Megbírságolt vásárlói klubok

A Gazdasági Versenyhivatal összesen hatmillió forintos büntetést szabott ki tegnap két vállalatra, mert vásárlói klubjukat a fogyasztók megtévesztésére alkalmas módon reklámozták.

Munkatársunktól
2006. 02. 09. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Versenyfelügyeleti eljárás során a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) ötmillió forintos bírság megfizetésére kötelezte a Promo-Indra Consortio Rt.-t, mivel úgy ítélte meg: a vállalat hirdetése a fogyasztóban azt a hamis látszatot kelthette, hogy a Promo-Indra a piacon elérhetőnél kedvezőbb feltételekkel (például kezességvállalás és jövedelemigazolás nélkül) nyújt áru- és ingatlanvásárlási hiteleket. Ezzel szemben a vállalat nem hagyományos értelemben vett hitelezéssel, hanem úgynevezett vásárlói klubok működtetésével foglalkozik. A vásárlói klubokra az a jellemző, hogy tagjai havi törlesztőrészletet fizetnek be, melynek fejében a futamidőn belül megszerezhetik az adott árucikkek vagy ingatlanok tulajdonjogát. Az eljárás azonban nagyon különbözik attól, amikor hagyományosan részletre vásárolunk. A vásárló ugyanis az első részlet megfizetésekor még nem jut hozzá a kívánt áruhoz: sorsolásokon vagy előtörlesztés vállalása után dől el, hogy mely tagok számára nyílik meg a vásárlás lehetősége. A szerencse tehát fontos szerepet játszik a rendszer működésében.
Pontosan a szerencse említése maradt ki a másik megbírságolt társaság, a Common Based Kft. hirdetéséből is. A GVH szerint ráadásul a fogyasztó a reklám hatására arra a következtetésre juthatott, hogy a vállalat pénzügyi szolgáltatásokat nyújt, miközben itt is a csoporttagok „belső hitelezéséről” van szó.
Korábban már a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) is figyelmeztetett arra, hogy a fogyasztói csoportok komoly kockázatot jelentenek, amire a szervezők nem mindig hívják fel a figyelmet. A vásárlói klubok legjelentősebb hátrányát a PSZÁF szerint is az jelenti, hogy sokszor a szerencsén múlik, ki mikor jut hozzá az áhított áruhoz, valamint hogy a tagok versenyeztetése az előtörlesztésnél hátrányos helyzetbe hozza a kevésbé fizetőképes vásárlókat. A fogyasztói csoportok másfél évtizedes hazai történetének érdekessége, hogy a működésüket szabályozó kormányrendelet csak 2001-ben született meg, a PSZÁF hatásköre pedig 2004 májusa óta terjed ki a fogyasztói csoportokról szóló jogszabály hatálya alá tartozó szervezetek és tevékenységek felügyeletére is.
A Promo-Indránál aggályosnak nevezték a bírságot, és jelezték: fontolóra veszik a jogorvoslat lehetőségét, mert valamennyi ügyfelük számára biztosítják a részletes tájékoztatást a szolgáltatás feltételeiről.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.