Tükörben az (egész) nézőtér

Metz Katalin
2006. 02. 06. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ülünk a Katona József Színház nézőterén, és önnön tükörképünket látjuk a színpadra leeresztett, hatalmas fóliaparavánon. Mintha magunk játszanánk az Európa-szerte népszerű drámaíró, Roland Schimmelpfennig legújabb darabjának előadásában (Előtte-utána). Mintha ránk osztotta volna a (néma) szerepeket a rendező, Schilling Árpád.
Törőcsik Mari generálsötétben elhangzott monológja után kivilágosodik a nézőtér, s ebben a félvilágításban üljük aztán végig a jó kétórás produkciót. Meglehetősen kényszeredetten. Próbálunk ugyan lazítani, tükörképünkkel (s jobbára ismerős nézőtársaink tükörképével) nem farkasszemet nézni, és a közönség közé vegyült, hétköznapiasan öltözött színészek szövegmondására összpontosítani – de a nézősereg feszélyezett izgése-mozgása (ki-ki igyekezett előnyös pózba vágni magát a tükörben) mindegyre elvonja figyelmünket a hétköznapiság hitelességével elmondott, verbálisan előadott sorsvallomásokról, történettöredékekről. Nem hinném, hogy bárki is képes volt végig intenzíven koncentrálni a mondottakra.
Kár. Mert a Katona József Színház és a Krétakör társulatának művészei finom empátiával, ám némi távolságtartással adják elő ültükben banális, jelentéktelen kis történeteiket, melyek csakugyan bárkivel megeshettek volna. Párhuzamos monológok követik egymást, magányról, múltról, fájdalmakról, néha meg egy-egy párbeszédtöredék hallik alkalmi házasságtörésről, civakodásról, gyűlölködésről, a társkapcsolatok szétzilálódásáról egy-egy élethelyzet metszetében.
A közönség körében szerteszét ültetett színészek megszólalása különös polifóniává tágul. Zenei monológ-frázisaik is bizonyos – hol lassúbb, hol gyorsabb – tempóban követik egymást, s talán ez inkább hat fülünkre, érzékeinkre, tudatalattinkra, mintsem a szöveg racionalitása.
A játszó személyek látszatra egyáltalán nem különülnek el a nem játszó, meg sem szólaló személyektől, azaz a nézőktől, ha csak úgy nem vesszük, hogy ez utóbbiak némán ugyan, de mesterkélten-kényszeredetten helyezkednek-játszanak a hatalmas tükörképben. A rendező szándéka mégsem lehetett pusztán ennyi: szembesíteni minket – a szó szoros értelmében – önmagunkkal. Túlságosan leegyszerűsített, didaktikus gondolat lett volna. Az a feltevés már valószínűbb, hogy a színészek, azaz a szereplők részesei a magunk, illetve, az össztársadalom életének, ez utóbbi sokszínű jelentéktelenségében. A szöveg azonban – illetve a rendezői elgondolás – mégsem ér célba. Nem bír el kétórányi terjedelmet. Egy fél óra múlva úgy, ahogy van, nézőseregestül, tükröstül, belefáradunk. Ami engem illet, csak a szakmai fegyelem sarkall arra, hogy továbbra is összpontosítsak.
Talán mégiscsak hiányoznak a játéktér (akár jelzéses) fogódzói. A monológok a „levegőben lógnak”. Talán nem is volna baj, ha a néző asszociációs készségét nem zavarná meg a közönség mocorgása – szemben a roppant fegyelmezett, (szinte) mozdulatlan színészekkel. Ilyenkor aztán az ember nem azon tépelődik, amin a szerző szerint vélhetőleg kellene, vagyis hogy röpke időre szabott létünk pillanatok alatt szétfoszlik, vagy azon, hogy ugyan mi volt egy-egy emlékké sűríthető életmozaik (vagy egész létünk) előtt vagy után (mint említettük, a darab címe Előtte-utána), hanem egyfajta mesterkélt kísérleti előadás hátulütőin bosszankodik.
(Roland Schimmelpfennig: Előtte-utána. A Katona József Színház és a Krétakör Színház közös produkciója. Rendező: Schilling Árpád.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.