Megoldódik a bormarketing?

Értesüléseink szerint ma megállapodást köt a Magyar Bormarketing Kht. és a földművelésügyi tárca, amelynek alapján szakmai szempontok szerint módosulnak a kht. működési feltételei.

Nagy Ottó
2006. 02. 03. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Várhatóan ma aláírja a Bormarketing Kht. képviselője és Gráf József agrárminiszter azt a megállapodást, amely szerint módosítják a kht. működését meghatározó végrehajtási rendeletet. A megállapodásban a felek többek között vélhetően rögzítik, hogy a korábbi literenkénti 8 forintos jövedéki adó helyett január 1-jétől fizetendő és ugyanekkora mértékű forgalomba hozatali járulék 60 százalékát a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium átadja a Bormarketing Kht.-nak. Mindez úgy történik, hogy a minisztérium a befizetett, külön számlán kezelt és elkülönített összeget három banki napon belül átutalja az Agrármarketing Centrumnak (AMC), amely azt szintén elkülönített számlán kezeli, s szintén három banki napon belül, a kezelési költségek levonása nélkül átutalja a Bormarketing Kht.-nak. Ha pedig a kht.-hoz való átutalás jogi lehetősége létrejön, akkor a forgalomba hozatali járulék ráeső részét közvetlenül – az AMC nélkül – utalják a számlájára.
A forgalomba hozatali járulék befizetése a 80 hektoliter feletti értékesítés esetében félévenként esedékes, és a jövedékikészlet-elszámolással együtt történik. A 8 forint befizetését igazoló dokumentum pedig a következő – az Országos Borminősítő Intézet által kibocsátott – forgalomba hozatali engedély kiadását képezi. A korábbi elképzelések szerint ugyanis a borászoknak a forgalomba hozatali engedély megszerzéséhez már be kellett volna mutatniuk a 8 forintról szóló befizetési igazolásokat is. Ez azonban szerintük az ágazatból való tőkekivonással lett volna egyenértékű, hiszen a minősített tételeket nem tudták volna azonnal értékesíteni.
A megállapodás tartalmazza, hogy a boradóraktárak egymás közötti forgalma nem képez járulékfizetési alapot. Emellett indítványozza, hogy 2007-től a külföldön értékesített borok után is vezessék be (évi 2 forintos emelkedéssel egészen 8 forintig) a forgalomba hozatali járulékot.
A Bormarketing Kht. működésével kapcsolatban egy tegnapi balatonfüredi szakmai konferencián elhangzott, hogy a borászok szeretnék megszerezni az általuk befizetett és ellenőrzésre fordítandó 8 forint 40 százalékának felügyeletét is, mely révén minden befizetett pénz visszakerülne az ágazatba. Mindennek fejében azonban a marketingfeladatok elvégzése mellett igyekeznének visszaszorítani a borhamisítást is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.