Ellátja tegnaptól a piacfelügyeletet a Magyar Vasúti Hivatal (MVH), amelyhez egyben a jogvitás ügyek rendezéséért fordulhatnak a vasúttársaságok. Országos engedéllyel jelenleg hét hazai vasúttársaság működik – CER Rt., Floyd Zrt., GYSEV Rt., Hajdúvasút, Magyar Magánvasút Rt., MÁV Zrt., Train Hungary Kft. –, és ezek közül csak a MÁV és a GYSEV rendelkezik pályaüzemeltetési engedéllyel, a többi áruszállításra használhatja a hálózatot. Antal Dániel, az MVH elnöke közölte: a vasúttársaságok vezetőivel lefolytatott egyeztetést követően egyértelművé vált, hogy a hálózati üzletszabályzat módosítása, illetve ennek felügyelete a legfontosabb feladat a liberalizált piacon. Ugyanígy napirendre került a pályahálózat hozzáférési díjainak és kedvezményeinek, a záhonyi átrakási díjaknak, valamint a határforgalomhoz kapcsolódó szolgáltatásoknak a megvitatása. A magyar hálózatot jelenleg a Vasúti Pályakapacitás-elosztó Szervezet felügyeli, aki egyben megállapítja és beszedi a társaságoktól a díjakat. Viszont abban az esetben, ha a társaságok számára nem megfelelők a feltételek, kezdeményezhetik ennek felülvizsgálatát az MVH-nál. Az elnök állásponja szerint a MÁV Rt.-től külön kell működniük bizonyos intézményeknek, így például a Bevétel Ellenőrzési Igazgatóságnak vagy a Szabványügyi Központnak. Antal elmondta: az MVH idei tervezett költségvetése 550 millió forint ebből 100 millió forint költségvetési forrás, a többi pedig a társaságok befizetéseiből tevődik össze. Az Európai Gazdasági Térség vasúti fuvarpiacán jelenleg mintegy 600 társaság működik, ennek a fele bonyolít áruszállítást, másik részük pedig személyszállítást. Nem várható a kisebb társaságok megjelenése a hazai piacon, a nagyok, így a nemzeti vasutak kivárnak, a további terjeszkedést a szlovák áruszállító vasút privatizációjának – ezen a tenderen a MÁV is indult – eredménye is befolyásolja.

Főhősök nyomában – itt a legnehezebb irodalmi kvíz, csak a legjobbaknak sikerül hibátlanul kitölteni!