvisel. A Carpathian Cargo konzorciumban 51 százalékban a Slavia, 49 százalékban pedig a MÁV vesz részt, a részvényvásárláshoz szükséges tőkét a tulajdoni arányban adnák, szakmai kérdésekben viszont teljesen a MÁV, illetve a MÁV Cargo vezetésének véleménye az irányadó.
Hasonlóságot jelent a két vasúttársaság között, hogy mindketten jelentős vagonparkkal rendelkeznek, ami viszont felújításra szorul. A MÁV Cargo tulajdonába 13 200 tehervagon tartozik, ám ebből csak kilencezret használ a társaság. A tervek szerint három év alatt valamennyi működőképes jármű esetében elvégzik a szükséges nagyjavításokat, és a piaci igényeknek megfelelő vagonokat szereznek be – a MÁV ugyanis leginkább tömegáru szállítására alkalmas kocsikat üzemeltet. A szlovák társaság viszont nemcsak áruszállítással foglalkozik, hanem az ottani személyszállító vasút járműveit is karbantartja, emellett a MÁV Cargótól eltérően saját mozdonyparkkal is rendelkezik. A MÁV Cargo áruszállítási teljesítménye meghaladja a ZSSK Cargóét, utóbbinál viszont a nemzetközi fuvarozás jelentősebb.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.