Önműködő sebesség-ellenőrző rendszer kialakítását tervezik a hazai közutakon – tudtuk meg Gégény Istvántól, az Országos Rendőr-főkapitányság közlekedésrendészeti osztályának munkatársától. Egy tavalyi kormánydöntés értelmében a hatóságoknak március végéig meg kell vizsgálniuk a rögzített kamerák elhelyezésének lehetőségét. Az oszlopokra és hidakra szerelhető, fix kamerás készülékek felvételeit műholdas rendszer juttatja majd el a rendőrség értékelő központjába. Az új szisztéma előnyeiről hatástanulmányok számolnak be. Az automata például a teljes forgalmat képes ellenőrizni, így jelentősen megnőhet a szabálytalanságra hajlamos autósok körében a visszatartó ereje. A hagyományos traffipaxok gyakran hirtelen fékezésre késztetik a sofőrt, akinek a jövőben már folyamatosan be kell tartania az előírásokat. Ha valaki mégis túllépi a megengedett sebességhatárt, a rendőrnek nem szükséges az autót megállítania.
Azonban a rendszer bevezetése jogszabályváltozást igényel – jelentette ki a szakember. Hazánkban a közlekedésre vonatkozó törvények nem érvényesítik az objektív felelősség elvét. Ha a gépkocsi üzemben tartója tagadja, hogy ő ült a szabálytalanság idején a volán mögött, és nem nevezi meg, ki használta a járművet, a hatóság csupán a kocsiról készült felvétel alapján nem szabhat ki büntetést. Külföldön ilyenkor az üzemben tartót vonják felelősségre.
Az Európai Unió irányelve szerint a közösség országaiban 2010-re az eddigieknek a felére kell mérsékelni a halálos közlekedési balesetek számát. Az unióban közel negyvenkétezren halnak meg a közutakon egy évben, nálunk ezerháromszázan. Az uniós felmérések szerint a közlekedésbiztonsági technikai beruházások minden eurója háromszorosan térül meg.
A magyar parlament által elfogadott közlekedési program 2010-re a jelenleginél harminc százalékkal csökkentené a halálos közlekedési baleseteket hazánkban.
Új szabályok 2025-ben az autópálya-matrica vásárlásban